سفیر ایران در دوحه:

دیدارهای رئیس قوه قضاییه در قطر تاثیر گذار و مهم بود

سفیر ایران در دوحه با اشاره به اینکه سفر رئیس دستگاه قضا به قطر سفری مفید و موفق بود، گفت: در این سفر سندهای مهمی میان دو کشور امضا شد.

اژه ای در قطر
به گزارش عصر اصفهان نیوز به نقل از میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه همواره بر گسترش دیپلماسی قضایی و توسعه تعاملات قضایی ایران با دیگر کشور‌ها با هدف گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دولت‌های اسلامی تاکید کرده است؛ رئیس دستگاه قضا در همین چارچوب به ‎تازگی به دعوت رئیس شورای عالی قضایی قطر به این کشور سفر کرد.

دیدار‌های رئیس قوه قضاییه با امیر قطر، دادستان کل و رئیس شورای عالی قضایی این کشور، دیدار با ایرانیان مقیم قطر، امضای یادداشت تفاهم همکاری قضایی و انعقاد موافقت‌نامه معاضدت قضایی در امور کیفری میان دو کشور، اهم برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به قطر بود.

در این رابطه علی صالح‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر با اشاره به اینکه سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به قطر با هدف توسعه دیپلماسی قضایی، سفری خوب و موفق بود، گفت: این سفر در بازه زمانی حاضر اقدامی لازم بود.

صالح‌آبادی در تشریح برنامه‌‎ها و دستاورد‌های سفر رئیس دستگاه قضا، یکی از برنامه‌های مهم را ملاقات حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای با ایرانیان مقیم قطر خواند و اظهار کرد: ملاقات رئیس قوه قضاییه در سفارت ایران در دوحه با ایرانیان ساکن قطر و پیگیری مشکلات و مسائل آنها و پیگیری موضوع‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و به‌طور کلی مشکلات و مسائل ایرانیان مقیم قطر به‌خوبی برگزار شد؛ در این جلسه تعدادی از فعالان اقتصادی صحبت کرده و مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

سفیر ایران با بیان اینکه رئیس قوه قضاییه ضمن استماع صحبت‌های ایرانیان مقیم قطر از جمله سرمایه‌گذاران رهنمود‌های لازم را در جلسه ارائه کرد، افزود: در عین حال، لازم شد تا برخی از موارد پیگیری شوند.

صالح‌‎ آبادی با اشاره به اینکه به‌عنوان نمونه، یکی از سرمایه‌گذاران در جلسه با رئیس قوه قضاییه اعلام کرد که کالا‌های زیادی برای صادرات وجود دارند، اما مشکل لندی‎کرافت یک مانع مهم است، عنوان کرد: پس از بازگشت رئیس قوه قضاییه، دستور‌های لازم صادر شده و مشکل هم بلافاصله مرتفع شد.

به گفته سفیر ایران در دوحه، همین یک نمونه نشان‌دهنده موفقیت جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای با ایرانیان مقیم قطر از جمله سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی است.

صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به سند‌های امضاشده و مورد تاکید برای پیگیری درپی سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به قطر، اظهار کرد: در این سفر ۲ سند بسیار مهم هم امضا شد؛ نخست سند مربوط به تفاهم همکاری‌های قضایی بین قوه قضاییه ایران و قوه قضاییه قطر امضا شد؛ سند دوم هم مربوط به معاضدت قضایی در امور کیفری بود که با حضور هیئت ایرانی بین وزیر دادگستری ایران و دادستان کل قطر امضا شد.

سفیر ایران در قطر با اشاره به دیدار‌های متعدد رئیس دستگاه قضا، ادامه داد: همان طور که رئیس دستگاه قضا با همتای خود در دوحه ملاقات کرد، وزیر دادگستری هم دیدار موثری با همتای قطری خود داشت؛ در این دیدار بر همکاری‌های دوجانبه تاکید شد.

صالح ‎آبادی با بیان اینکه یکی از اسنادی که پیشتر میان ایران و قطر امضا شده بود، موافقتنامه استرداد مجرمان و انتقال محکومان بود که مقرر شد فرآیند تصویب آن در دولت قطر با سرعت دنبال و نهایی شود، اعلام کرد: در نتیجه سفر حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای به قطر سه سند، مراحل تصویب خود را در دولت این کشور طی خواهند کرد.

وی همچنین دیدار رئیس دستگاه قضا با امیر قطر را بسیار مهم خواند و گفت: در این دیدار بر همکاری‌های دو کشور در تمام زمینه‌ها تاکید شد.

سفیر ایران با اشاره به اینکه در این دیدار امیر قطر بر تعاملات به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، همکاری‌های حقوقی و قضایی و همکاری در حوزه‌های دیگر تاکید کرد، عنوان کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای نیز متقابلا این موارد را مورد تاکید قرار داده و به‌صورت ویژه به سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی اضافه کرد: امیدواریم که این سیاست همان‌طور که در سال‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی و پیش از آن شاهد بودیم، در سال‌های آینده با قدرت تداوم یافته و پیگیری شود.

او همچنین با تاکید بر اینکه اینکه رابطه کشورمان با دولت قطر یک رابطه تاریخی است، افزود: به لحاظ تاریخی هم رابطه دو ملت و هم رابطه دولت‌های ایران و قطر خوب و مثبت بوده است؛ البته در سال‌های اخیر این روابط با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شده و شاهد توسعه روابط میان دو کشور بودیم.

سفیر ایران در دوحه با اعلام اینکه جمعیت ایرانیان مقیم قطر بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر است، اظهار کرد: دولت قطر برای آنها احترام ویژه‌ای قائل است؛ از این رو ایرانیان مقیم قطر از حقوق شهروندی خوبی برخوردار هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر در پایان با تاکید بر اینکه ما مشکل خاصی در زمینه ایرانیان مقیم قطر نداریم، با وجود این، گهگاهی مشکلاتی درباره زندانیان به وجود می‌آید، گفت: هرچند تعداد زندانی‌های ایرانی در قطر بسیار محدود است، اما در این زمینه هم موارد با جدیت دنبال خواهد شد.

منبع: میزان

کد خبر: 145477

منبع: میزان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0