بهای خودروی داخلی چگونه افزایش مییابد
گزارش ایران خودرو و سایپا
بر اساس آنچه ایرانخودرو و سایپا به بورس اعلام کردهاند، آنها در ۹ ماه امسال در مجموع بالغ بر ۱۴هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به ۳۳هزار نفر نیروی انسانی خود اعم از کارگران بخش تولید و پرسنل ستادی پرداخت کردهاند. با در نظر گرفتن آمار 33هزار نفری مربوط به پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور، در کل سالجاری به طور متوسط حدود 637 میلیون تومان به هر یک نفر نیروی انسانی ایرانخودرو و سایپا پرداخت میشود. همچنین متوسط حقوق پرداختی ماهانه به پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور در سالجاری، حدود 53 میلیون تومان است.
با احتساب رقمی که در تنها فصل باقیمانده از سال پرداخت خواهد شد (بیش از ۶هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان)، کل حقوق و دستمزد پرداختی ایرانخودرو و سایپا به کارگران و کارکنانشان در سالجاری به حدود ۲۱هزار میلیارد تومان میرسد و در مقایسه با هزینه حقوق و دستمزد پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته (حدود ۱۵هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان) هزینه آنها در این بخش حدود ۳۷ درصد رشد خواهد کرد.
این دو خودروساز همچنین در مجموع حدود ۱۷هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان صرف هزینههای سربار خود تا پایان آذر امسال کردهاند. طبق برآورد ایرانخودرو و سایپا، آنها در کل سالجاری (با احتساب هزینه فصل انتهایی سال) بالغ بر ۲۵هزار میلیارد تومان هزینه سربار خواهند داشت. همچنین جمع هزینه دو خودروساز بزرگ کشور در بخش اداری، عمومی و فروش نیز به نزدیکیهای ۱۷هزار میلیارد تومان میرسد. در مقایسه با سال گذشته، هزینه اداری، عمومی و فروش دو خودروساز بزرگ کشور بالغ بر ۱۰۰ درصد بالاتر خواهد رفت.
در گزارش ارسالی ایرانخودرو به بورس آمده که این شرکت تا پایان آذر امسال ۲۳هزار و ۲۷۶ نفر نیروی انسانی داشته است اما در پایان سال، به ۲۳هزار و ۸۳۸ نفر خواهد رسید. بنابراین ایرانخودرو طی سه ماه پایانی امسال ۵۶۲ نفر نیروی انسانی جدید جذب خواهد کرد. از جمع کل نیروی انسانی ایرانخودرو، ، ۱۶هزار و ۱۳۴ نفر پرسنل تولیدی این شرکت به حساب میآیند و هفتهزار و ۷۰۴ نفر دیگر نیز نیروهای غیرتولیدی هستند.
دومین خودروساز ایران که کمتر از همسایه آبیپوشاش تولید دارد و طبعا نیروی انسانی کمتری را نیز در خود جای داده است. طبق صورتهای مالی ارائهشده به بورس توسط سایپا، این شرکت در ۹ ماه امسال بیش از سههزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد سایپا، این شرکت در فصل آخر سال نیز بالغ بر دوهزار میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که دومین خودروساز بزرگ ایران در سالجاری پرداخت خواهد کرد، افزون بر پنجهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود. این در حالی است که سایپا در سال ۱۴۰۱ کمتر از چهارهزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته بود. با این حساب، در سالجاری هزینه نارنجیهای جاده مخصوص در بخش حقوق و دستمزد، حدود ۳۴ درصد بالا خواهد رفت.
سایپا اما در ۹ ماه امسال (تا پایان آذر) حدود چهارهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرف هزینههای سربار کرده است. برآورد سایپاییها این است که در سه ماه پایانی سال نیز حدود ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین جمع کل هزینه سربار سایپا در سالجاری به حدود ۶هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۳۹ درصدی دارد. دومین خودروساز بزرگ ایران در بخش «اداری، عمومی و فروش» نیز حدود سههزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تا پایان آذر امسال هزینه کرده است. برآورد سایپا نشان میدهد این شرکت در فصل پایانی سال نیز حدود دوهزار میلیارد تومان دیگر در این بخش هزینه خواهد کرد. بنابراین جمع کل هزینه اداری، عمومی و فروش نارنجیهای جاده مخصوص طی امسال، به پنجهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میرسد. در مقایسه با سال گذشته، هزینه سایپا در بخش موردنظر حدود ۳۷درصد بالا خواهد رفت.
منبع: عصر اصفهان
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد