21 مرداد 1400 - 10:15 ق.ظ

توهین سفیران روسیه و انگلیس به ایران

سفارت روسیه در جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه توئیت توهین‌آمیزی نسبت به کشور و مردم ایران منتشر کرد که این اقدام با واکنش تند مقامات ایرانی مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ سفارت روسیه در جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه عکسی توهین‌آمیز نسبت به کشور و مردم ایران را در توئیتر منتشر کرد. در پایین این تصویر با اشاره به یادبود نشست سران شوروی، آمریکا و انگلیس در تهران در جریان جنگ جهانی نوشته شده است: ملاقات لوان جاگاریان٬ سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران سیمون شرکلیف در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد.
نکته قابل توجه در مورد عکس منتشر شده این که به نوعی یادآور عکس تاریخی ژوزف استالین، فرانکیلن روزولت و وینستون چرچیل رهبران شوروی، آمریکا و بریتانیا در ۷۸ سال قبل -سال ۱۳۲۲ شمسی- در جریان جنگ با آلمان نازی و در نشستی موسوم به کنفرانس تهران است. صندلی وسط، خالی است، چون آمریکا ۴۲ سال است در ایران سفیر ندارد، اما همین صندلی خالی یعنی قصدشان بی هیچ شک و شبهه شبیه‌سازی آن عکس تاریخی بوده است.
اما راز تحقیرآمیز بودن یادآوری خاطرات ۷۸ سال قبل در این نهفته است که در کنفرانس تهران سران سه کشور یاد شده هیچ خبر و اطلاعی از این نشست به مقامات ایرانی نداده بودند و با بی‌محلی تحقیر آمیزی به شاه و حکومت ایران، در کشور حاضر شدند و جز ملاقات کوتاه استالین با محمدرضا پهلوی، هیچ ارتباط‌گیری و تماسی با مقامات ایران که در واقع میزبان این نشست بودند انجام نگرفت. این چنین بی‌توجهی و عدم هماهنگی و حتی اجازه حضور در کشور، رفتاری تحقیر کننده در مواجهه با حاکمیت آن روزهای ایران بود که در تاریخ نیز ثبت شد.
حال سفرای انگلیس و روسیه در همان محل تاریخی عکسی به یادگار انداخته و به آن واقعه اشاره مستقیم کرده‌اند که به قطع نمی‌توان برداشت مناسبی از آن داشت.
واکنش محمدجواد ظریف
محمد جواد ظریف در واکنش به این اقدام انتشار این عکس را به شدت ناپسند و نامناسب توصیف کرد و در توئیتر نوشت:
«امروز یک تصویر به شدت ناپسند را مشاهده کردم. باید به همگی یادآوری کنم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران از جمله در طی مذاکرات برجامی نشان داده‌اند که تقدیرشان هیچ‌گاه به تسلط قدرت‌های خارجی درنخواهد آمد و توسط تصمیمات داخل سفارت‌های خارجی تعیین نخواهد شد.»
206

کد خبر: 28639

منبع: وقایع روز

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0