26 خرداد 1399 - 6:31 ب.ظ

تغییر نگاه خانواده‌ها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ضروری است

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران تغییر نگاه خانواده‌ها را بسیار ضروری دانست، گفت: آن چه نیاز داریم تغییر نگرش در راستای کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایرنا، طبق تعریف کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، کودکان کار به کودکان زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود که تحت هر شرایطی از جمله به اجبار، رضایت، توسط خانواده یا مافیا به کار گرفته می‌شوند و به واسطه آن امرارمعاش می‌کنند.

کورش محمدی روز دوشنبه در جلسه هم اندیشی رویکردهای نوین به کار کودکان در شهر اصفهان با حضور فعالان اجتماعی در مجتمع مطبوعاتی این کلانشهر افزود: به همین منظور تغییر نگرش خانواده‌ها در دستور کار کارگروه مقابله با کار کودکان اصفهان قرار گرفت که در گام نخست ۱۰ هزار نفر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: نباید درگیر تفکری باشیم که با آسیب همراه باشد همچنین نگرش‌ها و تفکرات ما نباید آسیب اجتماعی تولید کند.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران ادامه داد: تا زمانی که پیشگیری حرف اول ما نیست به معنای آن است که قصد کاسبی داریم، باید به سمت پیشگیری حرکت کنیم تا از رشد آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه اداره جامعه در کشور باید به روش مشارکتی باشد، اظهارداشت: باید تمامی ارکان و اجزا روش‌های پیشگیرانه را فرا بگیرند.

محمدی با انتقاد از عناوین مطرح شده در قانون تصریح کرد: در دنیا روز جهانی کار کودکان تحت عنوان “مقابله با کار کودک” مصادف با ۱۲ ژوئن نامگذاری شد اما در قانون ایران به عنوان “منع کار کودک” نامگذاری شده است.

به گفته وی آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در استان اصفهان وجود ندارد اما به نظر می‌رسد حدود ۸۰۰ کودک کار در استان وجود دارد.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی معاونت اجتماعی شهرداری در سال جاری به دنبال تغییر نگرش عناصر اصلی جامعه یعنی خانواده، کارفرما و دانشگاه‌ هستیم.

 تلاش ما حساس کردن جامعه نسبت به آسیب‌هاست

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: بیش از یکسال پیش طرح تشکیل مقابله با کار کودک توسط کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح شد.

مرتضی رشیدی افزود: از سمن‌ها و نهادهایی که در حوزه کار کودک فعال بودند دعوت به عمل آمد که نتایج آن رخدادهای خوب سال گذشته بود.

وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است که شهری عاری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه کودکان داشته باشیم.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: سامانه نرم افزاری شناسایی کار کودک طراحی شده و هماهنگی در جهت شناسایی و استعلام کودکان آسیب دیده اجتماعی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه با شروع بیماری کرونا و فراگیری آن، دغدغه کرونا برای کودکان کار در کارگروه مطرح شد، اظهارداشت: در چهار مرحله اقلام بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی را در مناطق محروم شهر به ویژه برای کودکان کار و در معرض آسیب توزیع کردیم.

به گفته وی  از زمان شیوع کرونا در استان تاکنون یک کودک کار به کرونا ویروس مبتلا شده است.

رشیدی تصریح کرد: تلاش ما حساس کردن جامعه نسبت به آسیب‌های کودکان است، باید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان کار اقداماتی صورت بگیرد.

به گفته وی هر آسیب اجتماعی نتیجه یک فرآیند اشتباه در گذشته است.

۱۲ ژوئن (۲۳ خردادماه) روز جهانی مقابله با کار کودک نامگذاری شده است.

براساس قوانین ایران، کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است.

کد خبر: 42608

منبع: ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0