21 فروردین 1399 - 2:28 ب.ظ

لبیک کانون‌های مساجد کشور به منویات مقام معظم رهبری در قالب طرح ملی «راهکار»

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی، اظهار کرد: طرح ملی راهکار با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر محورهای «رزمایش» «ایمان» «همدلی» «کار» «ایثار» و «ماه رمضان» به همت ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، جت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت‌وگویی با اشاره به سخنان زنده و تلویزیونی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) خطاب به ملت شریف ایران، در خجسته میلاد منجی عالم بشریت امام زمان(عج)، اظهار کرد: بیانات ایشان در روز نیمه شعبان سخنانی ناب، کارگشا و مملو از نکات ارزنده بود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری، در بخش‌هایی از بیانات خود به مشکلات گوناگون جامعه بشری با وجود پیشرفت‌های علمی اشاره و ابراز کردند: « بی‌عدالتی، فقر، بیماری، فحشا، گناه، شکاف طبقاتی بسیار وسیع و سوءاستفاده‌ی قدرتها از علم، موجب شده که جامعه‌ی بشری دچار احساس خستگی، اضطراب و گرفتاری باشد و احساس نیاز به یک دست نجات‌بخش در همه جای دنیا اوج بگیرد». اشارات معظم‌له، تفسیری از جامعه امروز است. جامعه‌ای که در آن مادی‌گرایی تکثر یافته و ذیل چنین طرز تفکری معنویت به حاشیه رانده شده است.

وی با اشاره به نکات طرح شده در سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به مساله مهدویت، گفت: بر اساس تعرف ارایه شده از سوی ایشان، جامعه مهدوی جامعه ای است که «قسط، عدالت، معنویت، معرفت و برادری و عزت» ویژگی و مولفه اصلی آن قلمداد شود». با این اوصاف ، حاکمیت تفکر اسلامی و از سوی دیگر زنجیره ارزش های اسلامی در چنین جامعه ای موج می زند،این در حالی است که غرب اعتقاد دارد فلسفه مادی‌گرایی و فردگرایی که توامان با علم و فناوری شده باشد می تواند جامعه را به عدالت برساند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی افزود: این در حالی است که دیدگاه دین ما نسبت به مساله پیشرفت جامعه، کاملا متمایز با نگرش مادی‌گرایانه صرف بوده و ارتقای جامعه اسلامی در گرو برقراری توازن میان مولفه های مختلف تعریف شده است که در این میان معنویت نسبت به سایر مولفه ها نقشی کلیدی دارد. بر این اساس است که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در بیانات خود، علم و خرد و تجربه را از نعمتهای بزرگ الهی و حل‌کننده‌ بسیاری از مشکلات برشمردند و ذیل اشاره به این مولفه اظهار کردند: «علم و خرد همچنان‌که تاکنون اثبات شده، نمیتواند گره بی‌عدالتی را باز کند و تحقق این آرزوی همیشگی بشر نیاز به دست قدرت الهی دارد و به همین علت، مأموریت بزرگ حضرت بقیه‌الله‌الاعظم پر کردن زمین از قسط و عدل است». بنابراین با توجه به سخنان ایشان، علم و فناوری شرط کافی برای تحقق عدالت نبوده و برای آنکه عدل در جامعه ایجاد شود به معنویت نیاز داریم بنابراین معنویت رکن اساسی محسوب می شود، عدالت برخاسته از معنویت در جامعه‎‌ای با مولفه‌های مهدوی محقق می شود. در بیانات رهبری، برای ایجاد جامعه‌ی مهدوی باید هم خودسازی کرد و هم به قدر توان دگرسازی، و محیط پیرامونی را به جامعه‌ی مهدوی که جامعه‌ی قسط، عدالت، معنویت، معرفت و برادری و عزت است، نزدیک کرد.

