19 مرداد 1400 - 9:16 ق.ظ

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان:

یک ششم گندم مصرفی در اصفهان تولید می شود

محسن ضیایی؛ مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان نیاز گندم استان اصفهان برای تأمین آرد و نان در یک سال را نزدیک ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این گندم سال‌هایی وضعیت آب و هوا و جو مناسب باشد حدود ۱۰۰ هزار تن از کشاورز خریداری می‌شود و بقیه از طریق استان‌های تأمین کننده گندم و یا از طریق بنادر وارداتی تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان کار این اداره را تأمین و توزیع کالاهای استراتژیک اساسی دانست و افزود: گندم، شکر و روغن خام از جمله کالای مهم کشور است و اداره کل غله در استان‌ها موظف هستند آنها را ذخیره سازی و توزیع کنند.

وی تمرکز اصلی اداره غله را بر گندم، آرد و نان عنوان کرد و گفت: دولت از طریق این ادارات سعی در تأمین این سه اصل دارد و جز کالاهایی است که دولت یارانه زیادی روی آن می‌دهد، همانطور که امسال دولت گندم را از کشاورز پنج هزار تومان خریده و برای تأمین نان مردم آن را به دو قیمت ۶۶۵ تومان و ۹۰۰ تومان می‌فروشد و در کل دولت سالانه حدود ۵۰ هزار میلیارد در مسئله آرد و نان یارانه می‌دهد.

ضیایی نیاز گندم استان اصفهان برای تأمین آرد و نان را حدود ۶۰۰ هزار تن  در طول سال برشمرد و ادامه داد: این گندم سال‌هایی وضعیت آب و هوا و جو مناسب باشد حدود ۱۰۰ هزار تن از کشاورز خریداری می‌شود و مابقی آن از طریق استان‌های تأمین کننده گندم و یا از طریق بنادر وارداتی تأمین می‌شود؛ سیلو اصفهان جز معدود کارخانه‌هایی است که به ریل وصل است و گندم واردی به استان از طریق ریل و کامیون تأمین می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت نگهداری ۸۰۰ هزار تن گندم در استان، گفت: این ظرفیت شامل ۳۰۰ هزار تن فضای دولتی و ۵۰۰ هزار تن فضای بخش خصوصی می‌شود و اگر بخواهیم گندم مورد استفاده استان را انبار کنیم حدود مقدار مورد استفاده ۱۴ تا ۱۵ ماه ظرفیت داریم و از این رو می‌توانیم مقداری از گندم استان‌های دیگر را نیز نگه داریم.

ضیایی درباره واحدهای نانوایی استان اصفهان نیز توضیح داد: چهار هزار و ۸۰۰ واحد نانوایی در اصفهان مشغول به تولید نان است که همه آنها با ثبت در سامانه سهمیه بگیر هستند، همچنین اقداماتی انجام شده که نانوایی هر منطقه روی نقشه مشخص باشد که بدانیم هر نانوایی نان چه تعداد جمعیت و کدام منطقه را تأمین می‌کند.

مصرف ۳۰۰هزار تن گندم برای تولید بیسکوییت و ماکارونی

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان از مصرف حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن گندم  برای تولید نشاسته، بیسکوئیت و ماکارونی در استان خبر داد و افزود: در دو بخش نشاسته و بیسکوئیت اصفهان حرف برای گفتن دارد و کارخانه‌های زیادی در اصفهان مشغول به کار هستند و از دولت سهمیه دریافت می‌کنند و تولیدات خود را عرضه می‌کنند.

 وی با بیان اینکه ۲۰ واحد تولید ارد در اصفهان مشغول به کار هستند، گفت: این کارخانه‌ها بنا بر تأیید دستگاه‌های نظارتی از جمله غذا و دارو و استاندارد، جزو کارخانه‌های برتر کشور به شمار می روند زیرا مجهز به عل روز و آزمایشگاه‌های مجهز هستند و آرد خوبی نیز ارائه می‌دهند و اگر یک روز خروج آرد از استان ازاد باشد از کل کشور متقاضی آرد اصفهان هستند.

ضیایی  ظرفیت این کارخانه‌ها را تولید هزار و ۲۰۰ تن تولید آرد دانست و افزود: این واحدها به طور میانگین با ۶۰ درصد طرفیت در حال کار هستند و امیدواریم در آینده با باز شدن راه صادرات آرد یا مشتقات آن ۴۰ درصد طرفیت استفاده نشده کارخانه‌ها نیز به چرخه تولید اضافه شود و این گنجایش در اصفهان وجود دارد و به دلیل اینکه ما مرکز کشور هستیم توانایی تأمین گندم استان‌های مختلف را داریم.

اصفهان پایتخت نان‌های سنتی

ضیایی همچنین اصفهان را پایتخت نان‌های سنتی کشور خواند و یادآور شد: این عنوان  به دلیل تنوع نان سنتی و کیفیت نان این استان است و این یکی از دلایلی شد که سازمان بهداشت جهانی اصفهان را به عنوان پایلوت قلب سالم انتخاب کرد زیرا عنوان کردند قلب سالم برآمده از غذای سالم است و مهم‌ترین مؤلفه غذای سالم نان سالم است.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با اشاره به میانگین ۶.۷ کیلوگرمی مصرف سرانه گندم به ازای هر نفر در استان اصفهان، افزود: این رقم برای برخی شهرستان‌های غربی از جمله بویین میاندشت و فریدن به دلیل بافت سنتی به ۱۰ کیلوگرم و در شهر اصفهان به دلیل بافت شهری به پنج کیلوگرم می‌رسد.

وی با بیان اینکه الان فصل خرید گندم از کشاورز است، افزود: تا امروز حدود ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و ۱۰۰ میلیارد تومان وجه این گندم‌ها بوده که حدود ۹۰ درصد پرداخت شده ۱۰ درصد باقی مانده آن در چند روز آینده پرداخت می‌شود

۲۵ نانوایی، مجوز آزادپزی کامل گرفتند

ضیایی درباره عرضه نان با آرد آزاد نیز توضیح داد: بحث نانواهای آزاد پز از اصفهان آغاز شده که نیت آن خیر بود و تا امروز از نظر کارشناسی موفق بوده پروژه‌ای از اواخر سال گذشته آزاد پزی تصویب شد و ۲۵ واحد مجوز آزادپزی کامل در استان اصفهان گرفتند و بخش اعظم این تعداد در شهر اصفهان مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه آزاد پزی برای ایجاد رقابت ایجاد شد، تاکید کرد: برای دولت تأمین آرد ۲۵ واحد در کنار چهار هزار و ۸۰۰ واحد کاری ندارد و این واحدها هدفی جز ایجاد رقابت کیفی ندارند و هدف بوده که مردم بتوانند در صورت تمایل با ارائه پول بیشتر نان بهتری دریافت کنند، همچنین در برخی از واحدها سبوس گندم که خواص بسیار زیادی دارد عرضه می‌شود در حالی که درصد سبوس آرد دولتی هر روز کاهش می‌یابد.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر به هدف کیفی نرسیم کم کم آزاد پز ها جمع می‌شوند، تصریح کرد: اداره غله به صورت جدی پیگیر بحث کیفی نانوایی‌های آزادپز است.

206

کد خبر: 28510

منبع: مهر

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0