3 خرداد 1403 - 9:00 ق.ظ

چرا تاوان سیاستهای غلط را نمی‌دهند؟

دکتر حسین صمصامی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی): چرا سیاستگذران ما تاوان اجرای سیاستهای غلط را نمی‌دهند؟ تعدیل اقتصادی رفسنجانی و هدفمندی یارانه‌های احمدی‌نژاد از ریشه غلط بود و باعث و بانی تمام مشکلات امروزی ما شده‌. اگر مسئولان آن موقع نمی‌فهمیدند، الان که اثراتش را دیده‌ایم، ادامۀ سیاست گران‌سازی‌ خیانت است.

چرا تاوان سیاستهای غلط را نمی‌دهند؟

دکتر صمصامی گفت: عامل اصلی رشد نقدینگی در اقتصاد ایران، تورم است و عامل تورم هم افزایش نرخ ارز است. مثلا سازمان برنامه و بودجه سال گذشته با این تحلیل که افزایش حقوق کارمندان موجب تورم می‌شود، نرخ 10 درصد را تعیین کرد ولی تورم 47 درصد شد. واقعیت این است که قدرت خرید کمتری برای مردم ایجاد شد ولی باز هم تورم افزایش یافت که نشان می‌دهد تحلیل دولت اشتباه بود و فکر می کرد این کار لابد یک عملیات حسابداری است!

دکتر صمصامی: سال 86 هم من و مرحوم دکتر داوودی با دلاری‌سازی اقتصاد و گران کردن حامل‌های انرژی به شدت مخالف بودیم. ولی احمدی نژاد هم فکر می‌کرد هدفمندی فقط یک عملیات حسابداری است و از این جیب به آن جیب می‌شود. هر چه گفتیم این کار تبعات دارد، تولید و دارایی‌ مثل مسکن گران خواهد شد، ولی ایشان نفهمید.

لازم به یادآوری است نرخ دلار نیما از ابتدای دولت آقای رئیسی تاکنون نزدیک به 100 درصد افزایش یافته است. نام این سیاست، ‎تثبیت نیست، تعدیل است.

کد خبر: 144936

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0