30 خرداد 1402 - 8:10 ق.ظ

شهید چمران ؛ شاهد این زمانه سرخ

شهید دکتر مصطفی چمران ، دانشمند برجسته جهانی الکترونیک، معلم متعهد ، عارف وارسته ، رزمنده و فرمانده ای بی نظیر که در لبنان و ایران اسلامی حماسه آفرید ، سیاستمدار و مدیری توانمند ، هنرمندی لطیف طبع و بنده ای مخلص و پاک ، زندگی پرماجرا و سراسر عشق و خدمت را از سال ۱۳۱۱ در تهران آغاز نمود.

شهید چمران ؛ شاهد این زمانه سرخ

شهید دکتر چمران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بعد از مدت ۲۱ سال پای به ایران نهاد و به زیارت رهبر کبیر انقلاب شتافت و به توصیه ایشان در ایران ماند و دست به کار تربیت و آموزش دو دوره از پاسداران سپاه و آگاه سازی مردم از موقعیت انقلاب و حوادث شیرین و تلخ لبنان شد.
شهید دکتر چمران به فرمان امام خمینی “ره” به وزارت دفاع منصوب شد و بازسازی اصلاحات بنیادین در ارتش جمهوری اسلامی ایران را آغازنمود. او در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و به نمایندگی مردم تهران به مجلس راه یافت ، شهید چمران پس از حمله ناجوانمردانه عراق به ایران در هفتم مهرماه سال ۱۳۵۹ به همراه مقام معظم رهبری عازم اهواز شد و نبرد و دفاع بی امان خود را علیه نیروهای متجاوز از همان بدو ورود آغاز نمود و به تشکیل و ساماندهی ستاد جنگهای نامنظم که بدون شک مهمترین سازمان مردمی در کشور ما بوده است پرداخت. در ۲۶ آبان ماه ۵۹ در حالی که نیروهای زرهی و پیاده دشمن سوسنگرد را محاصره نموده بودند با یک گردان از ستاد جنگهای نامنظم به همراه دو گردان از نیروهای سپاه پاسداران و سه گردان زرهی لشکر ۹۲ ارتش از دو محور جاده حمیدیه و میشداغ ، سبحانیه دشمن یورش برد و آنجا را آزاد کرد.
شهید چمران با بکارگیری همه امکانات موجود ، خط دفاعی محکمی از نیروهای داوطلب مردمی ، در وسعتی حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع به وجود آورد. وی در ادامه به آزادسازی ارتفاعات الله اکبر و سپس دهلاویه همت گماشت. و بالاخره پس از شهادت شهید سرگردایرج رستمی برای معرفی فرمانده دهلاویه به منطقه رفت تافرمانده جدیدرا معرفی نماید.
ظهر روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ با ترکش خمپاره ۶۰ دشمن متجاوز در حالی که فرمانده جدید شهید سرگرد مقدم پور و یار دیگر او در کنارش روی خاکریز دهلاویه ایستاده بودند ، روی در افق خونین دهلاویه کشیدند و حین انتقال به بیمارستان اهواز به ملکوت اعلا پیوستند و دل میلیون ها انسان آزاده در سرتاسر دنیا را جریحه دار ساختند.
زندگی ظاهری شهید چمران در ظهر خونین دهلاویه غروب نمود و از هر قطره خون او غنچه ای شگفت که نسیم عشق و محبت و آزادگی و شهادت در سرتاسر گیتی پراکنده ساخت.
یادش بخیر و راهش پر رهرو

کد خبر: 134760

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0