26 تیر 1400 - 8:55 ب.ظ

ورود دستگاه حفار ( TBM) به لاله، پنجمین ایستگاه خط دو مترو اصفهان

تکمیل 70 درصد حفاری تونل فاز یک خط دو مترو اصفهان

در مراسمی با حضور شهردار و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیران شهری و کارشناسان و کارگران خط دو مترو، تی. بی. ام غربی جبهه شمال شرق خط دو متروی اصفهان وارد ایستگاه لاله شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان در این آیین با بیان اینکه بعد از یکسال و هشت ماه شاهد ورود دستگاه حفار تی بی ام به ایستگاهلاله هستیم، اظهار کرد: یکسال و هشت ماه پیش دو نظر متفاوت در خصوص جانمایی ایستگاه وجود داشت اما در نهایت پس از بررسی ها جمع بندی این بود که ایستگاهدر این مکان و در جایی ایجاد شود تا در آینده نقش توسعه ای خود را بیشتر ایفا کرده و بیشتردر خدمت مردم باشد.
توسعه واقعی واقدامات اثر بخش در کیفیت زندگی مردم را در دستور کار قرار دادیم

وی تصریح کرد: گاهی اقدامات عمرانی در شهر یا کشور موجب پیشرفت و رشد و موجب اقدامات فیزیکی می شود، حجم کار‌ را بالا می برد و تعداد پروژه ها را زیاد می کند اما توسعه را در بر ندارد، الزاما رشد و توسعه با هم یکی نیست، زمانی می توانیم به کارهای عمرانی افتخارکنیم که توسعه به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کرده باشد به این معنا که انجام این اقدامات عمرانی بتواند آسایش و کیفیت زندگی را برای مردم تامین کند و بهبود بخشد.

شهردار اصفهان ضمن ابراز خرسندی از ارائه برنامه سنجش پذیر شهرداری در ابتدای این دوره مدیریت شهری، افزود: آغاز فعالیت من در ابتدای ورود با یک برنامه سنجش پذیرهمراه شد و همه لوایح و اقدامات بر اساس این برنامهنتیجه محور و مسئله محور بود.

وی با بیان اینکه مسئله آلایندگی ها برای ما بسیار مهم بود،اضافه کرد: همه فعالیت های عمرانیمانند احداث جاده فرزانگان، پل آفتاب، حلقه حفاظتی و پل شهید سلیمانی، پروژه میدان شهدای هسته ای و … در راستای کاهش آلایندگیها، کاهش ترافیک و ایجاد ایمنی و آرامش برای مردم است که معنای توسعه واقعی واقدام اثربخش در کیفیت زندگی مردم را به دنبال دارد.

نوروزی ادامه داد: بسیج همه مدیریت شهری برای احداث خط دو مترو، سفرهای هفتگی به تهران و دیدار با مدیران سازمان برنامه و بودجه و رایزنی و کارهای دیگر برای حل مشکلات پیش رو، از جمله اقدامات موثری بود که برای ایجاد حمل و نقل عمومی آسان و پاک برای رفاه مردم صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه خط دو مترو از دارک فعالیت خود را آغاز کرده و به ایستگاهپنجم (ایستگاه لاله) با فاصله ۴ هزار و ۳۰۰ متریرسیده است، گفت: تونل جبهه غرب ۴ هزار و ۳۰۰ متر حفاری شده و جبهه همجوار آن نیز نزدیک به 4 هزارمتر حفاری شده است، پنج ایستگاه تا ایستگاه لاله از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ساخته شده، ایستگاه لاله از لحاظ سفت کاری ، فونداسیون و … 90 درصد پیشرفت دارد، ایستگاه دارکو ایستگاه عاشق اصفهانی ۱۰۰ درصد، ایستگاه عمان سامانی 70 تا 80 درصد و ایستگاه شاهد نیز پیشرفت 50 تا 60 درصدی دارد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: فاز یک و دو خط دو مترو ۱6 ایستگاه دارد، فاز بعدی از کهندژ به سمت خمینی شهر حرکت می کند که بخشی از آن در خمینی شهر و بخشی در شهر اصفهان است که رهنان آخرین نقطه آن می شود.