وی با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در نیمه شعبان، گفت: معظم له با بیان اینکه «انتظار فرج به معنای فرج و گشایش بعد از شدت نیز هست»؛ اظهار کردند: «به همین علت انسانِ منتظر از این حادثه مأیوس و متلاطم نمیشود و با حفظ آرامش خود میداند که این اوضاع بلاشک تغییر خواهد کرد». همچنین ایشان دعا و مناجات را موجب افزایش آرامش ناشی از انتظار فرج دانستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در ادامه به رسالت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در راستای تبیین و اجرای منویات مقام معظم رهبری در سطح کشور اشاره کرد و افزود: برای رسیدن به این الگو و آنچه که معظم له در بیانات خود به مناسبت نیمه شعبان مطرح کردند، کانون های مساجد کشور طرح ملی «راهکار» را در دستور کار خود قرار داده است، نام این طرح برگرفته از حرف اول کلماتی است که رهبری در بیانات خود به آن اشاره داشتند که شامل «رزمایش»، «ایمان»، «همدلی»، «کار»، «ایثار» و«رمضان» می شود. مقام معظم رهبری عنوان کردند « خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ی مهدوی را که جامعه‌ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم».

وی گفت: طرح ملی راهکار، به همت 25 هزار مسجد در سراسر کشور رقم می خورد. این رزمایش عظیم لبیک به سخنان مقام معظم رهبری است؛ ایشان با اشاره به برگزار نشدن جلسات عمومی دعا، توسل و سخنرانی در ماه مبارک رمضان امسال، آحاد مردم را به عبادت، تضرع و خشوع در تنهایی و در خانه‌ها و در میان خانواده‌ها توصیه کردند. با توجه به سخنان رهبری، طرح ملی راهکار در سطح کشور برگزار می شود، چراکه ایشان عنوان کردند خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ی مهدوی را که جامعه‌ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: همدلی با ملت های ستمدیده به ویژه مردم یمن، فلسطین از دیگر محورهای مباحث مقام معظم رهبری بود که باید پیش از پیش مورد توجه واقع شود، ایشان عنوان کردند: « حادثه‌ کرونا نباید موجب غفلت ما از ظلم و ستم قدرتمندان دنیا به ملتهای مختلف از جمله مردم فلسطین و یمن شود و همچنین نباید از توطئه و دشمنی استکبار غافل شد چرا که برخلاف تصور عده‌ای که میگویند اگر ما دشمنی نکنیم آنها نیز دشمنی نمیکنند، دشمنی استکبار با اصل نظام جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی است». بنابراین طرح ملی راهکار، رزمایشی برای ایثار، همدلی، کار، است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: همچنین در حوزه کار و تولید با توجه به اینکه شعار امسال «جهش تولید» است، موارد متعددی ذیل طرح راهکار مورد توجه قرار خواهند گرفت که مهمترین آنها کشف استعدادها و نخبه های عضو در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در راستای ورود آنان به عرصه تولید و جامعه است. از سوی دیگر در حوزه «ایثار» نیز که از موارد تاکید شده از سوی رهبری بود، اعضای کانون ها، علاوه بر دعوت از افراد متنعم و خیرین جهت شرکت در طرح های خیریه و حمایت از نیازمندان، تلاش می کنند تا با مدل ایثار و فداکاری که در دوران دفاع مقدس در سطح کشور وجود داشت، از اقشار ضعیف جامعه دستگیری و حمایت کنند.

وی ادامه داد: رزمایش عظیم راهکار، که به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود، طرحی است که از ابتدای رمضان در سطح کشور برپا می‌شود. طی این رزمایش موارد متعددی از جمله فعالیت‌ در عرصه تقویت ایمان در قالب کانون‌‌های مساجد مورد توجه قرار می گیرد. همچنین مساله توجه توامان به مولفه های علم و دین چراکه رهبری تاکید بر این مساله داشتند که علم و فناوری و معنویت با یکدیگر دیده می شوند. همچنین ارایه سخنرانی، مباحث محتوایی و ادعیه در سطح فضای مجازی از دیگر برنامه هایی است که ذیل این رزمایش مورد توجه قرار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سال جهش تولید نام گرفته است، در نتیجه بچه های مسجد آثار فرهنگی هنری خود شامل نمایش نامه، فیلم، داستان، نوشتن خلاصه کتاب و بسیاری دیگر از عرصه ها را در بستر فضای مجازی با یکدیگر به اشتراک می گذارند. از سوی دیگر برنامه های ویژه لیالی قدر، شب عید فطر نیز در بستر فضای مجازی به قوت خود برگزار شده و جمع آوری نذورات مردمی از این معبر جهت ارسال برای افراد نیازمندی که حوالی مسجد زندگی می کنند انجام می گیرد.

 

300

کد خبر: 29241

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0