29 تیر 1399 - 1:29 ب.ظ

تیغ بی‌توجهی را از گلویِ تاریخ اصفهان بردارید

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف که پس از کشف کارگاه‌های ذوب فلز و تولید عصارۀ انگور دورۀ اشکانی، همچنین بقایای اسکلت یک اسب، اخیراً به یک تصفیه‌خانۀ آب در این محوطه رسیده، از بی‌توجهی مسئولان به این یافته‌های مهم تاریخی ابراز گلایه کرد و گفت: متأسفانه تاکنون هیچ رسیدگی ویژه‌ای به تپه اشرف نشده و من دیگر از درخواست کردن ناامید شده‌ام.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایسنا، علیرضا جعفری زند با اشاره به تازه‌ترین یافته‌های تاریخی در تپه اشرف اظهار کرد: طی روزهای گذشته یک چاه سنگی در این محدوده پیدا کردیم که به سبک چاه‌های سنگی تخت جمشید بود و انتهای آن به صخره می‌رسید. متأسفانه میسر نشد که ما کنار این چاه را کاوش و بناهای مرتبط با آن را پیدا کنیم اما اکنون در محوطۀ دورۀ اشکانی به دو چاه دیگر رسیدیم که به فاصلۀ چهار متر از یکدیگر قرار دارند.

وی ادامه داد: در این چاه از گوم‌های (حلقه‌های درونی چاه) شکیل و بزرگ با جنسی بسیار عالی استفاده‌شده و آبی که از دل این چاه تراوش می‌کند، یک آب تصفیه‌شده است، به همین دلیل اسم آن را تصفیه‌خانه گذاشته‌ام و بر این باورم که یک یافتۀ بسیار مهم تاریخی از دورۀ اشکانی است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف تصریح کرد: متأسفانه عرض گمانه‌های ما بیش از یک متر و بیست سانت نبوده و بخش زیادی از بناهای مرتبط با این اجزا در زیر خیابان مدفون است؛ همان‌طور که بخشی از اسکلت اسب قربانی کشف‌شده نیز زیر خیابان ماند و ما نتوانستیم به‌صورت کامل آن را ببینیم.

جعفری زند با ناراحتی گفت: فصل هفتم کاوش در تپه اشرف به خاطر لوله‌گذاری اداره آبفا در قسمتی از خیابان شروع شد و لازم است میراث فرهنگی استان، شهرداری اصفهان و پلیس راهور نیز همیاری لازم را داشته باشند تا ما بتوانیم محدودۀ کاوش را گسترده‌تر کنیم و پرده از رازهای تاریخی اصفهان برداریم.

وی افزود: متأسفانه نامه‌نگاری‌ها من تاکنون بی‌نتیجه مانده و هیچ اقدام عملی‌ای انجام‌نشده تا خیابان مسدود شود و ما بتوانیم کار کاوش را ادامه بدهیم به‌طوری‌که دیگر ناامید شده‌ام. ما اکنون تنها به بخشی از یافته‌های مهم تاریخی دورۀ اشکانی و پیش‌تر دست پیداکرده‌ایم و بناهای اصلی مرتبط با چاه و تصفیه‌خانه و… همه در زیر خیابان مدفون است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف اصفهان با بیان اینکه یک سرِ ماجرای تپه اشرف به شهرداری اصفهان برمی‌گردد و سرِ دیگر به میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: شهردار اصفهان چندی پیش دستور ویژه‌ای برای رسیدگی به تپه اشرف داد و ما همچنان چشم انتظار عملیاتی شدن این دستور و اختصاص بودجه برای گسترده‌تر کردن محدودۀ کاوش در زیر خیابان هستیم، از سوی میراث فرهنگی استان نیز به این دلیل که می‌گویند بودجه ندارند هیچ حمایتی نمی‌شویم و این وضعیت بسیار ناراحت کننده است.

جعفری زند با تأکید بر اینکه تپه اشرف مطلقاً سارویه نیست، گفت: مستندات تاریخی و کاوش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که تپه اشرف با سارویه که به‌احتمال‌قوی در محدودۀ قلعه تبرک قرار داشته تفاوت دارد و تپه جی و اشرف و محدودۀ بین آن یک محوطۀ باستانی است که شعاع آن را می‌توان تا هفت‌صد متر آن‌طرف‌تر تخمین زد. در واقع پل شهرستان که قدیمی‌ترین پل اصفهان است نیز وابسته به همین بخش تاریخی بوده.

این باستان‌شناس یادآور شد: ما در فصل ششم به یک سازۀ خشتی عظیم دست پیدا کردیم که به خاطر کمبود بودجه کار کاوش آن متوقف شد و رویش را با خاک پوشاندیم. آینده یافته‌های مهم تاریخی فصل هفتم کاوش نیز اگر وضع به همین منوال پیش برود نامعلوم است.

وی تصریح کرد: در صورت همیاری نهادهای مختلف برای کاوشی گسترده در محدودۀ تپه جی و تپه اشرف، یک جاذبۀ تاریخی عظیم، جدید و مهم به اصفهان افزوده خواهد شد که می‌تواند گردشگران را از سرتاسر جهان به این شهر بکشاند و بد نیست در این شرایط کمی از بودجه‌ای که نهادهای مختلف برای رشد گردشگری کنار گذاشته‌اند، صرف زدودن غبار از چهرۀ این میراث باارزش شود.

کد خبر: 45294

منبع: ایسنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0