9 بهمن 1399 - 2:21 ب.ظ

سال 2020؛ گرم‌ترین سال برای اقیانوس‌ها

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، اقیانوس‌های جهان در سال ۲۰۲۰ بیشترین میزان گرما را پشت سر گذاشتند.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از سی‌جی‌تی‌ان/ بر اساس مطالعه جدید، علیرغم کاهش جهانی انتشار کربن به دلیل قرنطینه ناشی از همه گیری کووید ۱۹،  اقیانوس‌های جهان در سال ۲۰۲۰ بیشترین میزان گرما را پشت سر گذاشتند.

این مطالعه که در اوایل هفته جاری در مجله «Advances in Atmospheric Sciences» منتشر شد، توسط ۲۰ دانشمند از ۱۳ موسسه در چین، ایالات متحده و ایتالیا انجام شد.

در مقایسه با سال ۲۰۱۹، اقیانوس‌ها مقدار بیشتری گرما را جذب کرده‌اند، به اندازه ای که ۱.۳ میلیارد کتری آب  که حاوی ۱.۵ باشد، جوشانده شده است. این مطالعه می‌گوید، افزایش گرما در اقیانوس‌ها عامل افزایش روند رکوردشکنی دمای جهانی اقیانوس‌هاست.

چنگ لیجینگ، نویسنده اصلی این تحقیق و محقق در انستیتوی فیزیک جوی (IAP) می‌گوید: گرمایش اقیانوس‌ها شاخص کلیدی برای تعیین کمیت تغییرات آب و هوا است.

چنگ با بیان اینکه دمای اقیانوس‌های جهان در سال گذشته همچنان افزایش یافته، خاطرنشان کرد: علیرغم گزارش‌ها مبنی بر کاهش انتشار کربن در جهان با ماندن مردم در خانه، روند گرم شدن اقیانوس‌ها حداقل برای دهه‌ها ادامه خواهد داشت.

این مطالعه همچنین نشان داد که طی هشت دهه گذشته، اقیانوس‌های جهان در هر دهه نسبت به دهه قبل گرمتر بوده‌اند. اثرات گرم شدن اقیانوس‌ها به صورت طوفان و بارندگی شدید بروز می‌کند.

300

کد خبر: 32287

منبع: سی‌جی‌تی‌ان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0