3 اسفند 1399 - 11:37 ق.ظ

همزمان با روز جهانی زبان مادری

وبینار چشم‌انداز آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایتالیایی در رم

همزمان با روز جهانی زبان مادری، وبیناری در رم با موضوع بررسی تاریخچه، وضعیت فعلی و چشم انداز آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایتالیایی در دانشگاه‌های ایران و ایتالیا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از رم، همزمان با روز جهانی “زبان مادری”، وبیناری در رم با موضوع بررسی تاریخچه، وضعیت فعلی و چشم انداز آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایتالیایی در دانشگاه‌های ایران و ایتالیا برگزار شد. این وبینار به ابتکار رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم و در چارچوب مجموعه برنامه‌های یکصد و شصتمین سالگرد روابط ایران و ایتالیا برگزار گردید.

محمدتقی امینی رایزن فرهنگی کشورمان در رم، “یوراسلاوا رومانووا” مسئول بخش فرهنگی و مطبوعاتی سفارت ایتالیا در تهران، “دانییِلا مِنِگینی” استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه “کافوسکاری” ونیز؛ ایمان منسوب بصیری استاد زبان و ادبیات ایتالیایی دانشگاه تهران، “ناتالیا تورنِسِلّو” استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شرق شناسی شهر ناپل، “آنتونِلا شُرَکا” استاد ترجمه زبان و ادبیات ایتالیایی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، “روزاریا گامباتِزا” استاد متن خوان زبان و ادبیات ایتالیایی دانشگاه تهران و شهرزاد هوشمند استاد متن خوان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه “لا ساپینتسا” شهر رم و”آنتونِلّو ساکِتی” نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی، سخنرانان این وبینار بودند.
محمد تقی امینی رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا گفت: آموزش و فراگیری دوسویه زبان‌های فارسی و ایتالیایی، کلید دروازه مناسبات همه جانبه فرهنگ محورِ دو فرهنگ و تمدنِ غنی و پرقدمت ایران و ایتالیا است.
وی خطاب به شرکت کنندگان در این وبینار افزود: شما سخنرانان محترم و همکارانتان در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسیِ دانشگاه‌های شرق شناسی ناپل “لا ساپینتسا” رم، “کافوسکاری” ونیز، دانشگاه بولونیا و اتاق ایران در دانشگاه شهر تورینو و کرسی‌های زبان و ادبیات ایتالیاییِ دانشگاه هایِ سراسری و آزاد اسلامی تهران به همراه مترجمان فارسی – ایتالیایی و ایتالیایی – فارسی و دیگر فعالانِ در این حوزه، عناصر کلیدی این عرصه هستید.
خانم “یوراسلاوا رومانووا” مسئول بخش فرهنگی و مطبوعاتی سفارت ایتالیا در تهران نیز با تقدیر از ابتکار رایزنی فرهنگی کشورمان در برگزاری این وبینار، تاریخچه‌ای اجمالی از وجه تسمیه روز جهانی زبان مادری را تشریح وبا اشاره به قدمت مناسبات همه جانبه فرهنگ محور ایران و ایتالیا، به اختصار زبان ایتالیایی را معرفی کرد.
وی همچنین توضیحاتی درباره فعالیت‌های مدرسه ایتالیایی در تهران و کرسی‌های زبان و ادبیات ایتالیایی در دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی تهران را ارائه کرد.
آموزش زبان و ادبیات فارسی در ایتالیا، علاوه بر دوره‌های حضوری و مجازی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های شرق شناسی ناپل، “کافوسکاری” ونیز، “لا ساپینتسا” رم و دانشگاه بولونیا، اتاق ایران در دانشگاه تورینو، یا در قالب دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌های شهر‌های پالرمو و کالیاری در جریان است، متقابلاً زبان و ادبیات ایتالیایی نیز در مدرسه ایتالیایی و دانشگاه‌های سراسری و آزاد تهران تدریس می‌شود و هر سال کتاب‌های متعددی از زبان فارسی به ایتالیایی و برعکس ترجمه می‌گردد.

کد 300

کد خبر: 31417

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0