اختصاص بودجه برای مترو رهنان

وی با بیان اینکه برای رهنان نیز بودجه برای آزادسازی ایستگاه هاتخصیص داده شد، اضافه کرد: با شیوه ای که در ساخت خط دو اتخاذ شد از جبهه غرب هم فعالیت خود را آغاز کردیم، در فاز دوم ایستگاه های خلجا، چهارسو، خرازی در حال احداث است که مجموعه این ایستگاه ها به ۱۳ موردمی رسد که آزاد سازی فلسطینبه عنوان آخرین ایستگاهدر حال انجام است.

نوروزی تصریح کرد: آنچه از ایستگاه ها باقی مانده است ایستگاه امام علی (ع)، ایستگاه ابن سینا و ایستگاه حافظ است؛ مذاکرات اولیه انجام و تصمیمات مهمی برای این ایستگاه ها اتخاذ شد، می طلبید همزمان با این اقدامات برای تجهیز این ایستگاه ها نیز اقداماتی صورت بگیرد اما شرایط تحریم ها و شرایط بین المللی اجازه نداد در اصفهان در کنار عملیات عمرانی، عملیات تجهیز را نیز آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه با این وجود کار را رها نکردیم، افزود: طی مذاکرات مکرر و متعدد با شرکت مپنا و … جلسه موفقیت آمیزی اخیر که با بانک مرکزی داشتیم،احتمالا شریک خارجی به لحاظ شرایط تحریمی به شریک داخلی تبدیل شود تا بتوانیم یک فاینانس داخلی با حمایت بانک مرکزی داشته باشیم که به معنایانعقاد قراردادی به میزان 600 میلیون یورو است که به قیمت امروز رقمی حدود 18 هزار میلیاردتومان را شامل می شود.

تحقق بودجه جلوتر از سایر کلانشهرها

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز بودجه شهرداری جلوتر از سایر کلانشهرهای کشور به خوبی تحقق پیدا کرده است، تاکید کرد: این بودجه رشد 4 برابری نسبت به 4 سال گذشته را نشان می دهد و مبلغ 18 هزار میلیارد تومان همگی برای کارهای بعد از عملیات عمرانی خط دو مترو مانند تجهیزات، قطار، برق و … است، دلایلی خارج از اراده مدیریت شهریباعث شد اینکارها همزمان با عملیات عمرانی انجام نشود اما امیدوارماین قرارداد در فرصت باقی مانده به سرانجام برسد یا ریل گذاری به گونه ای باشد که هر مدیریتی بر سرکار آمد، پایان قرارداد را عملیاتی کند.

وی اضافه کرد: کارهای انجام شده در خط دو مترو مجموعه اقدامات عوامل مختلفی بوده و هیچکس به تنهایی نمی توانست این میزان کار را برای خط دو مترو انجام دهد.

نوروزی با قدردانی از پیمانکاران متعدد خط دو مترو که با ایثارگری، شجاعت به خرج داده و وارد میدان شدند در حالی که می‌دانستند مشکلات مالی وجود دارد، گفت: اینجا مدیر طرح باید نوعی نقش مدیریتی را ایفا کند که این پکیج به هم پیوسته و پیچیده به نحو احسن فعال باشد.

وی ادامه داد: از شورای اسلامی شهر اصفهان که در مواقع مورد نیاز با مصوبات خود همکاری لازم را با شهرداری کردند به طوری که شهرداری با هیچ مشکلی مواجه نباشد تشکر و قدردانی می‌کنم.

شهردار اصفهان با تقدیر از «طهرانی» معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان گفت: تا هفته گذشته ایشانهر هفتههمراه با من به تهران آمدند که این اقدام به معنای اوج ایثار و همکاری بوده تا برای تکمیل مترو تامین مالی مورد نیاز انجام شود، بی شک تعامل بین مدیریت سازمان قطار شهری و حوزه مالی و اقتصادی شهرداری بسیار کارساز و نتیجه بخش بوده است.

