5 مرداد 1400 - 8:27 ق.ظ

فرماندار گلپایگان:

سد کوچری موجب خشکسالی گلپایگان شده است

وزارت نیرو با ساخت سد کوچری و انتقال آب به نقاط دیگر کشور، موجب تغییر اکوسیستم این شهرستان شده است اما اجازه برداشت آب از ذخیره سد برای مصرف داخلی را نداریم.

وزارت نیرو با ساخت سد کوچری و انتقال آب به نقاط دیگر کشور، موجب تغییر اکوسیستم این شهرستان شده است اما اجازه برداشت آب از ذخیره سد برای مصرف داخلی را نداریم.

حسین یار محمدیان؛ فرماندار گلپایگان با بیان این مطلب در نشست با مدیران استان اصفهان، گفت: وزارت نیرو در انتقال آب بین حوزه‌ای باید اصول و قاعده را رعایت کند، این وزارت خانه با انتقال آب شهرستان گلپایگان به نقاط دیگر کشور موجب بر هم زدن تعادل زیست محیطی و تغییر اکوسیستم این شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید مدیریت سد کوچری را به گلپایگان واگذار کند، افزود: احداث سد کوچری باعث خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان گلپایگان شده است، حداقل جبران این است که وزارت نیرو اجازه برداشت ۱۸ میلیون متر مکعب آب از محل سد کوچری بدهد.

۸۲ درصد آب سرشاخه‌های دز به قم منتقل می‌شود

در ادامه مسئول برنامه و امور عمرانی فرمانداری گلپایگان، با بیان اینکه علت فرونشست زمین در این شهرستان، برداشت غیرمجاز آب از چاه‌ها است، اظهار داشت: منطقه گلشهر و روستاهای اطراف با بحران شدید رو به رو است.

حسین عظیمی با بیان اینکه در این شهرستان به دنبال برداشت آب کشاورزی از سرشاخه دز نیستیم، ادامه داد: مکاتبات متعددی با وزارت نیرو و استانداری اصفهان مبنی بر اینکه در سال‌های ترسالی از محل سد کوچری و از آورد حوزه آبریز گلپایگان اجازه برداشت آب برای انتقال به روستاهای دچار بحران آب بدهند، سده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های زراعی ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ و تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ حدود ۴۰۲ میلیون متر مکعب آورده آب حوزه داخلی شهرستان گلپایگان بوده است که از این میزان ۱۴۷ میلیون متر مکعب آب تخصیص دادند و بخش عظیم آب به سد ۱۵ خرداد قم واریز شده است.

مسئول برنامه برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری گلپایگان افزود: سال‌های زراعی ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ و تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ میزان ذخیره آب سرشاخه‌های دز ۴۴۳.۱۵ صدم میلیون مترمکعب بوده است که ۳۶۲.۵ میلیون متر مکعب به فلات مرکزی منتقل شده است، یعنی حدود ۸۲ درصد آب سرشاخه‌های دز به قم منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد آب حوزه طبیعی شهرستان گلپایگان به قم منتقل می‌شود، گفت: سال گذشته و سال جاری که به ترتیب ۱۳۲ و ۱۰۷ میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی منتقل شده است بنابراین شفاف سازی شود که آیا برای مصرف شرب بوده است.

عظیمی تصریح کرد: وزارت نیرو انتقال آب بین حوزه‌ای برای کشاورزی را ممنوع اعلام کرده است در حالی که برداشت این حجم آب برای قم بیش از حقابه شرب است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان گلپایگان با وجود آورده آب ذخیره در شهرستان اجازه برداشت آب سد گلپایگان نمی‌دهند و تنها اجازه برداشت ۱۸ میلیون متر مکعب از محل چاه داده شده است که این امر موجب فرونشست زمین می‌شود.

 

 

کد خبر: 27733

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0