مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان

اصفهان رُتبه چهارم نزاع در بین استان‌های کشور را دارد

علی سلیمانپور؛ مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان با بیان این که بیشترین آمار در بخش معاینات سرپایی مربوط به معاینات نزاع است که حدود یک سوم از حجم مراجعان این بخش را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: اصفهان بعد از استان‌های تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی رُتبه چهارم نزاع را در بین استان‌های کشور داراست.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان گفت: آمار فوت ناشی از وقوع حوادث کار در هفت ماهه سال جاری در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۱ درصد افزایش یافت. سلیمانپور افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۷۲ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند که همگی مرد بودند.

وی با بیان اینکه سقوط از بلندی و اصابت جسم سخت، همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می دهد، ادامه داد: در هفت ماه  امسال ۲۹ نفر از قربانیان حوادث کار بدلیل سقوط از بلندی و ۲۹ نفر دیگر نیز بدلیل اصابت جسم، سخت جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان سوختگی، برق گرفتگی و کمبود اکسیژن را در رُتبه‌های بعدی عامل مرگ در حوادث کار برشمرد و اضافه کرد: شهرستان‌های اصفهان، کاشان، شاهین شهر و میمه و نجف‌آباد به ترتیب بیشترین آمار تلفات حوادث کار را در این هفت ماه داشته‌اند.

وی  گفت: در این مدت آمار مصدومان حوادث کار که به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند نیز با یک‌هزار و ۵۱۶ نفر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۴ درصد افزایش یافته که از این تعداد مصدوم ۱۲۲ نفر زن و یک‌هزار و ۳۹۴ نفر مرد بودند.

افزایش ۳ درصدی مراجعه به پزشکی قانونی 

وی همچنین به میزان مراجعات به پزشکی قانونی استان اصفهان در حوزه معاینات سرپایی در هفت ماهه سال جاری اشاره و بیان کرد: این آمار با ۷۲ هزار و ۹۹۸ مورد مراجعه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان گفت: ۲۲ هزار و ۸۷۸ نفر از این افراد زن و ۵۰ هزار و ۱۲۰ نفر مرد بودند.

وی توضیح داد: اجساد معاینه شده در اداره کل پزشکی قانونی استان و مراکز تابعه نیز در این مدت دو هزار و ۴۸۲ نفر شامل ۴۸۸ زن و یک‌ هزار و ۹۹۴ مرد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد رشد داشت.

سلیمانپور گفت: تصادفات حدود ۴۰ درصد از مرگ های غیرطبیعی را به خود اختصاص می‌دهند.

رتبه چهارم اصفهان در نزاع 

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار در بخش معاینات سرپایی مربوط به معاینات نزاع است که حدود یک سوم از حجم مراجعان این بخش را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار داشت: در هفت ماهه امسال ۲۶ هزار و ۳۱۵ مصدوم نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که حدود ۴۰ درصد از کل معاینات را شامل می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان گفت: از این تعداد ۱۶ هزار و ۹۶۹ نفر مرد و ۹ هزار و ۳۴۶ نفر زن بودند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۴ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان بعد از استان‌های تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی رُتبه چهارم نزاع را در بین استان‌های کشور داراست.

سلیمانپور افزود: در بین شهرستان‌های استان نیز پس از اصفهان، شهرستان‌های فلاورجان، لنجان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد بیشتر موارد مراجعات نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان را داشته اند.

مرگ ۱۸ نفر در استان بر اثر گازگرفتگی 

وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود در هفت ماه سال‌جاری ۱۸ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۵ نفر بود، افزایش یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان عنوان کرد: از کل تلفات مسمومیت با گاز در هفت ماهه امسال، ۱۲ نفر مرد و ۶ نفر زن بودند.

دو برابر شدن تلفات ناشی از قرص برنج 

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ نفر بدلیل مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۶ نفر فوتی، افزایش بیش از دوبرابری نشان می‌دهد.

سلیمانپور با بیان‌اینکه در هفت ماهه سال جاری از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج در استان ۱۱ نفر مرد و ۳ نفر زن بودند، اضافه کرد: با توجه به اینکه تاکنون سازوکار دقیق بروز اثرات سمی فسفیدآلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی برای درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی و علامتی است.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه های بالینی نیز بعد از ۱۵-۱۰ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می شود و مرگ در مدت کمتر از ۶ ساعت ممکن است رخ دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان تصریح کرد:درصورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و درد شکمی است و بیشتر مرگ و میرها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

 غرق شدگی ۳۷نفر در استخرهای کشاورزی 

وی افزود: آمار تلفات غرق شدگی در استان طی هفت ماهه سال جاری با کاهش مواجه بوده و در تمام ماه‌ها روند کاهشی داشته است اما نکته قابل توجه اینکه حدود نیمی از غرق شدگی‌های استان در استخرهای کشاورزی رُخ داده و فوت در استخرهای کشاورزی روند افزایشی داشته است.

سلیمانپور ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۳۷ نفر در آب‌های استان غرق شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۵۹ نفر کاهش محسوسی نشان می‌دهد اما تعداد موارد غرق شدگی در استخرهای کشاورزی در هفت ماهه سال گذشته ۱۶ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق شدگی در هفت ماهه امسال را ۳۰ نفر و تعداد زنان را هفت نفر برشمرد و گفت: آمار تلفات غرق‌شدگی در هفت ماهه امسال در استخر کشاورزی ۲۰ نفر، رودخانه هشت نفر، دریاچه مصنوعی و سد ۲ نفر، استخر شنا  چهار نفر،کانال، چاه و دریاچه طبیعی نیز هر کدام یک نفر بوده است.

۲۰۶

کد خبر: 46448

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0