وی کارکردن در عمق زمین برای احداث خط دو مترو را به کار در معدن تشبیه کرد و افزود: کار کردن در اینجایعنی کار در عمق یک معدن، یعنی زندگی توأم با خطر و ریسک و درواقع به معنای ایثار است که با عمل خیرخواهانه بسیار تفاوت دارد؛ ارزش مترو در بازوان و فکر و اندیشه مهندسان و کارگران فعال در آن است؛ این کارگران هستند که دستگاه عظیم تی بی ام را حرکت می‌ دهند تا آسایش را در این شهر برای مردم تامین کنند و رفاه به معنای واقعی فراهم شود.

نوروزی ضمن ابراز امیدواری برای بهره برداری از خط دو مترو ظرف چند سال آینده، اضافه کرد: اگر همه شرایط در کشور فراهم باشد احداث یک خط مترو چهار سال بیشتر زمان نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه در خط یک مترو پس از گذشت ۱۷ سال تنها ۸۵ درصد فعالیت‌ها انجام شده بود، گفت: عده‌ای بر این باور بودند که در شش ماه نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری، اقدامات عمرانی انجام نشد و دلیل این اظهارات آن بود که شناخت درستی از روند کارهایعمرانی نداشتند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همه کارها را بر تکمیل خط یک مترو متمرکز کردیم به طوری که در مدت چهار ماه، ۱۵ درصد باقیمانده خط یک مترو را احداث و دعاوی ۱۷ ساله را حل کردیم، افزود: در چهار ماه به اندازه چهار سال کارکردیم؛ تعداد مسافران خط یک مترو در آن سال یک‌هزار و ۶۰۰ نفر در روز بود و با سرفاصله نیم ساعت با مترو جا به جا می‌ شدندکه این تعداد را تا قبل از کرونا به ۱۲۰ هزار مسافر در روز با سرفاصله زمانی ۱۱ دقیقه رساندیم. این به معنای کار انقلابی و جهادی بود و این حرکت باید تداوم پیدا کند.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا و ترافیک مردم را با مشکل مواجه کرده است، همه این کارهای عمرانی اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد و همه این موارد به معنای توسعه پایدار، حقوق بشر و حقوق شهروندی، کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک است.

خط دو مترو با تصمیمات جسورانه و برنامه ریزی دقیق در حال پیشرفت است

علیرضا نصر رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این آیین اظهار کرد: در ادامه اتفاقات مبارک شهر اصفهان شاهد ورود تی بی ام به ایستگاه لاله هستیم که سرعت و شتاب این پروژه را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: خداراشاکریم که با وجود تضارب آرا در خصوص استمرار یا توقف کار قطار شهریدر خط دو، این مسیر با قدرت به راه خود ادامه می دهد، بعد از اینکه موفقیت خط یک قطار شهری را دیدیم و جا به جایی روزانه حدود ۱۲۰ هزار نفر را با حمل و نقل پاک داشتیم تردیدهاییبرای شروع خط دو وجود داشت همانگونه که هم اکنون این تردیدهابرای خط سه مطرح است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان یکی از نمادها و شاخص های توسعه یافتگیرا حمل و نقل عمومیذکر کرد و افزود: زمانی تعداد ماشین ها شاخص پیشرفت بود در حالیکه امروز حمل و نقل عمومیشاخص پیشرفت است و هر شهری که به این موضوع توجه کند در این مسیر گام برداشته است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه فعالیت های عمرانی مترو در زیر زمین و از چشم مردم دور است، ارزش کار مدیران و کارگرانی که برای خط دو مترو کارمی کنند پایین نمی آید و مردم تا صد سال آینده نیز از این کار خواهند گفت.

نصر تاکید کرد: بر اساس محاسبات انجام گرفته ساخت هر کیلومتر مترو بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما یکی از مقرون به صرفه ترین مدهای حمل و نقل است زیرا هم ایمن و هم پاک است.

