21 آبان 1402 - 12:00 ق.ظ

‍ آفت اظهارنظر در زمینه‌های خارج از تخصص

تردیدی نیست که وقتی اسلام به بستر فرهنگ غنی ایرانی وارد شد، مفاهیم و مضامین آن فرهنگ در علوم مختلف و نیز ادبیات دوچندان شد اما چنانکه باران در شوره‌زار حاصلی ندارد و در بستر حاصلخیز به گل و سنبل منتهی می‌شود، این بستر حاصلخیز تمدن ایران قبل از اسلام بود که باعث شد بعدها در همان قرن چهارم، عطراگین‌ترین گل‌های تمدن اسلامی در ایران بروید.

عصر اصفهان ، سهند ایرانمهر

در رد سخنان بی‌پایه حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران که علیرغم تخصص احتمالی در رشته خود، نابخردانه در حوزه‌ای که تخصص ندارد، سخن گفته است، مشت نمونه خروار از این بستر غنی تمدن پیش از اسلام که پس از اسلام پربارتر شد، در اینجا می‌آورم:

مفاهیم و مضامین آیین مهر با مضامین فلسفی به عنوان آیینی با گستره جهانی قبل از مسیحیت و‌حتی فلسفه یونانی و تاثیر آن بر ادبیات لاتین و معماری پیش از مسیحیت

متن اوستا و اولین تبیین فلسفی مساله خیر و شر

خداینامه اثری تاریخی در دوران ساسانی ‌که با عنوان‌هایی مانند سیرالملوک یا سیر ملوک الفرس به عربی ترجمه شده‌است.

ارداویراف‌نامه و تاثیر غیرقابل انکار بر رساله الغفران ابوالعلا معری، سرالعباد الی المعاد سنایی و کمدی الهی دانته

«شکند گمانیک ویچار» و «پس دانشن‌کامگم با درونمایه فلسفی

داروی خرسندی، پزشکی و داروسازی

کاروند درباره علوم بلاغی و ادبی (جاحظ ادیب بزرگ عرب در آغاز جلد سوم البیان‌و‌التبین کتاب کاروند در شیوایی و رسایی گفتار تعریف می‌کند و می‌نویسد: آنکه دوست دارد به صنعت بلاغت دسترسی یابد و با شگفتی‌ها آشنا شود و در واژه‌شناسی استادی یابد، پس کتاب «کاروند» را که از کتاب‌های پهلوی است بخواند)

زیج شاه در نجوم و‌ ریاضیات به نوشته ابن یونس در زیج کبیر حاکمی ، به ترتیب ۳۶۰ و ۲۰۰ سال پیش از تالیف زیج ممتحن ایرانیان رصدهایی را برای تعیین موضع اوج خورشید انجام داده بودند. هم چنین براساس نوشته بیرونی نیز از دو زیج شاه سخن گفته است، می توان احتمال داد که نسخه ای از زیج شاه پیش از روزگار انوشیروان وجود داشته که در این گردهمایی تصحیح شده است.

منظومه برآمدن شاه بهرام ورجاوند، روایتی از سال‌های پس از پادشاهی ساسانیان و در زمان آغازین یورش عرب‌ها این اثر حماسی و ارزنده از روی بخش‌هایی از اوستا که امروز مفقود میباشد به نظم در آمده است.

در زمینه شعر ابن خردادبه در کتاب اللهو و الملاهی به نغمه‌هایی اشاره می‌کند که باربَد برای خسروپرویز ساسانی ساخته و یکی از شعرهای او را که یک مصراع آن افتاده می‌آورد.

مقدمه کتاب مجمل التواریخ رجوع شود به مقدمه استاد ملک‌الشعرای بهار در مورد اشعار پهلوی

رجوع شود به سرودی که در کتاب تاریخ سیستان به زبان پهلوی وجود دارد دربارهٔ آتشکدهٔ کرکوی

کد خبر: 139185

نویسنده: سهند ایرانمهر

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0