19 خرداد 1403 - 12:30 ق.ظ

دولت سیزدهم توانست امضای رسانه‌ای خود را بسازد؟

همه مقصران دلسوزی رهبری

«بعد از شهادت رئیس‌جمهور همه از خدمات و تلاش‌های او حرف زدند و من دلم برای رئیسی سوخت. این‌ها در زمان حیات او یک کلمه حاضر نبودند این حرف‌ها را بگویند».

همه مقصران دلسوزی رهبری

عصر اصفهان ؛ به قلم نادر مجیدی آهی

این سخن رهبری است که در مظلومیت شهید رییسی در عرصه رسانه و اطلاع رسانی، بیان گردید و علی القاعده نمی بایست دستاویز آن قرار بگیرد تا مسولیت ترک فعل احتمالی خود در این زمینه را، پشت آن پنهان نمایند. اما از آنجا که مرسوم است که اغلب مخاطبان اصلی سخنان رهبری، آن را برای دیگران باز نشر داده و گوشزد نماید،  در این مورد نیز مسولان رسانه‌ای دولت از این فرصت استفاده نمودند تا  خود را در این بستانکاری سهیم نمایند و پس از سخنان رهبری، سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت سیزدهم در صحنه مصاحبه با  ایرنا  ظاهر شد و گفت: سینه‌ام صندوقچه اسرار(؟)است. وی اظهار داشت؛ درقبال تهاجم رسانه‌ای علیه دولت، گاهی به رییس جمهور شهید توصیه می‌کرده است در ملاقات‌های پیوسته‌ای که با رهبر انقلاب دارید برخی از این بی‌اخلاقی‌ها را عنوان‌ کنید!

اما وظیفه گروه رسانه چیست؟  صندوقچه اسرار بودن کار رسانه نیست. رسانه عرصه شهود و حضور است و نمی توانید ترک فعل تان را درآن، با طرح مطالب رازآلود توجیه کنید. زیرا اولا دولت فقط هیات وزیران نیست و مسول رسانه‌ای دولت برای تولید روایت و پاسخگویی در قبال عملکرد امتداد دولت تا پایین ترین سطوح اجرایی کشور نیز مسولیت دارد. آیا به این وظیفه آشنا بودند؟  وآنگاه کار رسانه هم روابط عمومی نیست.

انصاف آن است که گفته شود؛ دولت آقای رییسی در حوزه کار رسانه دچار مشکل جدی بود. این حرف ما نیست و تذکر مکرر رهبری است که در زمینه کار رسانه‌ای و موضوع تصویر دولت در ذهن مردم، به دولت تذکر دادند. اما مدیریت رسانه‌ای دولت حتی در تولید یک روایت قابل توجه از کار بزرگ دولت در مهار کرونا موفق نبود.

به یک نمونه اجمالی از وضعیت اخبار منتشره در زمان سفر شهید رییسی به مازندران که سه روز قبل از آن واقعه غم انگیز انجام شد، توجه نمایید، تا میزان اجحاف به آن شهید را  توسط خودمان دریابید؛

* قبل از سفر، علی بهادری جهرمی گفت: تولید کاغذ ما حدود ۵ هزار تن بود و امروز به ۸۰ هزار تن رسیده است.

* حین سفر آیت‌الله رئیسی گفت: در صنعت چوب و کاغذ از 4 هزار تن به ۴۰ هزار تن رسیدیم و امروز در این کارخانه (چوب و کاغذ مازندران) ۵۰۰ کارگر فعال است.

* محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور نوشت: با همت دولت در این کارخانه (چوب و کاغذ مازندران) میزان تولید کاغذ تحریر از ۴۷۰۰ تن به بیش از ۱۲۰ هزار تن رسیده است و اکنون 1241 نفر در آن مشغول به کار می باشند. یادمان  است که 4 ماه قبل از این سفر نیز جشن خودکفایی کاغذ اعلام شده بود. درواقع در آن بازه زمانی، کسی توجه نداشته که همه این سخنان پراکنده  باید ذیل عنوان خودکفایی کاغذ ابراز شود. در عوض هرکس از هر جایی سعی کرد دستاوردی از دولت را به سبک (به نام؟) خود روایت نماید. ولی در عمل مجموع این روایات، خالی از هر نکته‌ای بود که موضوع خودکفایی کاغذ را به باور برساند. آیا شورای اطلاع رسانه‌ای دولت به این نکات ساده در یک کار پیش پا افتاده  اطلاع رسانی، توجه داشت؟

شاید مهم ترین سکوی رسانه‌ای دولت صدا و سیما باشد. اما این رسانه نیز در بخشهایی که باید جدی باشد، اغلب تحت تاثیر عوامل غیر رسانه‌ای خود است. به عنوان نمونه به متنی که بخش مدیریتی(و نه کارشناسی)  این رسانه،  همین روزها و در دفاع از خودش منتشر نموده توجه نمایید:

«در اخبار و اطلاعات دروغ ادعا شده گفتگویی زنده در شبکه خبر انجام شده و در پی آن نامه‌ای دروغین به رئیس رسانه ملی نسبت داده شده است. بدین وسیله به اطلاع می‌رساند نامه مزبور و تمامی این ماجرا از پایه و اساس، صحت ندارد و ساختگی است. …  نهایت آنکه رسانه ملی پیگیری این موضوع را از طریق نهاد‌های مربوط انجام خواهد داد.» حالا منظور کدام گفتگو است؟ کدام دروغ؟ کدام نامه؟ کدام نهاد مربوط؟ اصلا ماجرا چیست؟ معلوم نیست.

به هرحال آنطور که شنیده‌ایم عمده سکانداران رسانه‌ای دولت، عموما از بین همکارانی‌اند که در تولید روایاتی جهت حمایت و دفاع از  مواضع بخش های همسو با خود در عرصه رسانه، آثار قابل توجهی ندارند. در عوض درجایگاه نقد رسانه‌ای دولت‌های غیر همسوی قبلی فعال بوده‌ و اعتباری دارند.

به زبان ساده به نظر می‌رسد تصورشان این است که نقد رسانه‌ای صرفا در جهت تضعیف نقد شونده است. علت این نظر ما، هراس مشهود از رسانه های رقیب داخلی( اعم از فجازی و حقیقی) و فوبیای عجیب نسبت به رسانه  خارجی (مثل بی بی سی و غیره) است که روی آنها تسلطی ندارند و سراسیمه نیز واکنش نشان می‌دهند. درعین حال در قبال رسانه داخلی که به کمک یارانه و غیره، تسلطی بر آنها یافته‌اند، پاسخگو نیستند (نمی‌خوانند!) و برنامه ای هم جهت سود جستن  از آنها برای نشر روایات خود ندارد.

به‌نظر می‌رسد‌ روایت رهبری درباره‌ حس مردم از عملکرد دولت، با نظر گروه رسانه‌ای دولت تفاوت دارد و بقول همکارمان محمد زعیم زاده، دولت سیزدهم نتوانست امضای رسانه‌ای خود را بسازد.

همه مقصران دلسوزی رهبری

 

کد خبر: 145197

نویسنده: : نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0