28 مرداد 1400 - 11:00 ق.ظ

هوش مصنوعی، چشم سوم ما در درمان سرطان!

دانشمندان دانشگاه کیس وسترن رزرو از هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی نشانگرهای زیستی جدید برای سرطان سینه استفاده کرده اند که می تواند پیش بینی کند آیا سرطان پس از درمان عود می کند یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، همواره یکی از چالش های درمان سرطان، بررسی وضعیت فعلی بافت سرطانی و وضعیت بعد از درمان آن می باشد.

اینکه در حال حاضر سرطان فرد به چه اندازه بدخیم است و یا درمان ما به چه میزان موفق ظاهر شده و آیا امکان عود مجدد سرطان وجود دارد یا خیر. در حال حاضر تلاش های بسیاری انجام می شود، از انواع تکنیک های عکسبرداری، نمونه برداری و سایر تست های مولکولی که جدیدا بسیار محبوب شده اند. اما چالش اساسی در درمان این است که، از ابزار هایی استفاده کنیم که بیشترین دسترسی را داشته باشند و هزینه بالایی را به بیمار یا نظام سلامت وارد نکنند.

اما درمان سرطان هم مانند بقیه اجزای دنیای امروز ما، دستخوش انقلاب بزرگ قرن اخیرشده است، انقلابی که آنرا با نام هوش مصنوعی می شناسیم. در حال حاضر انقلاب هوش مصنوعی در حال فتح علوم پزشکی می باشد و در همه زمینه ها تغییرات بنیادی در حال رخ دادن هست، از تشخیص تا درمان، تحلیل تصاویر پزشکی و هر آنچه که می توان از آن به عنوان یک مسئله یاد کرد.

اما در این مقاله قصد داریم تا با یکی از پژوهش های پیشرو در زمینه سرطان و هوش مصنوعی آشنا شویم، پژوهشی که کم کم دارد راه خود را به کلینیک های درمان سرطان باز می کند و به عنوان یک ابزار کمک تشخیصی به پزشکان در تصمیم گیری کمک می کند.

 

اسلاید بافت ساده ، محاسبات پیچیده

دانشمندان دانشگاه کیس وسترن رزرو از هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی نشانگرهای زیستی جدید برای سرطان سینه استفاده کرده اند که می تواند پیش بینی کند آیا سرطان پس از درمان عود می کند یا خیر ، و این موارد را می توان از نمونه های بیوپسی بافتی بدست آمده از سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داد.

کلید اصلی این تشخیص، کلاژن است، یک پروتئین رایج در سراسر بدن از جمله در بافت سینه. تحقیقات قبلی نشان داده بود که شبکه کلاژن یا ترتیب فیبرها به شدت با تهاجمی بودن سرطان پستان ارتباط دارد.  محققان با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل مجموعه ای از نمونه های دیجیتالی از بافت بیماران مبتلا به سرطان پستان، توانستند ثابت کنند که تنظیم منظم کلاژن یک بیومارکر کلیدی پیش آگهی دهنده برای یک تومور تهاجمی و احتمال عود مجدد است و حالا ما می توانیم با یک نمونه بافتی و هوش مصنوعی و بررسی الگوی کلاژنی نمونه، تهاجمی بودن سرطان را تشخیص دهیم.

شاید در نگاه اول به ذهن ما برسد که شبکه منظم کلاژن ها می تواند نوید بخش غیر تهاجمی بودن تومور باشد. اما برعکس ، محققان نشان دادند که زیرساخت کلاژن نامنظم یا خراب نه تنها نتیجه بهتری را نشان می دهد ، بلکه در واقع باعث بهبود آن می شود. آنها همچنین دریافتند که شبکه کلاژن نامنظم از مهاجرت تومور تهاجمی به خارج از بافت پستان جلوگیری می کند و از عود مجدد آن پس از درمان های مختلف سرطان مانند شیمی درمانی جلوگیری می کند. یافته های سایر تحقیقات منتشر شده نیز تایید می کند، الگو سازمان یافته کلاژن، پیش آگهی بدتری را نشان می دهد.

تمام این مطالعه  با تصاویر دیجیتالی از اسلایدهای بافتی ساده انجام شده و نشان می دهد که این روش می تواند بخشی از روال یک آسیب شناس شود. روشهای کنونی برای الگو ساختاری کلاژن به یک میکروسکوپ الکترونی گران قیمت و کمتر رایج نیاز دارد.

نتایح این تحقیق با مطلعات بالینی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است ولی همچنان برای اطمینان بیشتر، نیاز است مطالعات بالینی آینده نگر نیز پیرامون این روش انجام شود. اما نتیجه هر چه که باشد، قدم های اولیه برای پیشرفت در درمان سرطان برداشته شده است و این مطالعه اولین یا آخرین مطالعه روی این حیطه نیست.

 

 

کد خبر: 30234

نویسنده: دکتر امیرعلی حریری

منبع: ماهنامه از سین سرطان تا سین سلامتی

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0