9 اردیبهشت 1399 - 6:33 ب.ظ

اولین مسجد چوبی جهان در دیار خراسان بزرگ

دهکده چوبی در نیشابور قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، در این مطلب قصد داریم دهکده چوبی نیشابور و اولین مسجد چوبی ایران و جهان را معرفی کنیم.

 دهکده چوبی نیشابور
دهکده چوبین یا همان دهکده چوبی ،نام مکانی میباشد که در حدود ۱۵ کیلومتری شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی و در یکی از روستاهای این شهرستان، به نام روستای محمدآباد آقازاده ساخته شده است. این دهکده چوبی بی نظیر و زیبای ایران توسط مهندس حمید مجتهدی که متولد سال ۱۳۱۹ بوده و از نوادگان محمد کاظم خراسانی میباشد، ساخته شده است و امروزه به عنوان یکی از مکان های دیدنی‌ و تفرجگاه‌های زیبای شهر نیشابور شمرده میشود.
نام «دهکده چوبین» برخاسته از ویژگی منحصربه‌فرد سازه‌های آن میباشد که در ساخت آن بصورت کامل از چوب استفاده شده است و روشی نوین در ساخت بناهای آن بکارگیری شده است که برخاسته از پیشینه تاریخی، فرهنگی و متناسب با امکانات و قابلیت‌های اقلیمی و جغرافیایی منطقه میباشد.

دهکده چوبی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این بخش ها، زیبای خاص خود را دارا میباشند. دهکده چوبی از بخش های همچون مسجد چوبی، موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچیق، سوئیتها، فضای سبز تشکیل شده است و در کنار این سازه های زیبا ،اکوسیستم زیبای به همراه کشاورزی و دامپروری در حال فعالیت میباشد.
در دهکده چوبی سعی شده است که یک زندگی کوچک روستایی بازسازی گردد و فرهنگ مردم دیار نیشابور در این مکان زنده نگه داشته شود. در این دهکده دامداری سنتی همچون پرورش اسب، گوسفند، گاو ،شتر و … به همراه محل نگهداری طیور که شامل مرغ ،کبوتر ،غاز ،شتر مرغ و … نیز وجود دارد که همگی این موارد شما را به دل زندگی روستای میبرد.

معرفی مسجد چوبی
در دهکده چوبی، اولین مسجد چوبی جهان ساخته شده است که این مسجد زیبا با بنای بالغ بر ۲۰۰ متر مربع، در برابر زلزله تا ۸ ریشتر نیز مقاوم میباشد. سقف این مسجد چوبی بصورت شیروانی بوده و دارای دو مناره به ارتفاع ۱۳ متر از سطح زمین میباشد که وزن تقریبی هر کدام از مناره ها حدود ۴ تن میباشد. شکل ظاهری این مسجد زیبا بصورت کشتی وارونه بر زمین است که زیبای خاصی به آن بخشیده است.
ساخت مسجد چوبی حدود ۲ سال زمان برده است و در ساخت این مسجد زیبا، از حدود ۴۰ تن چوب بهره برده شده است تا این اثر ماندگار و بی نظیر ساخته شود. جالب است این را نیز بدانید که مکانی که در آن مسجد ساخته شده است، دارای موریانه های فراوانی میباشد که برای جلوگیری از خورده شدن چوب ها توسط موریانه ها، راهکارهای خاصی در ساخت آن استفاده شده است که این راهکارها نیز در تمامی ساختمان های ساخته شده در این دهکده، به کار گرفته شده است تا از اثرات مخرب چوب خواران جلوگیری نماید.

کد 300

کد خبر: 29904

منبع: وب سایت به پین

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0