15 اردیبهشت 1399 - 6:23 ب.ظ

رقص هشتگانه آبشارهای افسانه‌ای قره‌سو در دل کوه

آبشار قره سو در کلات، یکی از آبشارهای زیبای کشور عزیزمان ایران است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، در این مطلب قصد داریم آبشار قره سو در کلات، یکی از آبشارهای زیبای کشور عزیزمان ایران و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری مشهد را به شما معرفی کنیم.

شهر مشهد مقدس، با توجه به دارا بودن آبشارهای زیبا و چشم نواز خود، در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته است. نزدیک ترین آبشارهای شهر مشهد، آبشار اخلمد و آبشارهای منطقه ییلاقی شاندیز میباشد.
در شهرستان های اطراف مشهد، همچون شهرستان کلات، آبشارهای دیگری نیز وجود دارد. در مسیر شهرستان کلات خراسان رضوی سه آبشار زیبا وجود دارد. این آبشار ها با نام های آبشار گرم، آبشار ارتکند و آبشار قره سو دارای شهرت فراوانی در بین بومیان این منطقه و شهر مشهد میباشد و هر کدام از این آبشارها، زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را دارا هستند.
قره سو نامی ترکی میباشد که در معنی لغت آن آب سیاه است و دلیل انتخاب این نام برای آبشار قره سو این میباشد که کف رودخانه ای که از این آبشار جاری میشود، را سنگ های سیاه پوشانده و وقتی آب روی آنها حرکت می کند، مسیر رودخانه سیاه دیده می شود.

در زمان حکومت نادرشاه افشار، نامطلوب بودن آب کلات نادری مشهد و وجود املاح بسیار بالا و گچ زیاد آب، شاه ایران را بر آن داشت تا با استفاده از توان مهندسان خود، آب شیرین آبشار قره سو را که حدود ۶ کیلومتر با شهر کلات فاصله داشت را به مسجد کبود گنبد و عمارت خورشید انتقال دهد.
این امر موجب شد تا کانالی در مسیر آب حفر و از تنپوشه های «لوله و اتصالات» سفالی که قطر آن‌ها در حدود ۴۰ الی ۵۰ سانتیمتر میباشد، استفاده شود و بدین گونه مهندسان طراح آن آب به داخل دژ کلات هدایت میکردند.
روستای قره سو که در جنوب غربی شهرستان کلات نادری قرار دارد، دارای آبشاری به همین نام نیز میباشد که آن را آبشار قره سو نامیده اند. ارتفاع این منطقه حدود ۱۲۵۰ متر از سطح دریا است و فاصله ای حدوداً ۱۶۰ کیلومتری با شهر مشهد دارد.

قره سو بدلیل دارا بودن آب و هوای ییلاقی و طبیعت زیبا و همچنین وجود آبشارهای بلند با دره‌های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره هایی ۹۰ درجه و سر به فلک کشیده، از موقعیت ویژه ای برخوردار میباشد که حضور گردشگران در این منطقه را بیشتر میکند. وجود هشت آبشار و چشمه های خنک و نردبان‌ های فلزی تعبیه شده برای راحتی رفت و آمد مسافران از آبشار قره سو، از جمله دلایلی میباشد که باعث جذب گردشگر به این منطقه بکر میباشد.
آبشارهای منطقه قره سو پس از جاری شدن در رودخانه، به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می رسد. گردشگران میتوانند پس از چند کیلومتر راهپیمایی در مسیر آبشار، جنگل ارس که درختچه های بسیاری را دارا میباشد را مشاهده کنند.

کد 300

کد خبر: 29898

منبع: وب سایت به پین

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0