23 بهمن 1400 - 11:39 ق.ظ

امام جواد علیه السلام، نشانه مقاومت (ویژه ولادت امام نهم)

حضرت امام محمدتقی علیه السلام نهمین پیشوای شیعیان جهان در سال 195ق. در مدینه دیده به جهان گشود. پدرش امام رضا علیه السلام و مادرش بانویی گرامی و بافضیلت به نام «سبیکه» است. حضرت جواد(علیه السلام) روزی که پدر بزرگوارش درگذشت او هشت سال داشت؛ و نخستین امامی بود که در کودکی به منصب امامت رسید. این موضوع، پرسش ها و شبهه هایی میان برخی شیعیان پدید آورد. مشهورترین القاب آن حضرت، «جواد« و «تقی»  است.

عصر اصفهان، رضاسلمان منش/پیشگویی ولادت آن امام از زبان پدر بزرگوارش چندین بار مطرح شده بود. ولادت امام جواد(علیه السلام) همچون ولادت سایر ائمه معصومین (علیهم السلام) با ویژگی‌های مخصوصی همراه بوده است. حضرت جوادالائمه اسوه شکیبایی، تندیس تقوا و پارسایی، مشعل حق و حقیقت، جلوه جمال الهی و جلال کبریایی، الهام بخش اخلاص و معرفت بود. همچنین از امام جواد علیه السلام به عنوان مولودی پربرکت یاد شده است؛ آنحضرت در دوران امامت خود، با دو خلیفه عباسی یعنی مأمون و معتصم معاصر بود؛ و هر دو خلیفه، امام جواد(ع) را به اجبار از مدینه به بغداد احضار کردند و در پایتخت زیرنظر گرفتند.

بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی، مبارزاتی امام جواد (علیه‌السلام)

امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود… این بزرگوار نمودار و نشانه‌ مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است، با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه‌ شیوه‌های مبارزه‌ی ممکن، مبارزه کرد.

امام جواد مانند دیگر ائمه‌ معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده‌ شایسته‌ خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سال هایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند. همان‌طوری که ائمه‌ دیگر ما علیهم‌السلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه‌ مهمی از جهاد همه جانبه‌ اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرت های منافق و ریاکار قرار می‌گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله‌ با این قدرت ها برانگیزیم. اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان‌تر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهره‌ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود می‌آراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همه‌ دوران های تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله‌ رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله‌ ریاکاری و نفاق بزنند.

امام جواد می‌خواست به مردم بگوید که من طرفدار اسلام و طرفدار خاندان پیغمبرم. امام علی‌بن‌موسی‌الرضا صلوات الله‌علیه و امام جواد صلوات الله‌علیه همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره‌ مأمون کنار بزنند و موفق شدند. (انسان ۲۵۰ ساله/ مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی، مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام)

کد خبر: 47911

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0