6 بهمن 1400 - 12:20 ق.ظ

آب انبار معصوم خانی در محله چهل دختران نائين

از ديگرآثار موجود درنائين آب انبارهاي آن هستند. آب انبارهاي نائين ازلحاظ عناصر و اجزاء ساختمان شباهت تام و تمامي با هم دارند اين آب انبارها به خاطر شرايط اقليمي و كويري نائين ساخته مي شدند زيرا آب بيشتر قناتهاي شور و غير قابل استفاده بود .

به گزارش عصر اصفهان ؛ بنابراين آب انبارها شامل يك منبع يا مخزن آب ساخته مي شد كه بربالاي آن سقفي گنبدي شكل بنا مي كردند كه دو بادگير آب را خنك نگاه مي داشتند.

راه پله ومحل برداشت آب ازديگر قسمتهاي آب انبارهاي نائين است. هر محله در نائين داراي يك آب انبار بوده كه هنوز نيز پابر جا هستند و برخي از آنها تا چند سال پيش مورد استفاده قرار مي گرفتند از معروفترين آب انبارهاي نائين آب انبار معصوم خاني است كه در محله چهل دختران وافع است .

آب انبار از 4 جزء تشکیل می‌شود: مخزن آب زیرزمینی، سکو، گنبد و بادگیر. این آب انبار که پس از دوره صفویه ساحته شده است، در سال ۱۳۸۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آب‌انبار معصوم‌خانی دارای یک گنبد بزرگ پوشیده شده با خشت خام است که در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی یک بار فرو ریخت، ولی مردم پرتلاش و با همت نایین آن را دوباره بازسازی کردند.

203

کد خبر: 47469

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0