19 دی 1400 - 9:50 ق.ظ

مقاله؛

استان اصفهان رتبه نخست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مجالی برای تعامل بیشتر ارکان حاکمیت به خصوص قوه مجریه( دولت) با بخش خصوصی است که از یک سو بتواند نسبت به رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت اقتصادی تشریک مساعی بیشتر نمایند و از دیگر سو به منطقی کردن اندازه دولت و توسعه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور بیانجامد .گفتگوی دولت و بخش خصوصی در برخی از دیگر کشورهای دنیا ، متناسب با ساختار حقوقی کشورها ، مورد استفاده قرار گرفته و منشاء تحولات عمده ای برای بهبود محیط کسب و کار شده است.

عصر اصفهان،ناصر بهروان/شورای گفتگو که در ادامه منطقی سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی می باشد ، همسو با بخش اقتصادی سیاست های کلی برنامه پنجم ابلاغی مقام معظم رهبری است که طی ماده 75 قانون برنامه پنجم توسعه شکل گرفت .

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، از سال 1389 به عنوان یک نهاد قانونی و فراقوه ای به منظور برقراری ارتباط بی واسطه بین حاکمیت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی کشور شروع به فعالیت نموده است. متعاقب آن، یک سال بعد، با تصویب «قانون بهبود مستمر محيط كسب‌وكار» مصوب در سال 1390، شورای گفتگو با اهداف و وظایف مذکور تبدیل به یک نهاد قانونی دائمی و تاثیرگذار در کشور شد و ماده 11 قانون بهبود، محدوده وظايف و اختيارات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را در 10 بند، تفصیل و تشریح نمود.

جلسات شوراي گفتگو طبق قانون حداقل یک بار در ماه برگزار می شود. همچنین به استناد ماده 12 «قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور»، مصوبات شورا حداكثر ظرف سی روز  در دستور كار هيأت دولت قرار می گيرد تا در جلسه هیئت دولت مطرح و نسبت به آن تصمیم گیری شود.

شورای گفتگو درسطح استانی

همزمان با شکل گیری شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی، شوراهای گفت وگوی استانی نيز با تصویب ماده 13 «قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار» از سال 1390 فعالیت خود را آغاز نمودند تا زیر نظر استاندار و با همکاری رؤسای اتاق های استان و استقرار دبیرخانه شورا در اتاق های بازرگانی استانی، درخواست تشکل ها و فعالان اقتصادی استان خود را دریافت نمایند و با مشارکت دستگاه ها و مسئولان محلی، به منظور بهبود محیط کسب وکار استان عمل نمایند.

جلسات شوراهای استانی نیز هر ماه حداقل یکبار با حضور استاندار به عنوان رئیس شورا و رئیس اتاق بازرگانی استان به عنوان دبیر شورا برگزار می شود، و گزارش برگزاری آن نیز برای دبیرخانه شورای ملی در اتاق ایران و وزارت کشور ارسال می گردد تا نظارت لازم بر عملکرد این نهادهای استانی صورت پذیرد.

دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی در اتاق ایران، به طور منظم عملکرد 31 شورای استانی را پایش می کند و با استفاده از یک نظام جامع ارزیابی و امتیازدهی، نمره و رتبه عملکرد شورای گفتگو در هر استان را تعیین می نماید. سپس نمرات و رتبه های احصاء شده به استانداران ابلاغ و گزارش آن به طور منظم به رئیس جمهور وقت ارسال می شود.

استان اصفهان در 6 ماهه نخست سال جاری در بین شوراهای سراسر کشور موفق به کسب رتبه اول شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی گردید. در این رابطه، مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ، کسب رتبه اول شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ۶ ماهه اول امسال در بین شوراهای سراسر کشور را حاصل روند «منظم» و «کیفی» ورود به موضوعات در سطح ملی و استانی و «تأثیر جلسات این شورا در حل مشکلات اقتصادی» می داند ومی گوید توفیق شورای گفت‌و‌گوی استان در ۲ سال گذشته، مرهون حضور مؤثر نمایندگان دستگاه قضا در شورای گفتگو به خصوص رئیس کل دادگستری و دادستان  بوده است و ارتقاء شاخص‌های این شورا مؤید این همدلی و همراهی است.

اقتصاد ایران تحت تأثیر فشار تحریم‌های ظالمانه در کنار مشکلات ناشی از ساختار درونی، در حال تجربه شرایط بی‌بدیلی است که تنها از طریق هماهنگی ۳ بخش اصلی اقتصاد ایران (دولت، دستگاه قضا و بخش خصوصی) می‌توان آینده‌ای روشن را رقم زد. در کنار رفع تهدیدهای سخت بیرونی، حضور فعالان اقتصادی در کشورهای هدف صادراتی با ایجاد هماهنگی بین ارکان مختلف حاکمیتی این 3 بخش به عنوان سربازان عرصه اقتصاد میسر است.

احتمال تقویت احیای برجام، دسترسی به منابع نفتی، تسهیل فرایندهای تجاری احتمالی، حذف ارز چند نرخی و مشخصا ارز ۴۲۰۰ تومانی،کسری بودجه عملیاتی دولت، تداوم نرخ بالای تورم، احتمال کاهش ارزش پول ملی و عدم اقبال زبدگان جامعه به بازار سرمایه در کنار بحران‌های اقلیمی به ویژه خشکسالی و تأثیرات آن بر بخش کشاورزی دلیل محکمی بر ضرورت ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی با فعالان بخش خصوصی است؛ لذا هم‌افزایی، روحیه‌بخشی و حفظ سرمایه‌های اجتماعی کشور به خصوص سرداران جنگ اقتصادی ضروری است. با مورد توجه قرار دادن این امر در پرتو توجهات حضرت بقیه‌الله خدمات خالصانه‌ای شکل خواهد گرفت که امید است زمینه‌ساز تحقق دولت مهدوی بوده باشد.

کد خبر: 47121

نویسنده: ناصر بهروان

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0