7 بهمن 1400 - 11:45 ق.ظ

اصفهان باید مرکز خوشنویسی جهان اسلام شود

اصفهان که همچنان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و مهد فرهنگ و ادب و هنر در کشور است، آوازه ای  بی بدیل در جهان دارد؛ یکی از هنرهای ممتاز این شهر باستانی، هنرخط و خوشنویسی است که گوی سبقت را از دیگرشهرهای میهن اسلامی ربوده است. هنرمندانی همچون مرحوم استادفضائلی، اگر چه اکنون در میان ما نیستند ولی آثارخطی بی نظیر آنها با مخاطبان اهل ذوق و هنر، حرف ها دارد.

عصر اصفهان،رضاسلمان منش/ امروز ما با توجه به اساتید مجرب در سطح کمی و کیفی که در حوزه خوشنویسی در کشور داریم می‌توانیم اصفهان را به پایگاه اصلی ارزشمند این عرصه تبدیل کنیم چرا که حاصل ریاضت فعالان این هنر است. آنقدر اصفهان بزرگ است و هنرمندان گوناگون در بخش‌های مختلف دارد که در هر محله‌ای که گام نهیم هنرمندان زیادی را به چشم می‌بینیم. ضروری است که از این فرصت بهره بریم و اصفهان زیبا را با نگاهی مسئولانه و هنرمندانه به مرکز خوشنویسی جهان اسلام تبدیل کنیم.

در این زمینه نمایشگاه خوشنویسی آثار اساتید و مدرسان انجمن خوشنویسان اصفهان در نگارستان امام خمینی(ره) با حضور اساتید و پیشکسوتان این حوزه، برگزار شد. در این مراسم علی فرزانه، رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان، با گلایه از کم لطفی ها به اصفهان می گوید امروز با توجه به اینکه در بطن جامعه خوشنویسی استان و کشور قرار داریم و از اوضاع خوشنویسی در سطح کشور آگاه هستیم، «انجمن خوشنویسان استان اصفهان» جایگاه بلند وقابل قبولی در کشور دارد و وجود اساتید مجرب، از لحاظ کیفی و کمّی، شهر اصفهان را در مرتبه و پایگاهی شایان توجه در حوزه خط و خوشنویسی قرار داده است. این ظرفیت گرانبها حاصل سال‌ها تمرین، ممارست و عشق ورزی است.

فرزانه معتقد است که در حق اصفهان کم لطفی شده، چرا که فرهنگ و هنر ما ظرفیت جهانی شدن دارد، یکی از خوشنویسان تُرک به من گفت که ما نشستیم تا اصفهان در خصوص خوشنویسی در جهان کاری کند چراکه خوشنویسی حول قلم میرعماد، واله و اساتید برجسته دیگر در اصفهان می‌گردد. اکنون در اصفهان و در کشور همه اذعان دارند که اصفهان به قطب هنری کشور تبدیل شده است.

می‌خواستند انجمن خوشنویسیِ ما را بگیرند و به سفره‌خانه تبدیل کنند، اما کار به گونه‌ای پیش رفت که اکنون حتی آن را کرایه هم نمی‌دهیم چراکه این انجمن به نام مرحوم فضائلی ثبت شده است. باید بدانیم که ما در حق بزرگان این عرصه کوتاهی کردیم و همچنان نتوانستیم موزه‌ای از هنرهای خطاطی اساتیدی چون فضائلی و معین را راه‌اندازی کنیم.

این هنر جنبه‌های درمانی نیز دارد که پس از تحقیقات مبسوطی که به همراه اساتید روانشناسی دانشگاه انجام داده‌ام دریافتیم که هنر خطاطی نقش ویژه‌ای در حل مشکلات روحی و روانی دارد. در شرایطی که مردم به موجب وضعیت کشور دچار استرس و نگرانی روحی و روانی شده‌اند گاهی می‌توان تنها با یک لبخند بسیاری از مشکلات را حل کرد.

من پای کار برنامه‌های انجمن خوشنویسان اصفهان ایستاده‌ام و امیدوارم در دولت جدید بتوانیم از طریق تعامل، هنر خوشنویسی را به جایگاه اصلی خود برسانیم. در آینده خبرهای خوشی در حوزه خوشنویسی در راه است.

کد خبر: 47488

نویسنده: رضا سلمان منش

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0