9 تیر 1403 - 2:17 ب.ظ

اسباب بازی ها تولیدکنندگان را دوباره وارد بازی می کنند

 صنعت تولید اسباب بازی در ایران، قدمتی بین ۵۰ تا ۶۰ سال دارد و به طور تقریبی بیش از ۵۰۰ شرکت فعال را در خود جای داده است.

این صنعت به واسطه تنوع گسترده محصولاتش، مزیت‌های رقابتی گسترده‌ای دارد که بخشی از آنها ناشی از دسترسی به مواد اولیه به‌ویژه در حوزه پتروشیمی‌هاست. در واقع سازندگان اسباب بازی در ایران به دلیل تنوع و گستردگی محصولات پتروشیمی، با کمبود خاصی در زمینه تامین مواد اولیه به‌خصوص پلیمرها مواجه نیستند و همین مزیت می‌تواند ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت بدل کند.

«قاچاق اسباب بازی های خارجی به کشور به کمتر از نصف رسیده با این وجود رهبری همچنان آن را بالا می دانند.» این همان نکته ای است که محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت به آن اشاره می کند و می گوید: بهمن سال گذشته توفیق حضور خدمت در پیشگاه مقام معظم رهبری را داشتیم. در آن جلسه از کاهش قاچاق اسباب بازی از ۵۵۵ میلیون دلار به ۳۷۰ میلیون دلارطی یک سال خبر دادم. با این وجود رهبری بازهم فرمودند که این میزان قاچاق همچنان زیاد است.

معاون وزیر صمت به جدیدترین گزارش اعلامی از طرف ستاد مبارزه با قاچاق، کالا و ارز اشاره می کند و می گوید : وضعیت نشان می‌دهد که قاچاق اسباب بازی بازهم کاهشی بوده و امروز به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. اما می‌دانم بازهم رهبری این مقدار قاچاق به کشور را زیاد دانسته و معتقدند که با توجه به توانایی که در میان تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، این رقم باید به صفر برسد. ضمن اینکه به باور ایشان این اسباب بازی‌ها تطابقی با فرهنگ ما ندارد.

وی  ادامه می دهد : انتظار ما از تولیدکنندگان داخلی این است که تولیدات آنها متناسب با فرهنگ بومی و ملی ما باشد. اگر همان کالای قاچاق را در کشور کپی کرده و آن را تولید کنیم که کاری نکرده ایم. اگر می‌خواهیم از طرحی استفاده کنیم از طرح‌های بصری استفاده کنیم که فرهنگ بصری خود ما را افزایش دهد.

  • تجلی خلاقیت در صنعت اسباب بازی

در سال‌های نه چندان دور رویکرد دولت توجه به صنایع بزرگ بود. اما صنایعی همچون اسباب بازی در طی چند سال گذشته به خوبی نشان دادند که چه ظرفیت بالایی برای توسعه در این بخش‌ها وجود دارد. به طوری که معاون وزیر صمت، اسباب بازی را صنعت آینده ساز کشور می‌داند.

معاون وزیر صمت ادامه می دهد: چه کاری ارزشمندتر و مهم‌تر از این است که ما آینده کشور را در باب اندیشه بسازیم، آن هم نه با حرف و صحبت و نصیحت؛ بلکه ما با توسعه صنعت اسباب بازی، آینده و فرهنگ کودکان خود را با ابزاری می‌سازیم که کودک با آن رویا‌های خود را محقق کرده و آینده خود را آباد می‌کند. آنچه که ما امروز داریم حاصل اسباب بازی‌هایی است که در کودکیمان با آن بازی کرده و داستان‌هایی است که آنها را می‌خواندیم و می‌شنیدیم.

  • افزایش تعداد شناسه کالا از صفر به ۲۷۷ شناسه

«تولید کنندگان اسباب بازی طی ۳ سال اخیر تعداد شناسه کالای خود را از صفر به ۲۷۷ شناسه رساندند» این همان نکته‌ای بود که معاون وزیر صمت آن را نشان دهنده رشد و توسعه در این صنعت می‌داند.

