23 اردیبهشت 1399 - 7:32 ب.ظ

معاون کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد:

۸۰ درصد بازنشستگان برای امرار معاش مجبور به کار بعد از بازنشستگی هستند

پورموسی گفت: متناسب سازی در بند ب قانون ۱۲ برنامه ششم توسعه آمده است که دولت می گوید آن قانون به تامین بار مالی موکول شده است، اما اگر می خواهد بار مالی آن تامین شود چرا برای دولتی ها تامین می شود ولی برای سازمان تامین اجتماعی تامین نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، «رحمت الله پورموسی » در نشست خیری « بررسی مشکلات معیشتی، مضعیت حقوق و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی» که در محل کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی برگزار شد؛ بیان کرد: حدود ۱۳ میلیون کارگر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که حق بیمه پرداخت می کنند و30 درصدی که به داخل سازمان می آید، حدود ۳ میلیون و پانصد هزار نفر بازنشسته در مسائل معیشتی و درمانی باید بهره آن را ببرند که متاسفانه آن گونه که باید خدماتی ارائه نمی شود.

معاون کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد افزود: آقای وزیر در ویدئو کنفراسی اعلام کرد که ماده ۴۱ قانون کار با ماده 96 قانون تامین اجتماعی هیچ ارتباطی ندارد در حالی که ما ثابت می کنیم مرتبط است، عمده منایع سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه کارگر و 7 درصدی که کارفرما پرداخت می کند، است و این منابع باید مصارف آن در بحث حقوق و بحث درمان باشد که می توان نتیجه گرفت ماده 41 دقیقا مرتبط با ماده 96 قانون تامین اجتماعی ، در ماده 41 قانون کار با میزان تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند و سبد معیشت مرتبط است.

وی ادامه داد: سبد معیشت در ماده 96 قانون آمده است که در آن گفته شده حداقل، سالی یک بار در مورد آن تصمیم گرفته شود به گونه ای که هزینه های زندگی بازنشسته تامین شود که متاسفانه این کار را در ماده 41 قانون کار چون انجام ندادند و از همان محل قرار است 30 درصد در سازمان تامین اجتماعی بیاید اکنون حقوق ما مانده است، از طرفی کمیسیون تلفیق سال گذشته مصوب کرد که همه حقوق بگیران نباید درآمد و حقوقشان کمتر از 2 میلیون 800 هزار تومان باشد که با این تفاسیر که با ماده 41 برای کارگران تصمیم گرفته شد به این رقم نخواهد رسید.

پورموسی با طرح این پرسش که چرا علی رغم توافق کارگر، کارفرما و دولت در اواخر دی ماه 98 مبنی بر در نظر گرفتن ۴ میلبون ۹۴۰ هزار تومان به عنوان سبد معیشت کارگران اما حقوق ۲۱ درصد می شود و در کنار آن نیز مزایا طوری انجام می شود که جامعه کارگری بیشتر از گذشته عقب می ماند؛ گفت: از اول امسال با وجود افزایش تورم، به جز آن 41 و دو دهم درصدی ، ۱۹ و ۸ دهم درصد در فروردین تورم نسبت به فروردین سال قبل اعلام شده یعنی حدود 60 درصد افزایش تورم داشتیم در حالی که حقوق ما یک سوم حقوق واقعی پرداخت می شود و الان نیز ما 60 درصد از یک سوم عقب افتاده ایم.

معاون کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد بیان کرد: بازنشسته که به دلیل سن بالا مشکلات درمانی اش زیاد شده است و سفره اش بزرگ شده است اما امروز یک بازنشسته به دلیل کفاف ندادن حقوق مجبور به انجام کار دوم می شود در حالی که نیاز به استراحت دارد و از طرفی فضای کار برای جوانان جویای کار کمتر می شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد از بازنشسته ها مجبور به کار بعد از بازشنستگی هستند؛ افزود: اصل 29 قانون اساسی می گوید درمان برای همه مردم باید رایگان باشد اما در قانون تامین اجتماعی ما ۳۰ سال حق بیمه پرداخت می کنیم تا بعد از بازنشستگی پولی پردخت نکنیم اما متاسفانه بازنشسته یک میلیون 600 هزار تومان می گیرد اما 100 هزار تومان باید بیمه مکمل بدهد.

پور موسی اظهار داشت: متناسب سازی و همسان سازی در بند ب قانون 12 برنامه ششم توسعه آمده است که دولت می گوید آن قانون به تامین بار مالی موکول شده است که درست است اما اگر می خواهد بار مالی آن تامین شود چرا برای دولتی ها تامین می شود ولی برای سازمان تامین اجتماعی که از دولت طلبکار است تامین نمی شود.

وی گفت: 10 هزار میلیارد تومان را برای دولتی ها اختصاص می دهند، 50 درصد از محل بحث فصل دهم قانون استخدامی حقوق کارمندان را اضافه می کنند و 15 درصد بحث سنوات آنها را افزایش می دهند، برای بازنشسته های کشوری و لشکری نیز همین گونه عمل می کنند و 10 هزار میلیارد تومان نیز بودجه برای متناسب سازی انجام می دهند ولی وقتی به دولت اعلام می کنیم که از شما طلبکار هستیم پول خودمان را بدهید می گویند ما باید ظرف مدت سه سال سهم و ملک واگذار کنیم تا مقداری از پول شما پرداخت کنیم.

معاون کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد با بیان اینکه 14 هزار شهید کارگری در 8 سال دفاع مقدس نشان می دهد که این قشر در صف اول مبارزه بودند و الان هم در بحث اقتصاد مقاومتی صف اول مبارزه هستند؛ افزود: رهبر معظم انقلاب ۸ محور برای وضعیت معیشتی بازنشسته ها و کارگران مطرح کردند که متاسفانه هیچ توجهی به آن نشده است.

وی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با مسئولین و در نهایت شکایت در دیوان عدالت؛ بیان کرد: چرا وقتی ماده 41 قانون صراحت دارد دولتمردان قانون را زیر پا می گذارند وبا اینکه قانون گفته 41 و دو دهم درصد حقوق باید افزایش پیدا کند اما 21 درصد افزایش پیدا کرده است.

پورموسی با بیان ابنکه ما فراتر از قانون چیزی نمی خواهیم و اینکه این چند سالی که جامعه کارگری از بحث معیشت عقب مانده حقش ادا شود؛ اظهار داشت: عده ای بهانه می کنند که اگر این اتفاق بفتد بحث تعدیل نیرو صورت می گیرد که اینگونه نیست.

وی در خصوص شرکت های شستا گفت: بازنشسته ها با واگذاری سهام خود کاملا مخالف بودند علی رغم مخالفت این کار انجام شد و 10 درصد از سهام شرکت های شستا واگذار شد لذا که اگر قرار است واگذاری انجام شود برابر با قانون 5 درصد از سهام ترجیح باید به صاحبان سرمایه برسد یعنی به بیمه پردازها و بازنشسته ها که این نادیده گرفته شده است.

کد 300

کد خبر: 30142

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0