1 شهریور 1400 - 4:00 ب.ظ

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان:

کرونا جمعیت مساجد اصفهان را به یک سوم کاهش داد

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: تعطیلی مساجد معنا نداردودر خیز اول کرونا اعلام کردند مساجد باید تعطیل شود که کار درستی نبود و تنها باید اقامه نماز به شکل جماعت متوقف می شد.

مسجد

به گزارش عصر اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صالح ابطحی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی مساجد، گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد در کشور در سال ۱۳۶۸ آغاز به کار کرد تا امور مساجد سرو سامان پیدا کند. حفظ قداست مساجد و تقویت دین در امنیت مساجد و دور ماندن آن از مناقشات است. مساجد از پایگاه‌های انقلاب اسلامی هستند.

وی افزود: اهدافی برای امور مساجد تعریف شده است که یکی از آن‌ها توانمند سازی ائمه جماعات مساجد استان اصفهان است، اما معضل بزرگ، وضعیت بد مالی مرکز است که موجب کاهش برگزاری برنامه‌های مختلف شده است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تصریح کرد: ارتقای بینش سیاسی ائمه جماعات، توانمند سازی ائمه جماعات، جوان سازی هیات امنای مساجد، تعالی بخش سازمان امور مساجد، هماهنگ سازی دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از مساجد از جمله اهداف مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان است.

ابطحی گفت: در تفکیک سازی وظایف کانون‌های مساجد و نهاد بسیج موفق عمل کرده‌ایم. کلاس‌های قرآن و تفسیر و آموزش نهج البلاغه در مساجد فعال است، اما در قالب کلاس، برنامه‌ای اجرا نمی‌شود و آموزش به شکل عام انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان ردیف بودجه ندارد و برای حل این مشکل با نمایندگان مجلس در حال رایزنی هستیم تنها مبلغی از سوی دفتر امام جمعه اصفهان به شکل ماهیانه به این مرکز کمک می‌شود، همچنین خیران نیز به این مرکز کمک می‌کنند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۵ هزار مسجد وجود دارد و در نظر گرفتن اعتبار برای هر یک از این مساجد کار مشکلی است.

ابطحی ادامه داد: با پلیس توافقنامه‌ای را برای کمک به ارتقای سطح آگاهی مردم در مورد جرم شناسی داشته‌ایم. یک توافقنامه با مرکز جامعه المصطفی داشته ایم تا از طلبه‌های اتباع خارجی حمایت شود. همچنین توافقنامه‌ای را با اداره اوقاف داشته ایم تا صدور احکام هیات امنای مساجد توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام شود. درباره تشکیل دفاتر امور دعاوی در مساجد با دادگستری رایزنی کرده ایم چراکه بسیاری از دعاوی در مساجد قابل حل است و نیاز به ارجاع آن به دادگستری نیست.

وی گفت: کرونا آسیب بزرگی را به مساجد زد به طوری که جمعیت مساجد به یک سوم کاهش پیدا کرده است. درخواست کرده ایم موقوفات مساجد را به ما واگذار کنند که این موضوع با امام جمعه اصفهان مطرح شده است تا در نهایت بتوانیم موقوفات مساجد را احیا کنیم. برخی مساجد در طرح تعریض خیابان‌ها افتاد است که شهرداری باید در این باره اقدام کند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان افزود: مدیریت مسجد با امام جماعت مسجد است که البته باید ائمه جماعات توان مدیریتی داشته باشند که برای تحقق آن دوره‌های مدیریتی را برای ائمه جماعات ترتیب خواهیم داد. تا ترکیب هیات امنای مساجد افراد مسن هستند مشکلات مساجد حل شدنی نیست. در برخی از مساجد ترکیب ائمه جماعات ارثی شده است و اگر بتوانیم طرح جوان گرایی را در هیات امنای مساجد اجرایی کنیم راه زیادی را طی کرده ایم.

ابطحی اظهار کرد: مسجد یک مجموعه حکومتی است و مسجد باید در محلات، محور باشد.

وی افزود: در برخی مساجد ترکیب هیات امنا را بانوان تشکیل می‌دهند و به دنبال این هستیم که از وجود بانوان در مساجد بیشتر استفاده کنیم. درباره ایجاد جاذبه در مساجد ائمه جماعات نباید نماز را طولانی اقامه کنند. همچنین خادمان مساجد باید خوش خلق باشند و ائمه جماعات با صبوری به مشکلات مردم رسیدگی کنند اگر این نکات رعایت شود جاذبه مساجد افزایش پیدا می‌کند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، افزود: تعطیلی مساجد معنا ندارد و در خیز اول کرونا اعلام کردند مساجد باید تعطیل شود که کار درستی نبود و تنها باید اقامه نماز به شکل جماعت متوقف می شد. در شهر اصفهان ۱۰۰۰ مسجد و بیش از ۹۰۰ ائمه جماعات داریم و در بیشتر مساجد نماز در دو وقت اقامه می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطق پانزده گانه شورا‌هایی داریم که ائمه جماعات آن را اداره می‌کنند که در اوایل پاییز هر منطقه یک مسئول خواهد داشت و فرمانده ارشد بسیج در هر منطقه به این شورای منطقه اضافه می‌شود. در احکام هیات امنای مساجد تغییراتی داده ایم و به دنبال فعال کردن سایت خبری مرکز هم هستیم.

104

کد خبر: 31134

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0