وی همچنین می گوید : در حوزه تامین مواد اولیه هم توفیقات زیادی حاصل شده و رشد قابل توجهی را شاهد بودیم. طوری که تعداد واحد‌های تولیدی از ۱۰ واحد به ۳۱ واحد و از ۱۶۱ واحد به ۳۱۵ تا افزایش یافته است.

برادران از جهش ایجاد شده در این صنعت خبر داد و افزود: مقدار واردات مواد اولیه در سال ۹۹ کمتر از ۲ میلیون دلار بوده، اما حالا این رقم به ۱۰ میلیون دلار رسیده است. این آمار‌ها نشان می‌دهد که چقدر تسهیل گری در حوزه تامین مواد اولیه در صنعت اسباب بازی اتفاق افتاده است.

وی همچنین از رشد ۸۵ درصدی صادرات خبر می دهد  و اظهار می کند : مقدار صادرات از ۲۴ میلیون دلار به ۴۶ میلیون دلار افزایش یافته است.

  • بیش از ۵ هزار اسباب بازی توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود

حامد تاملی نایب رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران  نیز دراین باره می گوید : اخیرا صنعت تولید اسباب بازی ایران توسعه یافته؛ به طوریکه بیش از ۵ هزار اسباب بازی تولید شده است.

تاملی به قدمت ۵۰ تا ۶۰ ساله صنعت اسباب بازی و فعالیت بیش از ۵۰۰ شرکت در این صنعت، از تنوع گسترده محصولات این صنعت خبر می دهد و می گوید  : صنعت اسباب‌بازی  به دلیل تنوع محصولاتش مزیت‌های رقابتی گسترده‌ای دارد که بخشی از آنها ناشی از دسترسی به مواد اولیه به ویژه در حوزه پتروشیمی است. در واقع سازندگان اسباب بازی در ایران به دلیل تنوع و گستردگی محصولات پتروشیمی، با کمبود خاصی در زمینه تامین مواد اولیه به خصوص پلیمر‌ها مواجه نیستند و همین مزیت می‌تواند ایران را به یکی از کشور‌های پیشرو در این صنعت بدل کند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه انواع پلیمر‌ها را تحت تاثیر شرایط نامساعد کسب و کار داخل کشور، تحریم ها، نوسانات نرخ ارز و سایر شاخص‌ها و یا تمرکز پتروشیمی‌ها بر صادرات از جمله چالش‌های پیش روی فعالان این حوزه است. لذا این مساله باعث شده که در برخی موارد، واردات مواد اولیه از کشور‌های خریدار محصولات پتروشیمی ایرانی، از خرید آن در داخل کشور ارزان‌تر تمام می‌شود؛ بنابراین رفع این مساله یکی از ابزار‌های موثر حمایتی برای حفظ ظرفیت‌های ساخت داخل این صنعت به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سازندگان اسباب بازی‌های ایرانی در صورت رفع چالش‌ها و با اتکا به مزیت‌های موجود می‌توانند علاوه به کشور‌های منطقه هم صادرات داشته باشند، می افزاید  : آسیای میانه، روسیه و کشور‌های حوزه خلیج فارس، می‌توانند مقاصد بسیار خوبی برای محصولات صادراتی ما باشند. البته تسهیل این روند هم مستلزم دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط بین الملل در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و تسهیل مبادلات ارزی است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که این صنعت برای تنوع بخشی به محصولات، طراحی اسباب بازی‌های جدید، خلاقانه و سرگرم کننده و همچنین افزایش قدرت رقابتش با شرکت‌های خارجی، نیازمند حمایت‌های اصولی و عقلایی است که می‌تواند برای یک مدت محدود مشمول شرکت‌های سازنده فعال در این حوزه شود. از این رو شاید پیش از هر اقدامی، دولت باید این مساله را روشن کند که اسباب بازی را یک کالای بازرگانی و تجاری تلقی می‌کند یا آن را به عنوان یک محصول فرهنگی برمی شمرد؟

همچنین نباید فراموش کنیم که صنعت اسباب بازی در کنار ابعاد اقتصادی و صنعتی قابل اتکا، شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی گسترده‌ای دارد، از این رو نباید و نمی‌توان از تاثیر آن بر نسل آینده ساز کشور چشم پوشید.

کد خبر: 145621

نویسنده: : مریم رضایی

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0