29 خرداد 1403 - 11:00 ق.ظ

«.. دستات را ببینم.قصه هر آدمی به آدم دیگه ای گره خورده،قصه تو به کی و کجا گره خورده؟»

این شاید تاثیر گذارترین کلامی بود که شب گذشته در جریان اجرای نمایش «باغ زرشک» از یکی از بازیگران توانای اصفهان شنیدم و برای ساعت ها من را به خود مشغول نمود.

«.. دستات را ببینم.قصه هر آدمی به آدم دیگه ای گره خورده،قصه تو به کی و کجا گره خورده؟»

تئاتر «باغ زرشک» که شب گذشته شروع، و تا هفت تیر ماه، هر شب در محل عمارت تاریخی باغ زرشک اصفهان به روی صحنه می رود، کار جدیدی از نویسنده و کارگردان توانا و با انگیزه اصفهانی، آقای محمدرضا رهبری است که نگاهی انتقادی به نگرش نسل جدید، به خصوص تصمیم گیران کلان حوزه شهری، نسبت به تاریخچه شهر و خاطرات زیسته گذشته آن دارد. آن گونه که انتظار می رفت، این بار هم کارگردان و بازیگران توانای این تاتر، توانستند به نحو موثری با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و مفاهیم مورد نظر خود را در خصوص هویت شهری و نحوه نگرش به آن عرضه نمایند.

گرچه هویت تا حدی زیاد، مفهومی انتزاعی و متغیر دارد و ماهیت آن مدام در حال باز تولید و بازسازی است و گرچه هر نسلی هویت خود را در ظرف زمان و مکان خود تعریف می کند، اما این بدان مفهوم نیست که تولید هویت اختصاصی هر نسل، بدون وابستگی به فرهنگ، هویت و ارزش های نسل های قبل و داده های تاریخی بوده و ارتباطی با گذشته نداشته باشد.

این تئاتر تاثیر گذار که در محیط قدیمی کارخانه های ریسندگی و بافندگی اصفهان، که امروز دیگر اثری از آن ها باقی نیست، اجرا می شود، به لزوم توجه به بخش مهمی از تاریخچه شهر اصفهان در حوزه نساجی پرداخته است. تلاش نویسنده، کارگردان و بازیگران توانای این تاتر بر این بوده است تا توجه نسل فعلی را به بخشی از افتخارات گذشته اصفهان در حوزه نساجی و صنایعی که باعث شده بود تا اصفهان لقب منچستر ایران را بگیرد، جلب نماید.

این اجرای بسیار خوب، تلاش نموده بود تا از منظر تاریخ اجتماعی به گذشته نگریسته و گرچه تلاش نموده بود تا با بهره گیری از حس نوستالژی جمعی و به صحنه آوردن بخشی از خاطرات زیسته مردم این شهر، افق جدیدی را برای نگرش به هویت شهری اصفهان فراهم نماید، اما به خوبی و زیرکی، در دام گرایش به نوستالژی و آفات مترتب بر آن گرفتار نشده بود.

من تولید و اجرای این کار ارزشمند را به کلیه عوامل و دست اندرکاران آن به خصوص به دوست فرهیخته و گرانقدرم، جناب آقای رهبری تبریک گفته و دیدن آن را به همه مردم خوب شهر اصفهان توصیه می نمایم.

کد خبر: 145383

نویسنده: دکتر مسعود کثیری

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0