9 مرداد 1400 - 7:32 ب.ظ

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

گروه‌ها و مشاغل پرخطر تا پایان مهر واکسینه می شوند

علیرضا رئیسی؛ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از کاهش آمار مرگ و میر در اثر کرونا تا اواخر مهرماه خبر داد و گفت: تا آخر مهر گروه بالای ۴۰ ساله‌ها همچنین گروه های پرخطر و مشاغل پر خطر واکسینه می شوند، یعنی تقریبا ۲۲ میلیون واکسن تزریق خواهد شد.

علیرضا رئیسی؛ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از کاهش آمار مرگ و میر در اثر کرونا تا اواخر مهرماه خبر داد و گفت: تا آخر مهر گروه بالای ۴۰ ساله‌ها همچنین گروه های پرخطر و مشاغل پر خطر واکسینه می شوند، یعنی تقریبا ۲۲ میلیون واکسن تزریق خواهد شد.

وی که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما سخن می گفت، نمودار ابتلا و بستری ناشی از بیماری کرونا را افزایشی خواند و افزود: پس از موج چهارم شیوع این بیماری در حالی که هنوز نزولی نشده, وضعیت، صعودی شده است و اگر شیوه نامه‌های بهداشتی به درستی رعایت نشود، ویروس کووید ۱۹ با هر قدرتی می‌تواند موجب ابتلا و درگیری بیشتری شود.
رییسی سویه جدید کرونا یا همان کرونای هندی را دارای قدرت سرایت بسیار بالاتری دانست و گفت: صرفنظر از سویه ها و جهش های ویروس کووید 19، افزایش ابتلا را پیش از آن که به گردن ویروس بیندازیم باید به گردن خودمان بیندازیم زیرا ذات ویروس, جهش و افزایش قدرت است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این که انتظار جهش های جدید این ویروس را داریم، یادآور شد: سوال اصلی این است که آیا در نوع برخوردمان از نظر رعایت شیوه نامه های بهداشتی با گونه و سویه های جهش یافته، تفاوتی وجود دارد؟ خیر، تفاوتی وجود ندارد.
وی در پاسخ به برخی اتهامه در فضای مجازی نیز گفت: اگر این واکسن‌ها نبود الان میزان بستری در سن بالا خیلی بیشتر بود و میزان مرگ‌ومیر می‌توانست به ۴۰۰ و ۵۰۰ نفر در روز برسد اما واکسن کرونا، شانس مرگ و میر را 90 درصد و شانس بستری را 80 درصد, کاهش می دهد.
رئیسی تشدید رعایت شیوه نامه ها را در زمانی که شیوع و قدرت ویروس کووید19 در حال افزایش است، ضروری بیان کرد و افزود: در مناطقی که قرمز اعلام می کنیم به جز مشاغل گروه یک, بقیه مشاغل باید تعطیل باشند اما در عمل، این اتفاق، امکان پذیر نیست، تعطیلی اصناف و ادارات به این علت است که از تجمع پرهیز شود نه اینکه تعطیلات، فرصتی برای دورهمی و مهمانی و جشن ها باشد.
وی یادآور شد: جرم انگاری رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی باید تبیین شود و باید بدانیم رعایت نکردن این شیوه نامه ها، ممکن است موجب مرگ و میر هموطنانمان شود؛ سفرها به تراکم جمعیت منجر می شود و بار اضافی را به استان مقصد تحمیل می کند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این که اکنون در شاخه صعودی موج تازه شیوع بیماری هستیم و هنوز به قله نرسیده ایم، گفت: تا دو هفته آینده هم همین وضعیت ادامه می یابد، در برخی از استان ها از جمله استان سیستان و بلوچستان، نشانه های رسیدن به اوج بیماری را داریم و انتظار می رود میزان ابتلا در این مسیر در هفته آینده، نزولی شود.
وی میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی را کمتر از 50 درصد اعلام کرد و ادامه داد: واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند مانع از انتشار بیماری شود و نیاز است در کنار آن، شیوه نامه های بهداشتی هم رعایت شود.
رئیسی جمعیت 18 سال به بالا در کشور را 60 میلیون نفر برشمرد و گفت: 15 میلیون و 700 هزار نفر بالای 50 سال داریم که تا پایان مهر، حدود 22 میلیون نفر به اضافه همه گروه های پرخطر از جمله رانندگان تاکسی و معلمان را واکسینه خواهیم کرد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره انتشار مطالبی به نقل از سخنانش در زمینه خط تولید واکسن روسی در کشورمان توضیح داد: در یکی از برنامه فضای مجازی پرسشی مطرح شد که در پاسخ به آن گفتم تا چهارشنبه این هفته 60 سال به بالا را واکسینه خواهیم کرد و سوالی هم درباره خط تولید واکسن روسی پرسیده شد که پاسخ دادم روی این خط تولید حساب نمی کنیم و روی واکسن های موجود حساب می کنیم اما این حرف من تحریف و تیتر برخی اخبار شد.
وی از واردات حدود 14 میلیون دز واکسن خبر داد و گفت: حدود 10 میلیون از طریق هلال احمر بوده است همچنین 15 میلیون واکسن در اختیار داریم که از این میزان 14 میلیون و 200 هزار دز واکسن را توزیع کردیم و تاکنون حدود 10 میلیون دز تزریق شده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به واردات واکسن از ژاپن، افزود: جمعه آینده هم حدود دو میلیون دز به کشورمان خواهند داد، پیش بینی می کنیم تا آخر مرداد، هفت میلیون دز دیگر به دست ما برسد از آنجا که حداقل 60 میلیون نفر از جمعیت کشورمان باید دز نخست واکسن را دریافت کنند و برنامه ریزی ما این است که تا پایان امسال، همه این تعداد دز اول را دریافت کنند.
وی از قرار تحویل هفته ای یک میلیون دز واکسن تولید داخل به وزارت بهداشت از همین ماه، خبر داد و گفت: این میزان از شهریور با راه اندازی خط تولید صنعتی، حداقل دو برابر می شود، با توجه به واردات، از شهریور به بعد، میانگین ماهانه 7 تا 10 میلیون دز واکسن به دست ما خواهد رسید یعنی تا پایان سال حدود 70 میلیون دز واکسن به دست ما خواهد رسید بنابراین تا پایان امسال، همه گروه های هدف ما حداقل یک دز واکسینه خواهند شد و اگر 70 درصد جمعیت دنیا، یک دز واکسن دریافت کنند، زنجیره کرونا قطع خواهد شد.

کد خبر: 27586

نویسنده: ناهید شفیعی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0