18 مرداد 1400 - 2:03 ب.ظ

جواد نکونام، کی‌روش فوتبال ایران

بازیکنان فعلی و همبازیان سابقش می گویند رهبر بودن در ژن اوست. چه آن زمان که شماره 6 تیم ملی را می پوشید و بازوبند کاپیتانی را به بازو می بست و چه حالا که کنار خط با همان شور دوران بازی اش می ایستد و با چند فریاد، تیمش را هوشیار می کند و بهترین بازی را از بازیکنانش می گیرد.

به گزارش عصراصفهان،  صحبت از جواد نکونام است. کسی چه در دوران بازی و چه الان در زمان مربیگری اش، پله پله رشد کرده و پخته شده و در هر دو دوره، به بهترین شکل مزد صبر و تلاشش را گرفته. در دوران بازی راهی یکی از معتبرترین لیگ های اروپا شد و در اوساسونا درخشید و در تیم ملی هم رکورددار بازی ملی شد و حالا در فولاد مزد دو سال تلاشش را با یک قهرمانی شیرین گرفت.

  • پیشرفت پله پله

نکونام پس از پایان دوران فوتبالش تصمیم گرفت کنار کی روش در تیم ملی قرار بگیرد تا الفبای مربی گری را از او بیاموزد. جایگاهی که بسیاری از مربی های ایرانی آن را رد کردند چون حاضر نبودند زیر سایه کی روش قرار بگیرند. بعد از این که مدتی را در تیم ملی سپری کرد، بدون این که عجله ای برای حضور در لیگ برتر داشته باشد، راهی لیگ یک شد و ابتدا با خونه به خونه شروع کرد و سپس راهی نساجی مازندران شد تا کارگردان تاریخی ترین روز فوتبال قائمشهر باشد و این تیم را پس از 24 سال به لیگ برتر برگرداند. خود نکونام هم با نساجی پا به لیگ برتر گذاشت و هرچند که حضورش در قائمشهر چندان ادامه دار نبود اما بزرگترین فایده اش این بود که توانست بقای این تیم در لیگ برتر را تثبیت کند و کار را برای مربیان بعد از خود راحت کند.

  • مزد تلاش

نکونام به گواه اطرافیانش بسیار تلاش می کند و زحمت می کشد و در طول روز چندین ساعت را به کارش اختصاص می دهد و اساسا رمز موفقیتش در مربیگری همین است. موفقیتی که در فولاد به اوج خود رسید و او در اولین فصل حضورش در اهواز توانست با کسب رتبه سوم در لیگ برتر، تیمش را به پلی آف لیگ قهرمانان آسیا برساند و با برتری قاطع مقابل العین، راهی دور گروهی شود. در دور گروهی هم اگر کمی شانس یار تیم نکونام بود، آن ها می توانستند به دور حذفی آسیا راه یابند اما این طور نشد. حالا اما نکونام توانسته تیمش را یک بار دیگر و این بار به شکل مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا برساند. آن ها شب گذشته با برتری مقابل استقلال در فینال جام حذفی و در مسابقه ای که در طول 120 دقیقه آن به مراتب بهتر از حریف قدرتمندشان عمل کردند، توانستند بر بام فوتبال ایران بایستند و افتخاری ارزشمند را برای باشگاه فولاد کسب کنند. حالا نکونام با این جام، وارد تالار مربیان باافتخار فوتبال ایران شد و اگر فصل بعد در فولاد بماند و همین تیم را حفظ کند، می تواند حتی به قهرمانی در لیگ برتر هم بیندیشد. خیلی ها او را کی روش فوتبال ایران می نامند، البته نوع با جامش.

  • آینده نکو؛ از ایران تا اسپانیا

نکونام قطعا آینده اش را بالاتر از جایگاه فعلی اش می بیند. او حالا با اثبات دانش و توانایی اش در فولاد، می تواند به موقعیت های بهتری هم فکر کند. او احتمالا طی سالیان آینده از گزینه های اصلی نیمکت تیم محبوبش، استقلال هم خواهد بود و در درازمدت طبعا می تواند به عنوان یکی از گزینه های جدی هدایت تیم ملی مطرح شود. تیم ملی ای که سال ها در آن بازی کرده و تجربه بودن روی نیمکتش را هم تجربه کرده است. نکونام طی مدت اخیر حتی از باشگاه اوساسونا هم پیشنهاد داشته تا در تیم پایه هایش فعالیت کند اما خودش ترجیح داده تا فعلا در ایران بماند و تجربه اندوزی کند و هیچ بعید نیست که او در ادامه دوران حرفه ای اش، سر از اسپانیا هم دربیاورد و به یکی از معدود مربیان بین المللی فوتبال ما بدل شود. آینده ای که اصلا برای شماره 6 سخت کوش فوتبال ایران دور از ذهن نیست.

 

 

102

کد خبر: 28494

نویسنده: عرفان حاج بابایی

منبع: خبرانلاین

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0