19 اردیبهشت 1403 - 10:00 ق.ظ

فرونشست ترافیک در قلب اصفهان

ترافیک در قلب کلانشهر اصفهان فرورفته و معضلاتی را در هدر رفت وقت و هزینه مردم ایجاد کرده است. اصفهان دیگر گنجایش این همه خودرو را ندارد. همه به خصوص پلیس توصیه می کنند از خودرو شخصی استفاده نکنید.

فرونشست ترافیک در قلب اصفهان

در اغلب خانه های ویلایی چند خودرو پارک شده است و هر عضو خانواده هر روز یکی از خودرو ها را به ترافیک شهر تزریق می کند. چندین سال است که فرهنگ سازی ترافیکی کم رنگ شده و پلیس نیز خودروهای پارک شده در ایستگاه های اتوبوس و دوبل را هم دیگر جریمه نمی کند.
حمل و نقل فعلی یکی از منابع اصلی آلودگی محیط زیست است، قلب من نیز مانند قلب شهرم از آلودگی هوا و آلودگی صوتی یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی در کلان شهرما، جریحه دارشده است. پارکینگ های شهر یا در جای مناسب قرار نگرفته اند و یا پر است از خودروهای تک سرنشین که از محل کار که فارغ شدند به جمعیت ترافیکی شهر اضافه می شوند.
یک کارشناس حمل ونقل می گوید خیابان‌های شهر ظرفیت محدودی دارند که با افزایش تقاضا گره ترافیکی ایجاد می‌شود، که این گره ترافیکی را به چند روش می‌توان برنامه‌ریزی کرد، یکی از روش‌ها کنترل تردد، خودروهای شهری و حمل‌ونقل عمومی است. زمانی که شهروندان از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، به‌تبع باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنند. با توجه به اینکه تردد در مرکز شهر زیاد، اما ظرفیت محدود است، طرح ترافیک اجرا می‌شود؛ به‌طور مثال امکان توسعه معابر شهر اصفهان به‌عنوان یک شهر توریستی و گردشگری وجود ندارد، از این‌رو باید با متغیر کردن هزینه‌های تردد خودروهای شهری، ترافیک شهر را کنترل کرد، البته اجرای طرح ترافیک در شهر اصفهان الزامی است و این طرح باید به صورت کامل اجرا شود.
هر چند سالهاست که جلسات متعددی در حوزه حمل ونقل و ترافیک در اصفهان و دیگر کلانشهرها برگزار شده است، ولی راهکارهای دیگری هم از تجربه دیگر کشورها در این زمینه هست. بطور مثال مدیریت کلانشهر توکیو ژاپن، مهم ترین هدف این شهررا کاهش 30 درصدی آلاینده های محیط زیست تا سال 2030 می داند، بدین منظور افزایش وسائط نقلیه با آلایندگی صفر(تمامی وسایل نقلیه ای که دی اکسید کربن به محیط نشر نمی دهند)، افزایش خودروهای برقی، هیبریدی و سرمایه گذاری بیشتر بر روی سیستم دوچرخه سواری را در برنامه ریزی های شهری خود تدارک دیده اند. شهروندان ژاپنی به خاطر سلامتی خود و پایین آوردن هرینه های زندگی و درمانی به دوچرخه سواری و پیاده روی علاقه زیادی دارند و از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی مانند قطار، مترو، تراموا، اتومبیل و تاکسی و زیرساخت های ترافیکی قدرتمند و قانونمند این شهر آنقدر وسیع و کار آمد است که باعث می شود این جهانشهر با جمعیتی که در طول روز تا حد 18 میلیون هم می رسد، نسبت به بسیاری از شهرهای کم جمعیت از حمل و نقل مساعد تر و هوای پاکیزه تر سود برد.
در واقع باید گفت که کلانشهر اصفهان نیز اگر می خواهد مشکل ترافیکی آن حل شود می بایست، خیابان های منتهی به مرکزیت شهررا همانند خیابان های چهارباغ عباسی و سپه و میدان تاریخی امام، سنگ فرش، و تردد خودروها محدود شود و به جای آن در محدوده رینگ چهارم پارکینگ های متعددی تعبیه و از خودروهای سرویس کارکنان شرکت های صنعتی و همچنین خودروهایی که از سمت شهرستان های استان وارد شهر می شوند جلوگیری بعمل آید و پشت رینگ در پارکینگ های تعبیه شده، این خودرو ها پارک شوند و توسط خودرو و اتوبوس های برقی و هیبریدی و مترودر داخل شهر تردد کنند.
هر چند شهرداری اصفهان در تلاش است تا با ورود اتوبوس های برقی و خودروهای هیبریدی، در کاهش آلودگی هوای این کلانشهرمؤثر باشد اما حرکت این اتوبوس ها در شهر نباید باعث ترافیک بیشتر شود و باید زیرساخت های لازم برای کنترل ترافیک به خصوص در بافت مرکزی شهر نیز پیش بینی شود. امید است فرهنگ دوچرخه سواری، بطور جد در بین شهروندان نهادینه شود و شهر دوچرخه ها به کلانشهر اصفهان بازگردد.

کد خبر: 144536

نویسنده: : ناصر بهروان

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0