11 آبان 1402 - 8:35 ب.ظ

استاد مهدی نوایی و انتقال میراث گذشته

از دوران کودکی، نوجوانی و حتی جوانی استاد مهدی نوایی چیزی نمی‌دانیم. تنها مطالبی که در شرح زندگانی این استعداد موسیقی، که انتقال دهنده میراث قدیم به ویژه عصر قاجار به دوران ما می باشد به دست ما رسیده، تاریخ ولادت تقریبی اش یعنی سال 1262 خورشیدی، به روزگار سلطنت ناصرالدین شاه بر ایران و در اصفهان است و گفته شده که نام پدرش علی اکبر بوده و در زمره اهل دانش و ادب شمره شده است.

استاد مهدی نوایی و انتقال میراث گذشته

عصر اصفهان ، عباس مهری اردستانی

بنا به آنچه استاد مهدی نوایی خود به شاگردان مشهورش همچون حسن کسایی و حسین یاوری گفته است، تا 15 سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب خانه‌های قدیم اصفهان فراگرفت که علوم معمول همچون ادبیات و خوشنویسی را نیز میتوان به آن اضافه کرد.

نخستین سال های جوانی مهدی نوایی با سالهای پایانی حکومت مسعود میرزا، ظل السلطان بر اصفهان همراه بود. در آن روزگار مهدی نوایی که دریافته بود علاقمند به موسیقی می باشد، نزد موسی خان نی نواز رفت تا مقدمات نواختن نی را از او فراگیرد. در این رهگذر تقدیر بود تا مهدی نوایی میراث ماندگاری را که استاد نایب اسدالله اصفهانی از پیشینیان خویش آموخته و آن را پرورده بود به روزگار ما انتقال دهد. از این رو مکتب پر مهر و سرشار از محبت نایب اسدالله را گرامی داشت تا توشه‌های برچیده از این خرمن را بعدها به نسلی دیگر واگذارد. این همنشینی که با دوستیِ پایدار قرین بود و تا رفتن نایب اسدالله به سرای باقی تداوم یافت، موجب شد تا اسرار پنهان نی نوازی در حافظه مهدی نوایی ذخیره شود و از استاد به شاگرد انتقال یابد.

در نخستین سال های دهه اول از سده چهاردهم خورشیدی و به روزگار وداع نایب اسدالله با مهدی نوایی، این استاد عبدالخالق اصفهانی بود که بعنوان شاگرد برجسته نایب اسدالله آخرین دانستنی‌های باقی مانده  نی نوازی را در اختیار نوایی نهاد.  همچنین در فاصله سال های 1315 تا 1317 خورشیدی که ضبط موسیقی بر روی صفحات گرامافون در ایران رایج شده بود، استاد مهدی نوایی چند قطعه به شکل تک نوازی و هم نوازی، همگام با هنرمندانی همچون ابوالحسن صبا و درویش خان اجرا کرد که صفحات آن در آرشیو رادیو ایران به یادگار مانده است.

استاد مهدی نوایی که بزرگانی همچون حسن کسایی، جلیل شهناز، حسین یاوری و تاج اصفهانی روزگارش را درک کردند و همنوازی با او را در غایت هنر آزمودند، در نوروز سال 1326 خورشیدی در حالی که تنها 64 سال از عمرش می گذشت با جهان فانی وداع کرد و در تکیه ابوالمعالی واقع در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

کد خبر: 138855

نویسنده: عباس مهری اردستانی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0