20 اردیبهشت 1402 - 1:29 ب.ظ

افزایش سرسام آور اجاره بها مغازه ها،کسبه را با چالش های اساسی مواجه ساخته است

به کوی «مغازه به دوشان» گذر باید!

افزایش سرسام آور اجاره بها مغازه ها،کسبه را با چالش های اساسی مواجه ساخته است

افزایش بی مزه، بی رویه و کمر شکن اجاره مغازه به ویژه در شهرهای کوچک، کسبه بازار را با چالش های اساسی مواجه ساخته و توازن اقتصادی بازار در حال از بین رفتن و فروپاشی است. این روزها در اکثر شهرهای کشور شاهد تعطیلی برخی مغازه ها و نقل مکان تعدادی دیگر از کسبه به خیابان های خلوت تر و یا مغازه های کوچکتر به دلیل عدم توانایی در تامین اجاره بهای نجومی و کمرشکن هستیم.
در حقیقت بعد از اینکه هیچ کدام از متولیان بازار مسکن و نهادهای نظارتی به خود حوصله ساماندهی وضعیت افزایش اجاره بها در حوزه مسکن را ندادند، حال این رویه مذموم حال به بازار مغازه ها رخنه پیدا کرده و است و اجاره مغازه ها سرسام آور شده است.
البته این همه ماجرا نیست و دود افزایش اجاره بها تنها به چشم مغازه داران نخواهد رفت و قطعاً مغازه داری که با افزایش غیر منطقی اجاره بها مواجه شده است، برای تامین معاش و جبران کسری ناشی از فشار تحمیلی به ناچار باید از طریق افزایش قیمت کالا و خدمات به جبران مافات بپردازد. این درحالی است که در سال های اخیر قدرت خرید مردم به شدت کم شده است و سبد کالا و سفره خانواده ها ، در حالت عادی بسیار کوچک شده است و اگر قرار باشد هزینه افزایش اجاره بها نیز از جیب مردم پرداخت شود، عملاً اقتصاد خانوار ها با چالش های عدیده و غیر قابل روبرو خواهد شد.
بماند که در این بین مغازه هایی نظیر نانوایی ها که درآمد ثابت و مشخص دارند حتی از افزایش قیمت کالاها و خدمات نیز محروم هستند و تنها باید سهم بیشتری از درآمدشان را به صاحبان مغازه ها پرداخت کنند یا مغازه ای کوچکتر در جایی دورتر اجاره کنند.
بی تردید اعمال سیاست های مقطعی و موقتی و استناد به مفاد و موارد حقوقی در خصوص معامله و سرقفلی و اجاره بها و … که برخی از آنها دارای قدمتی چند ده ساله هستند و بروز رسانی نشده اند، چاره کار نیست. فلذا باید ضمن پیگیری جدی در استفاده از ابزارهای قانونی نظیر مالیات و عوارض بر ملک و عایدی، قوانین جدیدی نیز وضع کرد.
اگر بپذیریم که وضع قانون برای رفاه بشر و پیشگیری از هرج و مرج و خسران و تضییع بیت المال و … است و موجب استحکام روابط اجتماعی و ایجاد اعتماد متقابل می شود، امروز وضع قوانین جدید در حوزه اجاره بها از بسیاری مقولات دیگر واجب تر است و می طلبد مسئولان به صورت جدی و غیر کلیشه ای به این حوزه ورود کنند. شاید فردا دیر باشد…

کد خبر: 133378

نویسنده: وحید حاج سعیدی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0