4 مرداد 1400 - 10:10 ق.ظ

در اجلاس مجازی شهر فوجو چین

راه‌آهن سراسری ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شد

راه‌آهن ایران به عنوان بیست و پنجمین میراث جهانی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد.

«راه‌آهن ایران» و «هورامان» دو پرونده پیشنهادی امسال ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو بودند که راه‌آهن ایران در اجلاس سوم مرداد بررسی شد و با وجود ایراد‌های کارشناسان ایکوموس، به ثبت جهانی رسید.
در این اجلاس به صورت مجازی در شهر فوجو چین درحال برگزاری است، نماینده ایکوموس (شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌ها) که بازوی مشورتی و تخصصی یونسکو در ثبت و محافظت از میراث جهانی است، با تمجید از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی راه‌آهن ایران پیشنهاد داد: این پرونده برای ارائه اطلاعات بیشتر “دیفر” شود. (پرونده پس از اصلاحات، قابل طرح دوباره در اجلاس دو سال بعد باشد.)
کارشناسان یونسکو و ایکوموس، پیش از این ایرادانی را به پرونده وارد دانسته و شانس کمی را برای ثبت راه‌آهن در فهرست آثار جهانی یونسکو پیش‌بینی کرده بودند اما در این اجلاس، نمایندگان کشور‌های نروژ، استرالیا، اتیوپی، عمان، برزیل، روسیه، اسپانیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، تایلند و مجارستان در عین تأیید نظر ایکوموس برای اصلاح این پرونده، خط راه‌آهن ایران را شگفتی مهندسی توصیف کردند و بر اهمیت تاریخی این خط آهن در تبادل اقتصادی و بین‌المللی و پیوند میان دریای خزر و خلیج فارس تأکید و از ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو حمایت کردند.
ارزش‌های معماری راه‌آهن ایران نیز بسیار مورد تأکید و توجه کشور‌های حاضر در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بود.
نماینده چین نیز با اشاره به این‌که این پرونده را به خوبی مطالعه کرده است، گفت: این پرونده به خوبی دارای معیار‌های ۲ و ۴ برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است. نماینده ایران نیز در این اجلاس از حمایت های ایکوموس قدردانی کرد و گفت: ما تمام پیشنهاد‌ها را برای حفاظت بهتر از این میراث به کار می‌بندیم و آماده‌ایم تا همکاری بیشتری با ایکوموس و مرکز میرث جهانی انجام دهیم و آماده‌ایم همه شفاف‌سازی‌ها را درباره این پرونده انجام بدهیم.
نماینده ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو تأکید کرد: ما طرحی برای حفاظت از این راه‌آهن داریم و دو وزارتخانه راه و شهرسازی و میراث و گردشگری در حفاظت از راه‌آهن دخیل هستند. حفاظت از این اثر از جنبه ملی تضمین می‌شود.
پرونده راه‌آهن سال ۱۳۹۶ به یونسکو تحویل داده شد و همان زمان، کارشناسان یونسکو اصلاحاتی را روی این پرونده انجام دادند. این پرونده سال ۲۰۱۹ در کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی و با نظر اصلاحی کارشناسان، برگشت داده شد و یک سهمیه ایران برای ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو از دست رفت. پرونده راه‌آهن قرار بود پس از اصلاح در اجلاس سال ۲۰۲۰ دوباره بررسی شود که با همه‌گیری ویروس کرونا این اجلاس به امسال موکول شد. در این دوره پس از اعمال اصلاحاتی و شفاف‌سازی برخی بند‌های این پرونده، راه‌آهن ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد. در پی این موضوع، یونسکو ایران را موظف کرد تا یکم دسامبر ۲۰۲۲ یک گزارش کامل از شرایط اثر ارائه بدهد.

کد خبر: 27659

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0