28 دی 1400 - 2:10 ب.ظ

کویر مصر استان اصفهان، جلوه گاه ستارگان و رمل‌ها

مصر یکی از جاذبه‌های کویری ایران است و در دل کوه‌هایی از فلات مرکزی ایران احاطه شده است، تپه‌های شنی این کویر خور و بیابانک در استان اصفهان به همراه آسمان صاف و پرستاره‌ برای بسیاری از طبیعت گردها و عکاسان دیدنی است.

به گزارش عصر اصفهان ؛ کویر مصر  نام خود را از روستایی که در دل خود جای داده وام گرفته است. مصر نام این روستاست،  و هم نامی این روستا با کشور مصر یکی از دلایل شهره شدن این منطقه کویری در ایران است؛ جایی که نه در قاره آفریقا که در آسیا و در ایران، آن هم در توابع شرقی استان اصفهان قرار دارد.

کویر مصر در کوهپایه‌های فلات مرکزی ایران مملو از رمل‌ها یا تپه‌های شنی است و به همین دلیل هم برخی برای این کویر از عنوان «دریای شنی کویر مصر» استفاده می‌کنند. لعبة الدومينو

  • ثبت ستارگان بی نظیرترین جاذبه کویر مصر

آب و هوای گرم و خشک این منطقه، تابستان هایش را طاقت فرسا می‌کند و به همین دلیل بهترین زمان سفر به مصر، فصل زمستان  و فروردین و اردیبهشت است؛ زمانی که می‌توان آسوده، روزها رمل هایش را درنوردید و شب‌ها چشم به آسمان پرستاره اش دوخت.

عکاسی از رمل‌ها و حیات جانوری و از همه مهم‌تر ثبت ستارگان پرفروغ در قاب دوربین ها بدون شک از بی‌نظیرترین جاذبه های این کویر است.

روستایی که در دل کویر مصر است به «چاه دراز» معروف بوده است چرا که پیش از این برای تامین آب این روستا یکی از اهالی متمول به نام یوسف چاه عمیقی حفر می کند و به همین دلیل به این نام یعنی چاه دراز  شهره می شود. بعدها یوسف به مبارکی آبی که روستا را بهره مند کرد و نام یوسف پیامبر روستاییان را تشویق به نامگذاری روستا به نام «مصر» کرد. به این ترتیب کویر نامش را از همین روستا می‌گیرد.

دریاچه نمک خور یکی از جاذبه های منطقه کویری مصر است؛ یک دریاچه در دل کویر که  انباشته از چند ضلعی‌های نمکی به هم پیوسته است و در وسعت خود شکلی لانه زنبوری را تداعی می‌کند. وسعت زیبای دریاچه نمک خور که با چندضلعی‌ها و رسوبات نمکی پوشیده شده زمستان‌ها  به رنگ سیاه و تابستان ها به رنگ سفید دیده می‌شود.

این دریاچه بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران و همین طور قدیمی‌ترین منبع نمک ایران است. مساحت این دریاچه در حدود  ۲ کیلومترمربع است و برخلاف وسعتش عمق کمی دارد و به همین دلیل یکی از کم ارتفاع ترین نقاط فلات ایران است. من الفائز بكاس العرب 2023

به غیر از این دریاچه، دریاچه نمک دیگر و نیزار مصر از جمله آثار طبیعی کویر مصر هستند که دیدار از آنها برای بسیاری از طبیعت گردان جالب و جذاب است. پوشش گیاهی ماسه پسند و همین طور حیات جانوری این منطقه مثل گربه شنی، کاراکال و روباه شنی از دیدنی های کویر مصر است و  البته باید گفت که این منطقه جزو مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع ایران است.

استان اصفهان علاوه بر جاذبه های تاریخی و بناهای کهن از جاذبه های طبیعی بسیار و متنوع برخوردار است. این استان دارای یک اثر طبیعی ملی، ۲ پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است. طريقة لعب البولينج

203

 

 

 

 

کد خبر: 47324

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0