8 خرداد 1401 - 1:00 ب.ظ

خانه دهدشتی، عمارتی باشکوه در قلب اصفهان

ایران، سرزمینی از زیبایی هاست. جای جای این سرزمین در فصول مختلف سال مکان هایی دیدنی برای کشف شدن در دل خود قرار داده است.

 

ایران، سرزمینی از زیبایی هاست. جای جای این سرزمین در فصول مختلف سال مکان هایی دیدنی برای کشف شدن در دل خود قرار داده است. سرزمین مادری مهربان و سخاوتمند ما، آغوشی گرم برای همگان دارد؛ در این میان استان اصفهان، تاریخ این سرزمین را حمل می کند و به راستی که نصف جهان برازنده آن است. شهر اصفهان، علاوه بر زیبایی های طبیعی که چشمان بینندگان را مجذوب خویش می کند، زیبایی های تاریخی فراوانی دارد که به عنوان نمونه میتوان به خانه دهدشتی اشاره کرد.

این خانه تاریخی از دیدنی های چشمگیر ایران و مرتبط با عصر قاجار است. این اثر ارزشمند در 20 اسفند 1385 به عنوان اثری مهم و تاریخی به ثبت جهانی رسید. خانه دهدشتی از خانه های قدیمی و سنتی است که امروزه برای عموم مردم ایران زمین، حکم یک آرزوی شیرین را دارد. حیاط خانه، حوض آب وسط آن و چند گلدان شمعدانی لحظاتی آرامش بخش را به گردشگران و مسافران داخلی و خارجی می بخشد. این بنای دیدنی بارها مرمت و نوسازی شده و در زمان حال تعدادی از اتاق های خانه به اقامت گردشگران اختصاص یافته اند. اتاق شاه نشین در این عمارت تاریخی به اتاق جلسات اختصاص داده شده و در سالنی سنتی با پنجره های کوچک و چوبی که در قدیم از شیشه ای رنگی برای آن استفاده می شد، پارادوکسی از میز و صندلی های آینده دیده می شود، ولی با این همه زیبایی، برخی شیشه های خانه چنان سرد و بی روح هستند که گویی به این عالم تعلق ندارند.

خانه دهدشتی دارای معماری مستطیل شکل است و بخش شمالی مهمترین قسمت آن محسوب می شود. این قسمت شامل تالاری در میانه و دو اتاق سه دری در دو طرف است. فضاهای داخلی این بخش توسط درهای چوبی به یکدیگر اتصال دارند و به این ترتیب، فضای وسیعی را در این بین ایجاد می کنند. قسمت وسط خانه دهدشتی اصفهان دارای ارسی زیبایی به سوی حیاط گشوده شده است و بخش جنوبی از سه اتاق سه دری ساخته می شود. بین این سه اتاق دو دالان قرار دارد که به خانه مجاور راه دارد و ورود به خانه از طریق دالان دیگر تامین می شود. حوضخانه، مطبخ و یک حیاط خلوت در پشت اتاق های سه دری و پنج دری واقع هستند. حوضخانه با فضای مطبخ ارتباط دارد و مطبخ به نوبه خود به یک حیاط خلوت کوچک و زیبا دسترسی دارد. ستون های چوبی ایوان، دارای گچبری های بی نظیر و سر ستون های زیبایی هستند. گلخانه کوچکی نیز در حیاط دیده می شود که اگر گل های زیبا و خوش عطر و بو در آن گذاشته شود، جلوه ای زیباتر برای علاقمندان و گردشگران دارد.

  • جاذبه‌های اطراف خانه دهدشتی اصفهان

در نزدیکی خانه دهدشتی، بازارچه‌ای قدیمی و سنتی به نام بازارچه حاج محمد علی وجود دارد. اکثر افراد بعد از بازدید از خانه دهدشتی، پیاده به سراغ بازارچه حاج محمد علی می‌روند. اصفهان یک شهر باستانی است و هر گوشه از آن یک مکان دیدنی انتظار شما را می‌کشد. بازدید از بازارچه‌های سنتی چنین شهر‌هایی، از واجبات سفر به شمار می‌آید. این بازارچه کوچک کاملا خشتی است و در حقیقت یک مسیر دالانی شکل و واصل بین خیابان چهار باغ اصفهان و کوچه جهان نما محسوب می‌شود.

کد خبر: 115901

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0