معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

سه روز مانده به صف های انتظار برای پذیرش بیماران کرونا در اصفهان/ به نقطه عطف شکنندگی ساختار درمان رسیده‌ایم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت کرونا در استان را فوق بحرانی اعلام کرد و گفت: با بکارگیری تمام ظرفیت‌ها بتوانیم ظرفیت پذیرش دو هزار و ۵۰۰ بیمار را به سه هزار بیمار برسانیم و برای پر شدن سه هزار تخت تنها کمتر از ۵۰۰ بیمار فاصله داریم که تا سه روز دیگر پر می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

 

سه روز مانده به صف های انتظار برای پذیرش بیماران کرونا در اصفهان/ به نقطه عطف شکنندگی ساختار درمان رسیده‌ایم

ایمنا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت کرونا در استان را فوق بحرانی اعلام کرد و گفت: با بکارگیری تمام ظرفیت‌ها بتوانیم ظرفیت پذیرش دو هزار و ۵۰۰ بیمار را به سه هزار بیمار برسانیم و برای پر شدن سه هزار تخت تنها کمتر از ۵۰۰ بیمار فاصله داریم که تا سه روز دیگر پر می‌شود.

بهروز کلیدری در نشست خبری با اشاره به وضعیت فوق بحرانی کرونای استان اصفهان، افزود: اگر شرایط بحرانی کنونی کنترل نشود در روزها آینده بیماران در صف انتظار برای پذیرش پشت درب‌های بیمارستان خواهند ماند و این موضوع هم شامل بیماران کرونایی و هم بیماران غیرکرونایی است چرا که با افزایش روزافزون بیماران ظرفیتی باقی نخواهد ماند.

وی از بستری بیش از دو هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خبر داد و یادآور شد: هزار و ۵۰۰ نفر از این بیماران در بیمارستان‌های شهر اصفهان بستری هستند، در یک شبانه روز حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ بیمار بستری می‌شود و آمار تست‌های مثبت کووید -۱۹ نیز در استان روزانه بیش از دو هزار نفر است، این روزها تمام ظرفیت‌های درمانی برای خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا درگیر شده است، موج پنجم از مرکز استان شروع شده و به سمت شهرستان‌های استان حرکت می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تکمیل ظرفیت بیمارستان الزهرا (س) خبر داد و افزود: ۶۴۰ بیمار بستری که حدود ۵۲۰ بیمار از این تعداد مبتلا به کرونا هستند در این بیمارستان بستری هستند و در تلاش هستیم بیماران دیگر آن را با وجود ۱۲۰ بیمار غیرکرونایی ترخیص کنیم تا تمام ظرفیت الزهرا (س) برای خدمت رسانی به بیماران کرونا اختصاص یابد.

به گفته وی، ۲۲۰ بیمار در بیمارستان امین و در دو بیمارستان غرضی و شریعتی بیش از ۳۲۰ بیمار و در بیمارستان‌میلاد بیش از ۱۰۰ بیمار، بیمارستان عسگریه بیش از ۷۰ بیمار و در بیمارستان خانواده بیش از ۵۰ بیمار بستری هستند و بیمارستان‌های کوچک نیز به زودی بیماران مبتلا به کرونا را بستری می کنند.

امکان پذیرش بیماران غیرکرونا و تصادفی را نداریم

کلیدری با اشاره به در نظر گرفتن بخشی از بیمارستان عیسی بن مریم به بیماران غیرکرونایی و تصادفی، افزود: از این بیمارستان استفاده‌ای دوگانه برای خدمت رسانی به بیماران کرونا و تصادفی انجام می‌شود تا بیماران تصادفی که در بیمارستان کاشانی امکان پذیرششان وجود ندارد در این بیمارستان بستری شوند، بستری تمام اورژانسی‌های قلب استان را در بیمارستان چمران متمرکز کردیم و ظرفیت این بیمارستان نیز به طور صددرصد پر است، مادران باردار در بیمارستان شهید بهشتی پذیرش می‌شوند، تقریباً تمام ظرفیت‌های درمانی اصفهان با بیمار انباشته شده است و چه بیماران کرونایی و چه غیرکرونایی باید در صف انتظار برای بستری قرار بگیرند.

