9 مرداد 1400 - 11:07 ق.ظ

بنیان‌گذار مددکاری ایران:

دستگاه‌های مداخله گر برای بعد از جمع آوری کودکان کار برنامه‌ مشخصی ندارند

بنیان‌گذار مددکاری ایران:
دستگاه‌های مداخله گر برای بعد از جمع آوری کودکان کار برنامه‌ مشخصی ندارند

مصطفی اقلیما، بنیان‌گذار مددکاری ایران گفت: در حالی جمع‌آوری کودکان کار، هیچ گره‌ای از مشکلات جامعه را حل نمی‌کند که جمعیت آنها همیشه در حال افزایش است؛ یکی از خصوصیات این کودکان، بدون جا و مکان بودن آنهاست.
اقلیما با بیان اینکه بیشتر کودکان کار و خیابان، خانواده دارند، افزود: دستگاه‌های مداخله گر در جمع‌آوری این کودکان برای بعد از آن برنامه‌ریزی مشخصی ندارند؛ حتی آنان به همان خانواده‌های پر از مشکلات خود، تحویل داده می شوند و دوباره همان چرخه تکرار می شود چون آنان باز هم کودک کار محسوب شده که همچنان با مشکلات بیشتری ناشی از آزارهای جسمی و روحی روبه رو هستند.
عبدالرضا اسماعیلی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در موضوع کودک کار قانون و آئین نامه ابلاغ شده، اما هنوز اقدامی اجرایی از سوی دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی صورت نگرفته، افزود: مشکل عمده به فعالیت‌هایی برمی‌گردد که باید دستگاه‌ها انجام دهند؛ ما 13 دستگاه دخیل در این موضوع داریم که حتما باید همفکر و همراه باشند اما موقع عمل فقط چند دستگاه اجراکننده شامل شهرداری، نیروی انتظامی، دادگستری و بهزیستی پای کار هستند.
اسماعیلی ادامه داد: این 13 دستگاه نهادهای خدماتی-حمایتی هستند که در آئین نامه تاکید می‌کند کارگروه اجتماعی استان به دبیری سازمان بهزیستی باید موضوع را پیگیری کند ولی کارگروه اجتماعی استان باید نظارت داشته باشند و سازمان مدیریت برنامه ریزی هم باید خود را در این موضوع دخیل بدانند.
وی به 13 دستگاه دخیل در آئین نامه اشاره کرد و افزود: البته مشکل عمده این است که باوجود پیگیری‌هایی که در استانداری صورت می‌گیرد که مسئولان در جلسات حضور پیدا کنند ولی اینطور نیست و فقط کارشناسان حضور پیدا می‌کنند و این کارشناسان نمی‌توانند صحبت‌ها و قول‌هایی که می‌دهند که ضمانت اجرایی داشته باشد؛ اگر مسئولان دستگاه‌‌ها در جلسات حضور یابند و صحبت‌های آن‌ها ضمانت اجرایی داشته باشد یقینا موثرتر است.
• در مورد تعداد کودکان کار آمار دقیقی نمی‌توان ارائه داد
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان در مورد آمار کودکان کار بیان کرد: در مورد تعداد کودکان کار آمار دقیقی نمی‌توان ارائه داد؛ چرا که آمار سیاهی نیز وجود دارد و این آمار از ارجاع به بهزسیتی، نیروی انتظامی و شهرداری ارائه شده، در سال گذشته 153 کودک خیابانی که در حال ارائه خدمات به این کودکان هستیم و 65 کودک کار شناسایی شده‌اند؛ البته کودک کار و خیابانی باهم متفاوت است؛ عملا با هم عنوان می‌شود.
اسماعیلی ادامه داد: دستگاه خاصی برای مطالعه و استخراج اطلاعات دقیق از کودک کار و کودکان خیابانی نداریم، سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه دخیل هستند و هر جا مردم در کاری بودند ما در آن زمینه فعال تر بودیم اگر سازمان‌های مردم نهاد نبودند شاید هیچ موفقیتی کسب نمی‌کردیم.
وی به فعالیت یکی از سازمان‌های مردم نهاد برای کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت: «مرکز سرمد» مرکزی برای کودکان کار و خیابانی است و با جذب آنان به این مرکز، کودکان از لحاظ اشتغال، مهارت آموزش می‌بینند و سعی می‌کنند در آن حرفه به تحصیلات خود نیز ادامه دهند؛ چرا که این کودکان از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند و برای معیشت خانواده تلاش می‌کنند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان افزود: بحث توانمندی خانواده‌ها بسیار اهمیت دارد و سازمان‌های مردم نهاد سعی می‌‌کنند تا در زمینه‌ معیشت خانواده‌ها موثر واقع شوند تا موضوع اجبار کودکان برای کار کاهش پیدا کند.
اسماعیلی اظار داشت: آموزش فنی‌وحرفه‌ای در جلسه‌‌ اخیر تعهد دادند که آموزش‌ حرفه و مهارت برای کودکان کار و خیابان را با پوشش 100 درصدی انجام دهند و این موضوع منافاتی با قانون کار ندارد و در قانون کار عنوان شده کارکردن کودکان زیر15 سال ممنوع است و 15 تا 18 سال به عنوان کارگر و با رعایت ایمنی‌های لازم بلامانع است اما متاسفانه رعایت نمی‌شود.
وی بیان داشت: بیشتر کودکان کار و خیابان با مشکلات و بیماری‌هایی روبه‌رو هستند که نیاز به درمان دارند و بیشتر آنها از لحاظ دفترچه خدمات درمانی محروم هستند و کار در خیابان و سر چهار راه تنها معیشت آن‌ها را تامین می‌کند و به قدری نیست که برای مخارج درمانی مصرف کنند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: باید با همکاری علوم پزشکی اقدامی صورت گیرد تا بیمارستانی مخصوص این کودکان اختصاص یابد تا با جذب کودکان و در صورت تشخیص بیماری به این بیمارستان ارجاع دهیم، همچنین بیمارستان‌های تامین اجتماعی باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند در حالی که هنوز تامین اجتماعی و علوم پزشکی به وظایف تعریف شده عمل نکردند؛ البته به صورت پراکنده اقداماتی صورت گرفته و دانشگاه علوم پزشکی به ارائه خدمات بهداشتی درمانی فوری و رایگان و اورژانسی متعهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که مردم در مواجه با کودکان کار که قانون نوعی کودک آزاری از سوی خانواده را مطرح می کند، چه اقدامی انجام دهند، بیان داشت: هر شهروند موردی حتی غیر از کودک آزاری مانند سالمند آزاری و یا هر آسیب اجتماعی دیگری مشاهده کرد، با خط 123 تماس حاصل کند و همکاران به سرعت مداخله می‌کنند و اگر لازم باشد بحث جداسازی هم انجام می‌شود و از سوی دستگاه قضا، حکم و دستور قضایی صادر می‌شود حتی در صورت نیاز با والدین برخورد صورت می‌گیرد کما اینکه تاکنون نیز چنین اقداماتی صورت گرفته است.
اسماعیلی به طرح و ضرورت ضرورت اقدام و عمل در این موضوع اشاره کرد و گفت: باید حمایت از کودکان کار و خیابان با رویکرد دوست‌دار کودک انجام شود، اصفهان به عنوان شهر دوستار کودک و شهر دوست‌دار سالمند مطرح شده و اگر چنانچه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند ماحصل و نتیجه این است که توانمندی در خانواده‌ها صورت گیرد.

کد خبر: 27599

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0