23 مرداد 1400 - 2:00 ب.ظ

شکوه هنر معماری در مسجد حکیم اصفهان

اصفهان، شهر فرهنگ و هنر و معماری است. شهری که معماری و بناهای خاص و منحصر به فردش چشم‌ها را خیره می‌کند و خاطره دیدار این شهر اصیل و قدیمی هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. اگر تا به حال به شهر اصفهان سفر کرده باشید، می‌توانید مساجد زیادی را ببینید که علاوه ‌بر تاریخ غنی و دور و درازشان، جلوه‌ا‌ی از زیبایی و هنر را نمایان می‌کنند. مسجد حکیم اصفهان نمونه‌ای از مساجد بی‌نظیر اصفهان است که هر ساله توریست‌های زیادی به دیدن این بنای زیبا به این شهر سفر می‌کنند.

به گزارش عصراصفهان، مسحد حکیم اصفهان در دوران شاه عباس دوم و در سال ۱۰۶۷ هجری قمری بنا شد که تکمیل و اتمام آن تا سال ۱۰۷۳ هجری قمری طول کشید. این مسجد که در یکی از محله‌های قدیمی اصفهان معروف به باب‌الدشت و در انتهای بازار رنگرزان قرار دارد، توسط شخصی به نام حکیم داوود و همسر او زینب بیگم ساخته شده است.

  • معماری مسجد حکیم اصفهان

در خصوص معماری این مسجد باید گفت مسجد حکیم چهار خروجی دارد که سر در هر خروجی با کاشیکاری‌های زیبا و منحصر به فرد تزیین شده است. بالای سردر شمالی و شرقی بنا، نام شاه عباس دوم و تاریخ ساخت مسجد بر روی کاشی‌های رنگارنگ ثبت شده‌ است. همچنین سردر شمالی این مسجد، با تزییناتی مانند مقرنس‌های ساده با کاشی معلقی، اشکال هندسی، شاپرک‌ها، شمسه‌ها، ستاره‌های چهار پر و اسامی چهارده معصـوم و کلمـه محمـد به صـورت دورانی مزین شده‌است. سردر شرقی مسجد حکیم اصفهان نیز، در نوع خود با هنرمندی خاصی تزیین شده‌است. این سردر با قطاربندی از آجر و بندکشی‌های زیبا همراه با شمسه‌هایی با رنگ‌های مختلف و گره‌کشی‌های زرد، سفید، فیروزه‌ای و لاجوردی است که ترکیب‌بندی این رنگ‌های زیبا چشم‌نواز و خیره‌کننده است. در این سردر از تزیینات سوسن با اسامی ا… و محمد و… استفاده شده‌ و اشعار زیبایی بر بالای آن نقش بسته است. دیگر سردرهای مسجد با طراحی ساده‌تر و گچ‌بری‌های زیبا و مقرنس‌های هشت شاپرکی و ستون‌هایی متعلق به دوره سلجوقی در مسجد خودنمایی می‌کند.

  • ایوان مسجد، جلوه‌ای از هنر و زیبایی

جالب است بدانید مسجد حکیم اصفهان از انواع مساجد چهار ایوانه است. هر یک از ایوان‌ها با ظرافت هنرمندانه‌ای مزین شده و جلوه‌ای از هنر ایرانی_اسلامی را به نمایش می‌گذارد. از میان انواع هنرهای به کار رفته در راهروهای ایوان‌ها، می‌توان به رســمی بندی، گره معقلی ساده با کاشی فیروزه‌ای، گره هشت و زهره معقلی، سوسن‌ها، ترنج‌ها، شمسه‌ها و نیم شمسـه‌ها و ربع شمسه‌ها، کاشی هفت رنگ به نقش گل نو معقلی و … اشاره کرد. کف ایوان‌ها نیز با آجرهای ختایی، آجرهای چهارگوش و گاه نمایی شطرنجی از آجرهای سفید و فیروزه‌ای فرش شده‌است و آنچنان جلوه و چشم‌اندازی را پیش روی گردشگران این مسجد می‌گذارد که وصف آن به تنهایی کافی نیست! یکی از معروف‌ترین ایوان‌های مسجد حکیم اصفهان، ایوان جنوبی آن است که مجموعه‌ای از هنرهای اشاره شده و ظرافت و زیبایی هنر معماری آن عصر را داراست. علاوه‌ بر ایوان‌های زیبا و خاص این مسجد، شبستان مسقف آن نیز معروف است. شبستان مسجد حکیم از نمونه‌ شبستان‌های بزرگ و باشکوه در میان مساجد اصفهان است که شامل کاشیکاری‌هایی زیبا از کاشی هفت رنگ با نقش گل و بوته، کاشی‌های فیروزه‌ای با نقش طبل، نقوش اسلیمی با کاشی معقلی و… می‌شود.

 

 

102

کد خبر: 28745

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0