4 مرداد 1400 - 6:29 ب.ظ

در گفتگو با رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان مطرح شد:

برگزاری نمایشگاه مجازی از آثار فاخر هنرمندان زمینه ساز رونق صادرات صنایع دستی

علیرضا سالاریان گفت: شناسنامه دار کردن صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه مجازی از آثار فاخر هنرمندان، رونق صادرات صنایع دستی را به همراه دارد.

 علیرضا سالاریان رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به اینکه صنایع دستی به عنوان زبان گویا هنر ملت ها است و در دیپلماسی نهفته کشور‌ها تاثیرگذار است، اظهار کرد: اصفهان یکی از شهر‌های معروف است که در صنایع دستی و گردشگری شهرت جهانی دارد و در این زمینه در سال‌های اخیر به صورت حرفه‌ای و تخصصی صنایع دستی اصفهان برای معرفی به بازار‌های داخلی و خارجی راهکار‌های خوبی را در دستور کار قرار داده و وزارت خارجه نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

او با بیان اینکه صنایع دستی نشانگر هنر هر کشور است، افزود:رسم دیرینه ارایه نماد هر کشور در ارتباط‌ها و دیدار‌ها از گذشته وجود داشته وهمواره در دیدار مقامات دو کشور بهترین تحفه و یادگار را به یک دیگر هدیه و صنایع دستی که نماد هر کشور است ارایه می‌کردند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان بیان کرد:صنایع دستی ایران نیز شهرت جهانی دارد و از صنایع دستی اصفهان همواره برای هدیه به مقامات کشور‌های مختلف هدیه داده می‌شده و در زمان معاصر نیز روسای دولت، سفرا و وزرا در سفر به کشور‌های مختلف معمولا نمونه‌ای از صنایع دستی ایران و اصفهان را برای هدیه ارایه می‌دهند و همیشه تعدادی از صنایع دستی اصفهان در موزه‌ها و دفاتر مقامات کشور‌های خارجی وجود دارد.

سالاریان با اشاره به نقش سفارت خانه‌ها در رونق و گسترش صادرات محصولات صنایع دستی تصریح کرد:سفارت خانه‌ها معمولا برای معرفی کشورمان از یک نمونه صنایع دستی استفاده می‌کنند و در اولین دیدار خود با همتای خارجی از صنایع دستی به عنوان هدیه به طرف خارجی پیشکش می‌کنند و کار مرسوم دیگر در سفارت خانه‌ها این است که در مراکز سفارت خانه‌ها و دفاتر از صنایع دستی ایران و اصفهان استفاده شده.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان ادامه داد:همچنین در سفر اخیر معاونت دیپلماسی وزرات خارجه به اصفهان با هنرمندان و اعضای اتاق بازرگانی اعلام امادگی برای معرفی صنایع دستی اصفهان در وب سایت معاونت و از طریق این وب سایت در وب سایت‌های سفارت خارجه‌ها کردند و معرفی به این شیوه می‌تواند شناسنامه صنایع دستی اصفهان را به زبان‌های بین المللی به همراه داشته باشد تا بتوانیم نمایشگاه مجازی از آثار فاخر هنرمندان داشته باشیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به دیگر اقدام صورت گرفته سفارت خانه گفت: در اقدامی جدید به صورت مجازی کارگاه اموزش صنایع دستی در سایت راه اندازی راه اندازی شد تا مراحل ساخت صنایع دستی را به طرفین خارجی نشان دهیم.

سالاریان با بیان اینکه طبق اعلام یونسکو اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی انتخاب شده، عنوان کرد:اصفهان در صنایع دستی صاحب سبک و پیشرو در هنر فاخر صنایع دستی است و به همین دلیل اصفهان را به عنوان شهر خلاق صنایع دستی پذیرفته است.

او با اشاره به اینکه اولویت اول سفارت خانه توسعه گردشگری و صنایع دستی است، عنوان کرد:وزارت خارجه در بخش ارایه کالا‌ها و محصولات صنایع دستی در فضای مجازی و وب سایت فعالیت کرده است؛ چرا که صنعت گردشگری و صنایع دستی دو صنعت مکمل هم هستند و تلاش کردیم با روش‌های بازاریابی جدید نهاد‌های فرهنگی را برای تبلیغ و تولید محتوا در بستر فضای مجازی به کار ببندیم تا صنایع دستی اصفهان و ایران را نه صرفا به صورت معرفی شکل ظاهری بلکه به صورت مشخصات کامل طرز نگهداری ومواد اولیه و فرایند ساخت و ساز و کالایی کاربردی ارایه کنیم.

نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان ادامه داد:همچنین موضوع ثبت نشان تجاری یا برند سازی صنایع دستی ازموضوعاتی است که اخیرا شرکت‌های صادراتی صنایع دستی به آن ورود پیدا کردند؛ دو شرکت در اصفهان در موضوع برند سازی فعال هستند به طوریکه تولیدات آن‌ها در فضای مجازی تبلیغ شده و در بخش‌های اقتصادی سفارت خانه‌ها ارسال شده است.

سالاریان با اشاره به الگوی موفق در کشورچین برای ارایه کالا اظهارکرد: کشور چین نه فقط در حوزه صنایع دستی که در سایر کالا‌ها اقدام به راه اندازی نمایشگاه مجازی کردند و شرکت‌ها تولیدات خود را به صورت به روز ارایه می‌دهند و این کاری است که می‌توانیم در صنایع دستی الگوسازی کنیم.

وی خاطر نشان کرد:سفارت خانه‌ها می‌توانند به روزترین صنایع دستی را به فعالان اقتصادی معرفی کنند و باید شرکت‌های متخصص صادراتی در این حوزه ایجاد شود؛ نه اینکه هر شرکت تولید کننده کار صادراتی انجام دهد کار صادرات تخصصی است که باید متناسب با دانش روز و تخصص و شرایط بازار صورت گیرد.

 

کد خبر: 27712

نویسنده: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0