12 فروردین 1400 - 6:50 ب.ظ

رئیس خانه صمت ایران و اصفهان در جلسه ستاد تسهیل کشور توصیه کرد:

طرح رونق تولید بدون وقفه از 15 فروردین اجرایی شود

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و اصفهان در یکصدودوازدهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور و اولین جلسه این ستاد در سال 1400با حضور وزیر صمت، نقش خانه های صنعت، معدن و تجارت در استان های مختلف بعنوان بازوی تخصصی در کنار وزارت صمت برای حل و فصل مشکلات صنایع را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار عصر اصفهان، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و اصفهان در یکصدودوازدهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور و اولین جلسه این ستاد در سال 1400با حضور وزیر صمت، نقش خانه های صنعت، معدن و تجارت در استان های مختلف بعنوان بازوی تخصصی در کنار وزارت صمت برای حل و فصل مشکلات صنایع را مطرح کرد.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صمت ایران در اولین جلسه ستاد تسهیل در سال جدید که با حضور رزم حسینی، وزیر صمت و دیگر مقامات مسئول در این زمینه برگزار شد، گفت: اوضاع صنعت در سال 99 نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است و به همت صنعتگران، وضعیت نسبتا خوبی را در تولید و عملکرد صنایع شاهد هستیم.

وی با بیان آنکه در بسیاری از جلسات، صرفا به ابراز گلایه و مشکلات می پردازیم، یادآور شد: طبق بررسی های حاصل در سال 99، به همت تلاش بخش خصوصی، پیگیری های ستاد تسهیل و همراهی قوه قضائیه، اقدامات بسیار ارزشمندی در توسعه فعالیت واحدهای صنعتی و رشد تولید صورت گرفته است.

سهل آبادی به آمار حاصل از افزایش مصرف برق صنایع در استان های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف برق صنایع، نشان از رشد تولید دارد. ضمن آنکه، بهبودی وضعیت اقتصادی در سال 99، بدلیل توسعه صنعت و فعالیت های مطلوب تولید است. همچنین، اطلاعات سازمان های صمت در سراسر کشور حاکی از افزایش تعداد پروانه های توسعه و تولید و اثرات مثبت اقتصادی است. وی افزود: مقام معظم رهبری نیز براین موضوع تاکید داشتند و رضایت خود را ابراز کردند.

رئیس خانه صمت ایران در ادامه سخنان خود، خطاب به وزیر صمت گفت: بنظر می رسد که شما شناخت کافی از خانه های صنعت، معدن و تجارت ندارید و طبق فرمایشات خود، نظری نسبت به جایگاه خانه های صمت ندارید.

سهل آبادی با بیان این نکته که خانه های صمت در قبال اعضای خود تعهدات و وظایفی دارند و پیگیر انجام موارد لازم هستند، پیشنهادات خود را برای عدم مداخله وزارت صمت و پذیرش تفویض اختیارات خانه های صمت مطرح کرد و افزود: در طول این سالها از شما کمکی نخواستیم و کسی نیز به ما کمکی نکرده است. صنعتگران نیز به این نتیجه رسیده اند که گامی برای آنها برداشته نمیشود و باید خودشان برای حل مشکلات مبادرت ورزند. در عین حال، تلاش خود را کرده اند و پیشنهادات فراوانی در زمینه بهبود وضعیت صنعت و تولید از سوی خانه های صمت در سراسر کشور به سازمان ها و وزارت صمت مطرح شده اند.

وی با اشاره به انتظار خود از مقامات عالی وزارت برای اطلاع از آنچه در این خصوص می گذرد، گفت: لازم است مقام وزارت ترتیبی اتخاذ نماید تا بعد از 15 فروردین، اجرای طرح رونق تولید بدون وقفه شروع شود و به ماه های خرداد و تیر کشانده نشود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و اصفهان در جلسه ستاد تسهیل کشور به بیان مشکلات اقتصادی واحدها و نیازهای مالی آنها پرداخت و گفت: بانک ها بدلیل مسائل اقتصادی خود، نتوانسته اند مرهمی بر زخم های واحدهای صنعتی و تولیدی باشند و صرفا به منافع خود می اندیشند. چنانچه، واحدی که برای تامین سرمایه در گردش خود از تسهیلات بانکی استفاده می کند، قبل از آنکه عایدی داشته باشد، ملزم به بازپرداخت این تسهیلات با بهره های سنگین است. لذا، لازم است ترتیبی اتخاذ نمایید که بانک ها در مقابل واحدهای تولیدی و صنعتی تغییر رویه دهند. وی افزود: بازپرداخت تسهیلات با نرخ 18درصد به اضافه سپرده بخشی از پول واحدها و موارد دیگری اثبات می کنند که بانک ها در تخصیص تسهیلات خود به نوعی صنایع را به ورطه نابودی می کشانند و لازم است به این موضوع رسیدگی شود.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی در ادامه صحبت از مشکلات واحدهای صنعتی، از نادیده گرفتن جایگاه ارزشمند واحدهای صنعتی صنفی ابراز گلایه کرد و گفت: حدود 3میلیون واحدصنعتی صنفی در سطح کشور داریم که نزدیک به یک میلیون واحد، ازجمله واحدهایی هستند که پشتیبان و تقویت کننده صنایع مادری مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن هستند درحالیکه هیچ حمایتی از این واحدها نمی شود، در هیچ کجا دیده نمی شوند و در تخصیص تسهیلات بانکی و موارد دیگر مورد بی مهری قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت با جدیت به جایگاه موثر واحدهای تولیدی در رشد و توسعه اقتصاد کشور توجه نماید، نقش خانه های صنعت، معدن و تجارت را، بعنوان بازوی تخصصی وزارت صمت و سازمان ها در مراکز استان ها و شهرستان ها عنوان کرد و آمادگی خانه صمت برای همکاری با وزارت صمت را اعلام نمود.

 

کد خبر: 851

نویسنده: فرزانه افسرطه

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0