18 فروردین 1399 - 2:45 ب.ظ

تفاوت خودبیمارانگاری و اضطراب کرونایی چیست؟

 عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر اضطراب و نگرانی عملکرد فرد را مختل نکند، یک اضطراب خفیف و عادی است اما اگر اضطراب ادامه دار و باعث اختلال در عملکرد فرد از جمله اشکال در تمرکز، بیقراری، خلق نامنظم، اشکال در اشتها، خواب و سیستم گوارشی شود، می توان گفت احتمالا فرد دچار "اختلال خودبیمار انگاری" شده است.

به گزارش عصر اصفهان، یدالله زرگر اظهار کرد: ممکن است بسیاری از افراد لحظاتی احساس کنند که مبادا دچار ویروس کرونا شده باشند. در مقایسه با حالت عادی، گستره این فکر خیلی بیشتر است که عادی هم به نظر می رسد. اینکه یک نفر نگران ابتلا به ویروس باشد به معنای خود بیمار انگاری و اختلال اضطراب سلامتی نیست.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: اگر فردی صرفا نگرانی داشته باشد و میزان اضطراب برای دقایقی کمتر یا بیشتر می شود، در این شرایط به عنوان اختلال خودبیمار انگاری به حساب نمی آید.

زرگر تصریح کرد: در این شرایط شیوع ویروس کرونا کسانی‌که دچار اضطراب هستند، توصیه های پزشکی را مدنظر قرار دهند و در منزل فعالیت بدنی داشته باشند چراکه فعالیت بدنی می تواند اضطراب را کنترل کند. همچنین مصرف شیرینی ها را به حداقل برسانند زیرا باتوجه به کم تحرکی و فعالیت کمی که افراد در روزهای قرنطینه دارند، مصرف شیرینی می تواند بیش از پیش مضر باشد.

وی افزود: مطالعه، گفتگوی اعضای خانواده با یکدیگر، بازی و شوخی نیز می توانند در کنترل اضطراب ناشی از بیماری تاثیرگذار باشد. افرادی که دچار اضطراب هستند بهتر است با دیگر افراد خانواده یا دوستان درباره اضطراب خود صحبت کنند زیرا افراد می توانند به هم کمک کنند (هرچند مراقب ابراز ترس و اضطراب در حضور کودکان باشند زیرا ممکن است اثرات شدیدتری بر آن‌ها بگذارد).

وی در خصوص تفاوت اختلال خودبیمار انگاری و اضطراب طبیعی بیان کرد: در این شرایط طبیعی است فردی احساس کند که نکند به کرونا مبتلا شده باشد؛ به هر دلیلی افراد می توانند گاهی تک سرفه یا گلو درد داشته باشند اما این به معنای ابتلا به بیماری نیست طبیعی است که فرد در این شرایط به علایم گذرای خود حساس تر شود.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: اگر اضطراب و نگرانی عملکرد فرد را مختل نکند، یک اضطراب خفیف و عادی است. به خصوص در این شرایط شیوع ویروس کرونا، اغلب افراد کم و بیش دچار نگرانی نسبت به ابتلا به این بیماری می شوند. اما اگر اضطراب ادامه دار و باعث اختلال در عملکرد فرد از جمله اشکال در تمرکز، بی‌قراری، خلق نامنظم، اشکال در اشتها، خواب و سیستم گوارشی شود، می توان گفت احتمالا فرد دچار “اختلال خودبیمار انگاری” شده است.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: علاوه بر مواردی که پیش از این درمورد کنترل اضطراب گفته شد، می‌توان به این موارد هم اشاره کرد که شخصی که دچار اضطراب می شود بهتر است از فضای مجازی زیاد استفاده نکند، اخبار غیر مستند را دنبال نکند و الزامی ندارد که زمان زیادی را در فضای مجازی بگذراند، زیرا همه این عوامل باعث افزایش اضطراب می شوند. همچنین در صورت تداوم اضطراب شدید، مشاوره تلفنی با روانشناس توصیه می شود.

300

کد خبر: 30047

منبع: ایسنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0