وی موج پنجم کرونا را همچنان ادامه دار دانست و گفت: بیماران با سرعت زیادی وارد سیستم درمان می‌شوند و تمام ظرفیت‌ها را اشغال می‌کنند.

زنجیره تولید بیمار در استان ادامه دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابراز نگرانی از افزایش تعداد بیماران در شهرستان‌های استان، ادامه داد: با وضعیت حاکم در استان و متوقف نشدن زنجیره تولید بیمار شهرستان‌های دورتر از مرکز از جمله گلپایگان، داران، خوانسار، نطنز، اردستان، سمیرم و نائین نیز دچار وضعیت بحرانی می‌شوند و بیماران کرونایی به وفور داخل سیستم درمانی پذیرش خواهند شد.

وی از افزایش آمار بیماران تصادفی در شرایط بحرانی کرونا خبر داد و گفت: باید ظرفیت درمانی را برای بستری بیماران کرونایی و غیرکرونایی حفظ کنیم، برای افزایش تخت های بیمارستانی دو زیرساخت وجود دارد، نخست این که ظرفتیت بیمارستان ها از جمله اتاق های عمل و راهروهای بیمارستان را به بخش بستری تبدیل کنیم اما دومین زیر ساخت نیروی انسانی است که به سیستم درمان تزریق شود تا این شرایط سخت را پوشش دهند. لازم ذکر است حدود ۲۵۰ تختی که می‌توان به ظرفیت تخت‌های بستری اضافه کرد حداقل به ۲۵۰ نیروی پرستار نیاز دارد.

به نقطه عطف شکنندگی ساختار درمان رسیده‌ایم

 در روزهای اخیری از تمام ظرفیت نیروی انسانی استفاده کردیم و تمام بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان بهشتی و سوانح سوختگی را تحت فشار گذاشته‌ایم تا نیروهای خود را به بیمارستان‌هایی که به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی می‌کنند منتقل کنند، اما تنها کمتر از ۱۰۰ نیرو به نیروی انسانی چرخه کرونا تزریق می‌شود.

کلیدری با اشاره به اینکه به نقطه عطف شکنندگی ساختار درمان برای خدمت‌رسانی رسیده‌ایم، ادامه داد: حتی اگر بخواهیم در کمترین زمان بیمارستان صحرایی برپا کنیم باید بدانیم نیروی انسانی برای پوشش وجود ندارد و اگر فشار بیشتری به نیروهای انسانی وارد کنیم باید استانداردهای خدمت‌رسانی را کاهش دهیم که در نتیجه آن مرگ و میر بین بیماران کرونا و غیرکرونایی افزایش خواهد یافت.

مرگ و میر دو رقمی شده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرای با محدودیت‌ها را ناکارآمد خواند و گفت: امکانات درمانی مورد نیاز برای همکاران و بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها کافی نیست و تنش‌های زیادی برای تأمین اکسیژن داریم، اگر این امکان فراهم نشود مشکلات پیچیده‌ای خواهیم داشت، روزانه به ۶۰ تن اکسیژن مایع برای رفع نیاز فعلی بیمارستان‌ها نیاز داریم که اگر این میزان تأمین نشود با کمبود اکسیژن و مرگ بیماران کرونا رو به رو خواهیم بود. گاهی بین ۳۰ تا ۴۰ تن اکسیژن به ما تحویل داده می‌شود و این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی از افزایش آمار مرگ و میر در موج پنجم خبر داد و یادآور شد: مرگ و میر که حدود سه هفته پیش تک رقمی بود اکنون دو رقمی شده و روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. از ابتدای دوران کرونا تاکنون در استان اصفهان حدود ۱۲ هزار و ۳۹۴ مرگ را تجربه کردیم که هفت هزار و ۴۰۰ مرگ قطعی و حدود چهار هزار و ۹۰۰ مرگ بیماران کرونا مربوط به بیماران مشکوک بوده است. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۱۲۴ هزار بیمار مبتلا به کرونا بستری شده‌اند و از ابتدا حدود ۱۰ درصد مرگ و میر داشته‌ایم و اگر تنها مرگ قطعی را در نظر بگیریم حدود هفت درصد مرگ را از ابتدای شیوع کرونا در استان اصفهان تجربه کرده‌ایم که این آمار در روزهای آینده بیشتر خواهد شد.

کد خبر: 27970

نویسنده: 206

منبع: ایمنا

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0