24 مرداد 1400 - 1:00 ب.ظ

با ادامه گرما و کمبود تولید برق در شبکه سراسری

خاموشی های فلج کننده اصفهان تا پایان گرما ادامه دارد

خاموشی های فلج کننده که قرار بود از بخش صنعت فراتر نرود در هفته های اخیر، تا قطعی های چند باره در شبکه خانگی پیش رفته است و با توجه به گرمای هوا و افزایش مصرف، پیش بینی می شود تا پایان مردادماه ادامه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ هنوز تابستان از راه نرسیده بود که خاموشی ها به دلیل به هم خوردن تعادل بین تولید و مصرف این انرژی در کشور آغاز شد گرچه در این مدت کاهش دمای هوا، آبی بر آتش خاموشی ها بوده اما در میانه تابستان و همراه با خیز موج پنجم کرونا، این خاموشی ها دوباره اوج گرفته و مشترکان خانگی را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است، از خاموشی پمپ های آب خانه ها گرفته تا چالش تامین برق دستگاه های اکسیژن بیمارانی که این روزها در خانه بستری شده اند و همچنین اختلال در فعالیت اصناف، خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی و اختلال در رفت و آمد شهر و سرانجام آسیب رسیدن به لوازم خانگی.
به گفته آرش نجیمی؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جدا از 3 هزار بیمار بد حال کرونا که در بیمارستان های استان بستری هستند، هزار بیمار سرپایی نیز در خانه بستری هستند که به دلیل تکمیل ظرفیت مراکز درمانی، امکان پذیرش آنها در بیمارستان وجود ندارد. یکی از امکانات مورد نیاز این بیماران، دستگاه اکسیژن است که با قطعی برق، دچار اختلال می شود.
آمار خسارت لوازم خانگی در دسترس نیست
محمدرضا نوحی؛ سخنگوی صنعت برق استان اصفهان درباره خسارت های ناشی از خاموشی به عصر اصفهان گفت: درصورتی که قطع و وصل برق، آسیبی به لوازم خانگی مانند یخچال، تلویزیون، دستگاه های اکسیژن ساز و … در شبکه مصرف خانگی وارد کند با سه روش می توانند این موضوع را به شرکت برق اعلام کنند، نخست تماس با شماره121 شرکت توزیع برق، اعلام خسارت، پرکردن فرم های لازم و سپس مراجعه و بررسی کارشناسان است، دوم از طریق ثبت شکایت در اپلیکیشن برق من است و آخرین روش نیز ثبت شکایت در سایت شرکت توزیع برق استان اصفهان است.
وی مهم ترین دلیل آسیب دیدن تجهیزات مشترکان خانگی از قطعی برق را در اثر اتصال کوتاه یا سرقت سیم های نول و دوفاز شدن تجهیزات دانست و افزود: خاموشی اتفاق تازه ای نیست که از امسال آغاز شده باشد، سالهای گذشته نیز کمبود تولید در فصل گرما را داشتیم اما آمار خسارت های احتمال در دسترس نیست.
در تنگنای خاموشی های برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده
نوحی درباره گلایه های مشترکان خانگی به قطعی های پیاپی برق در هفته های گذشته نیز گفت: مشکلی که امسال با آن رو به رو هستیم این است که نزدیک به هفت هزار نیروگاه برقابی در کشور به دلیل کمبود آب و بالا رفتن میانگین درجه حرارت هوا، از مدار تولید خارج شده اند.
وی افزایش هر درجه دمای هوا را عامل رشد هزار و 500 مگاوات، مصرف برق دانست و ادامه داد: در شرایط کنونی، نزدیک به 10 هزار مگاوات کمبود برق در شبکه توزیع داریم، از سوی دیگر صنایع فولاد نیز به اندازه کافی محدود شده اند بنابراین ناچاریم که بقیه محدودیت ها را به عهده مصارف خانگی و تجاری بگذاریم.
سخنگوی صنعت برق استان اصفهان از برنامه ریزی برای مدیریت بار در شبکه خبر داد و گفت: خاموشی های بخش خانگی در ساعت های مشخصی از روز انجام می شود با این حال، افزایش دما در هفته های اخیر باعث شده رله های حفاظتی و فرکانسی که برای پایدارنگه داشتن شبکه بر روی آن نصب شده اند، به شکل هوشمند بسیاری از پست ها را بی برق کنند.
وی خاموشی های برنامه ریزی نشده را نتیجه به کار افتادن رله های حفاظتی در شبکه توزیع دانست و افزود: خاموشی که از این طریق در شبکه اعمال می شود به شکل اتوماتیک وار و بدون دخالت هیچ اپراتور خاصی انجام شده به همین دلیل بعضی از مشترکان طبق برنامه در ساعتی خاموشی دارند و دوباره دچار قطعی برق می شوند.
