27 مهر 1399 - 9:19 ق.ظ

هند، نگران توافق ۲۵ ساله ایران و چین

دهلی نو مدت‌هاست که برای توسعه بندر چابهار و تبدیل کردن آن به یک موفقیت اقتصادی رابطه تنگاتنگی با تهران برقرار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، سابنا صدیق در المانیتور نوشت: راجنات سینگ، وزیر دفاع و سوبرا مانیام جیشان کار، وزیر امور خارجه هند هر دو ماه گذشته به طور مجزا به ایران سفر کردند.
در ادامه این مطلب آمده است: بنا به اعلام رسمی هدف از سفر این دو مقام هندی تقویت مناسبات تجاری و گفتگو درباره چند موضوع مهم منطقه‌ای بوده که از جمله آن‌ها توسعه بنادر چابهار بوده است.

دهلی نو مدت‌هاست که برای توسعه بندر چابهار و تبدیل کردن آن به یک موفقیت اقتصادی رابطه تنگاتنگی با تهران برقرار کرده است. بندر چابهار در فاصله کمتر از ۹۰۰ مایلی بمبئی واقع شده و می‌تواند دروازه بسیار مهمی برای دهلی نو در رسیدن به آسیای میانه و افغانستان باشد.

از زمانی که بحث توافق تجاری ۲۵ ساله بین ایران و چین جدی شده به نظر می‌رسد، کابینه هند خیال آرامی نسبت به چشم‌انداز حضور در ایران ندارد. در زمان سفر ناندرا مودی، نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۶ به ایران، ایران، هند و افغانستان توافق سه‌جانبه‌ای را به نام کریدور حمل و نقل بین المللی در راستای تسهیل انتقال کالا از هند به افغانستان از طریق چابهار امضا کردند.

اما از زمان طرح موضوع توافق تجاری و سرمایه‌گذاری سنگین چینی‌ها در بنادر ایران این احتمال مطرح شده است که حضور هندی‌ها در پروژه‌های ایران به خصوص بندر چابهار تحت تاثیر این مسئله قرار بگیرد به خصوص آنکه هندی‌ها نگران بندر چابهار هستند.

اگرچه هنوز توافق تجاری چین و ایران به صورت نهایی امضا نشده، اما هندی‌ها در تلاش هستند تا جای پا در تهران را حفظ کنند. نکته حائز اهمین اینکه سفر سینگ به ایران نخستین سفر یک وزیر دفاع هند طی ۲۰ سال گذشته به ایران محسوب می‌شود.

کد 300

کد خبر: 38403

منبع: المانیتور

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0