9 دی 1399 - 1:48 ب.ظ

رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان اصفهان:

 مسیر سنگلاخی تولید وعدم تحقق وعده های دولت به بخش خصوصی

در نشست اعضای هیات مدیره کانون کارفرمایان استان اصفهان با روسای انجمن های صنفی و کارفرمایی در حوزه عمران، تولید مصالح ساختمانی، بتن و آجر، رسیدگی به مشکلات صاحبان صنایع در این عرصه، عدم شمول مالیاتی انجمن ها، تعیین هیات های تخصصی حل اختلاف و موارد زیست محیطی واحدهای تولید کننده مطرح شد.

به گزارش عصر اصفهان، سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان اصفهان با صحبت از مشکلات فراوانی که بر سر راه تولید وجود دارد، اظهار کرد: اعضای هیات مدیره کانون، پیگیر وظایف خود می باشند و علیرغم محدودیت های ناشی از کرونا، وقفه ای در امور و برگزاری جلسات ایجاد نشده است. وی از برگزاری جلسات هیات های حل اختلاف با نتایج موثر خبر داد و لزوم تخصصی شدن هیات ها در رسیدگی به پرونده ها را حائز اهمیت دانست.
وی با انتقاد از کارشکنی ها و سنگ اندازی های مسئولان در مقابل تولید، از کارخانه ای نام برد که اشتباها پلمب شده بود و پس از پیگیریهای کانون، کارخانه با وجود خسارات تعطیلی، مجددا بازگشایی شد.
سهل آبادی در صحبت از پیگیری های مالیاتی، از نشست هایی با مدیرکل امور مالیاتی استان خبر داد و افزود: مشکلاتی در سطح کشور وجود دارد. دولت در مقابل درخواست های ما، “جواب رد” نمی دهد ولی گامی هم برای تسهیل امور و رفع موانع برنمی دارد.
رضا چینی، دبیر و عضو هیات مدیره کانون به مباحث دارایی که اخیرا برای انجمن ها مطرح شده است، اشاره کرد و گفت: از سال های 92و 93، تعیین مالیات برای انجمن های صنفی عنوان شد و این در حالی است که انجمن ها از محل حق عضویت اعضا اداره می شود و طبق قانون مشمول مالیات نمی شوند. وی افزود: البته در ادامه این قانون، ماده ای ارائه شده که معافیت ها را مشروط می سازد ولی چون انجمن ها بعنوان یک تشکل غیرانتفاعی، فعالیت اقتصادی ندارند، قرار رسیدگی به پرونده های مالیاتی همه انجمن ها توسط هیات تخصصی مطرح گردید. البته، نماینده اداره کار نیز دراین زمینه همراهی کرده است.
چینی در اشاره به معرفی نماینده کانون کارفرمایان و هیات های تشخیص توسط کانون برای موارد حل اختلاف، بیان کرد: متاسفانه، زمانی که کارفرمایان در گروه حضور نداشته باشند، مجبور به اعزام کارمندان هستیم که از اطلاعات و مهارت لازم در دفاع از کارفرمایان برخوردار نیستند. بنابراین، نماینده واقعی کارفرما می تواند در دفاع از حقوق کارفرما موفق عمل نماید.
وی به مباحث مشاغل سخت و زیان آور و هزینه های سنگینی که به کارفرما تحمیل می گردد، پرداخت و گفت: حل این مسئله، مستلزم حضور کارفرما و ارتباط موثر انجمن ها با کانون کارفرمایان و داشتن حداقل دو کرسی از انجمن ها در کانون است. ضمن آنکه کانون از آمادگی لازم برای حل مشکلات انجمن ها برخوردار است.
حمیدرضا شجاعت، نایب رئیس کانون کارفرمایان ایران به پتانسیل و حمایت هایی که در نتیجه ارتباط انجمن ها با کانون کارفرمایان فراهم می گردد، اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی، کارفرمایان درگیر مشکلاتی هستند که مربوط به مدیریت فضای کسب و کار نیست. زیرا، کسب و کار و تولید توانی برای ادامه حیات ندارند. وی با ابراز گلایه از فضای ادارات دولتی در برخورد با ارباب رجوع و بویژه کارفرما، عنوان کرد: در ادارات، ارزشی برای کسب و کار قائل نیستند و حق هرگونه سنگ اندازی را در مقابل تولید به خود می دهند.
شجاعت از موانع غیرمستندی که نهادهای دولتی ازجمله محیط زیست برای تولیدکننده مطرح می سازند، صحبت کرد و افزود: بدون مطالعه و ارائه مستنداتی واحدهای تولید آجر را آلاینده اعلام می کنند. فارغ از اینکه تعیین پهنه و استانداردها را مشخص نمایند یا اینکه با چه هزینه ای می توان آلایندگی را کنترل کرد. وی، انجمن ها را محورهای کانون و قوای محرک قانون نامید و گفت: هرچقدر قدرت انجمن ها بیشتر باشد، می توان به حل و فصل مشکلات بیشتر امیدوار بود.