قطعی چندباره برق و گلایه های مشترکان
نوحی قطعی چند باره برق در یک روز را به دلیل فعالیت رله های فرکانسی در شبکه سراسری برق عنوان کرد و گفت: اگر این رله ها در هنگام افت فشار، برق را قطع نکنند با فروپاشی شبکه سراسری کشور به مدت 48 ساعت رو به رو خواهیم شد اما گاهی متاسفانه خاموشی که در اثر این عامل برنامه ریزی نشده اتفاق می افتد باعث آسیب به تجهیزات شبکه شده و مدتی زمان می برد تا بتوانیم اشکال را برطرف کنیم.
وی درباره اعمال محدودیت برای مصرف برق صنایع استان اصفهان نیز گفت: صنایع فولاد که می توان گفت تعطیلند و به شکل کامل کار نمی کنند، بقیه واحدهای تولیدی نیز همین محدود شده اند بحز صنعت سیمان که شامل محدودیت های کمتری می شود.
سخنگوی صنعت برق استان اصفهان اظهار امیدواری کرد با کاهش دمای هوا و افت مصرف برق در استان های سردسیر مانند آذربایجان، ارومیه، کردستان و چهارمحال و بختیاری، مشکل خاموشی ها نیز برطرف شود و ادامه داد: با افزایش دما و ادامه گرما، پیش بینی می شود خاموشی تا پایان مردادماه ادامه یابد اما اگر درجه حرارت کاهش یابد خاموشی ها هم برطرف می شود.
اولویت قطعی با صنایع، ادارت و پرمصرف ها است
منصور شیشه فروش؛ مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز درباره ادامه خاموشی های فلج کننده در هفته های اخیر، به عصر اصفهان گفت: افزایش دما و گرما در کشور باعث شده نیروگاه های برقابی کار نکنند و خاموشی اعمال شود البته جلساتی به نام ستاد مدیریت بار منطقه ای در دفتر استان پیش بینی شده که شبانه روز وضعیت برق را رصد می کند تا کمترین خاموشی ها به خانه ها داده شود.
وی اولویت قطعی برق را در بخش صنعت دانست و افزود: در جلسات ستاد مدیریت بار منطقه ای همچنین تاکید شد که جدول زمان بندی خاموشی ها حتی برای صنایع باید از قبل اعلام شود، اکنون کارخانه های سیمان، فولاد و شهرک های صنعتی بر اساس مصوبه هیات وزیران در اولویت خاموشی قرار دارند و صنایع بزرگ نیز موظفند سالانه تا ده درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.
شیشه فروش همچنین ادارات و دستگاه های دولتی را موظف به کاهش 50 درصدی مصرف برق عنوان کرد و گفت: به صنوف به ویژه میوه فروشی و لوسترفروشی ها نیز ابلاغ شده که کاهش مصرف و صرفه جویی را در دستور کار قرار دهند در بخش کشاورزی نیز تفاهم نامه ای با مشترکان به امضا رسیده که در زمان هایی که با افت تولید رو به رو می شود اعمال خاموشی های داشته باشند و مشوق هایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.
شناسایی 6 هزار و 520 ماینر از ابتدای سال
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شناسایی 6 هزار و 520 دستگاه ماینر از ابتدای سال تاکنون خبر داد و یادآور شد: این دستگاه ها نزدیک به 19 و نیم مگاوات مصرف برق داشته و شناسایی این تجهزات همچنان در دست اقدام است.
وی انتظار اصفهان از وزارت نیرو را رفع اساسی مشکل کمبود برق بیان کرد و گفت: بیش از دو هزار مگاوات نیروگاه برای تولید برق در استان نیاز است که وزارت نیرو باید این ظرفیت را متناسب با شرابط زیست محیطی در اصفهان فراهم کند.
شیشه فروش خشکی استان را ظرفیتی برای استفاده از انرژی خورشیدی دانست و ادامه داد: اکنون در استان اصفهان 50 مگاوات انرژی خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیرد اریم و مجوز توسعه این ظرفیت تا 30 مگاوات نیز صادر شده اما در خواست مشخص استان از وزارت نیرو این است که در زمینه توسعه نیروگاه های خورشیدی و انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان سرمایه گذاری کند.

206

کد خبر: 28802

نویسنده: ناهید شفیعی

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0