نایب رئیس کانون کارفرمایان ایران از صنایعی نام برد که بدلیل وابستگی دولتی، علیرغم آلایندگی فراوان، سهمی در پرداخت مالیات و هزینه های سوخت و انرژی ندارند. وی با انتقاد از درک نادرستی که از تسعیر نرخ ارز وجود دارد و نرخ گذاری ارز بدرستی انجام نمی شود، همصدایی و حاکمیت خردجمعی بین کانون و انجمن ها را نقطه امیدی برای حل ریشه ای مشکلات تولید دانست.
اسدالله طالبی، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی و تاسیساتی استان اصفهان با اشاره به شرایط بحرانی ساخت و ساز، از عملکرد انقباضی دولت وعقب نشینی پیمانکاران ابراز تاسف کرد و افزود: پیمانکاران و تولید کننده ها غالبا درگیر دادگاه ها یا بیمارستان هستند. وی به تشریح مشکلات تعطیلی کارخانه ها و تعدیل نیرو، افزایش فوق العاده قیمت مصالح ساختمانی پرداخت و گفت: با این اوصاف، اجرای پروژه ها با مشکلات عدیده و یا توقف کار روبرو شده اند، در عین حال که هیچ اقدامی بمنظور تسهیل امور انجام نمی شود. وی از قراردادهایی با ضمانت بسیار سنگین نام برد که پیمانکاران بدلیل مشکلات موجود نمی توانند به کار ادامه دهند.
مسعود شهامت، رئیس انجمن بتن به مشکلات توزیع و حمل و نقل بتن اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان بتن در جایگاه خود مورد توجه قرار نمی گیرند. وی نبود استانداردهای مناسب در تعیین کیفیت شن و ماسه و سیمان را از مشکلات تولید بتن عنوان کرد و گفت: مصالح سالم با استانداردهای روز دنیا را نداریم. وقتی کیفیت بتن پاسخگو نباشد، بتن محکوم است، نه کارخانه سیمان. وی در ادامه از کانون انجمن صنفی کارفرمایان تقاضا کرد تا با شورای شهر تعاملاتی بمنظور تسهیل در حمل و نقل بتن و مصالح برای پروژه هایی که در سطح شهر درحال ساخت هستند، برقرار کند.
شهامت به مطالبه ارزش افزوده توسط دارایی اشاره کرد و گفت: چون بساز بفروش، ارزش افزوده را نمی پردازد، دارایی به سراغ شرکت های تولید کننده مصالح می رود.
 فریبرز باجول، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های فنی، مهندسی خدماتی و پشتیبانی آسفالت با ابراز قدردانی از پیگیری رئیس کانون کارفرمایان در حل مشکلات کاروکارگری استان، گفت: عدم اطلاع مدیران و کارفرمایان از قوانین دلیل بسیاری از مشکلات صنایع است. وی توصیه کرد: توجه به اخلاق مداری، اجتناب از خودمحوری و تحکم و براساس خردجمعی عمل نمودن می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. وی افزود: بیش از 50درصد کرسی های حل اختلاف را اعضای انجمن ها تشکیل می دهند در حالیکه هیات تشخیص در این سالها اقدام خاصی انجام نداده است.
در تشریح مباحث کلی جلسه، سیدعبدالوهاب سهل آبادی از تشکیل کمیسیون زیربنایی شورای برنامه ریزی بمنظور تعیین آلاینده ها خبر داد و گفت: گچ و سیمان در ردیف آلاینده قرار گرفتند. شن نیز بدون اطلاعات کافی در این گروه قرار گرفت که پیگیر رفع این موضوع با استلزام به حضور فعالان این عرصه هستیم.
سهل آبادی، رئیس خانه صمت ایران در ادامه از تلاش برای فعال شدن کمیسیون ها و تهیه کارتی به نام کارفرمایان خبر داد و افزود: کارفرمایان با سوابق نوآوری و پژوهش، برحسب تعداد بالای کارگران و امتیازات دیگری، کارت کارفرمایی برای آنها صادر می گردد و امیدواریم نهادها برای آن ارزش لازم را قائل شوند.
رئیس کانون کارفرمایان استان با اذعان به اینکه از آنچه در دستگاه دولت می گذرد، آگاهیم، اظهار کرد: بخش خصوصی در مسیری سنگلاخی و شرایط دشواری قرار گرفته و باوجود شعاری که می گویند بخش خصوصی را قبول داریم، هیچ وعده ای تحقق نیافته است.
سهل آبادی در پایان با تاکید بر لزوم مطالبه گری صاحبان صنایع، گفت: لازم است نامه ای از موضوعاتی که باید به دولت اعلام شود، تنظیم کنیم، در رسانه ها منعکس شود و به معاون اول رئیس جمهور نیز ارائه گردد.
202/
کد خبر: 30936

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0