وی اضافه کرد: تلاشماناین بود هر لایحه ایمانند وام، اوراق مشارکت، آزادسازی ها و … که در خصوص مترو به شورا می رسد موانع آن در کوتاهترین زمان ممکن از سر راه برداشته شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بهره برداری از خط یک مترو حدود 17 سال به طول انجامید، افزود: این در حالیست که خط دو مترو با تصمیمات جسورانه و برنامه ریزی حداکثر در ۸سال در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: لازم است مدیران آینده اصفهان با بهره‌گیریاز همه ظرفیت های موجود به گونه ای برنامه ریزی کنند که این بحث ۸ ساله محقق و مادر پایان دوره ششم شورا شاهد بهره برداری از این خط باشیم.

70 درصد حفاری تونل فاز یک خط دو مترو انجام شده است

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان در ادامه این آیین اظهار کرد: خط دو قطار شهری اصفهان در سه فاز طراحی شده که فاز نخست آن از ایستگاه دارک آغازشده و به سمت ایستگاه میدان امام علی (ع) حرکت می کند که اخیرا فازبندی آن تغییر یافته و تا ایستگاه طوقچی شده است.

محمدرضا بنکدار هاشمی با بیان اینکه طول فاز اول تا ایستگاه امام علی (ع) 7.5 کیلومتر بود که هم اکنون به 6.5 کیلومتر کاهش یافته، تصریح کرد: از ایستگاه دارک تا لاله حدود 4 هزار و 300 متر در دو تونل حفاری شده و هم اکنون حدود 70 درصد حفاری تونل فاز یک انجام شده است.

وی ادامه داد: حفاری از فاز غربی نیز با دستگاه حفار به قطر 9 و نیم متر آغاز شده است، با حفاری های انجام شده از دو جبهه غربی و شرقی قرار بود دو دستگاه تی بی ام در ایستگاه امام علی (ع) به هم برسند که با تغییر فازبندی ها این دو دستگاه در ایستگاه ابن سینا به هم می رسند، از مجموع خط دو با 16 ایستگاه عملیات اجرایی 13 ایستگاه با پیشرفت فیزیکی صفر تا 100 درصد و به طور میانگین حدود 50درصد سفت کاری ایستگاه ها انجام شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: 50 درصد عملیات سیویل مربوط به نازک کاری ایستگاه ها انجام شده است، هنوز کار نازک کاری ها آغاز نشده اما حدود 30 درصد عملیات سازه و سیویل خط دو انجام شده است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی خط دو را طی حدود دو سال و نیم گذشته آغاز کردیم، اسفند 97 کاترهد دستگاه تی بی ام خریداری و نصب و عملیات حفاری از فروردین 98 آغاز شد، در اجرای عملیات احداث خط دو مترو رکوردزنی کردیم چراکه در طول دو سال گذشته با وجود تحریم‌ها،شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی، شاهد پیشرفت قابل قبولی در احداث این خط بوده‌ایم.

بنکدار هاشمی با بیان اینکه ایستگاه ها را قبل از ورود تی بی ام آماده کردیم، تاکید کرد: ایستگاه دارک، زینبیه، لاله، عمان سامانی و … به همین شکل اجرا شد و خیابانی مسدود نشد، در ادامه ایستگاه لاله ایستگاه شاهد است که ظرف سه تا چهار ماه آینده تی بی ام وارد آن می شود، عملیات عمرانی ایستگاه طوقچی نیز آغاز شده و به صورت سه شیفت در حال کار است.

وی تاکید کرد: عملیات عمرانی فاز دوم از ایستگاه کهندژ آغاز شده و به سمت ایستگاه دروازه دولت در حرکت است و از زیر خط یک می گذرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه فونداسیون ایستگاه شهید خرازی تا 4 ماه آینده آماده می شود، افزود: ایستگاه کاشانی شرایط خوبی دارد و بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ایستگاه خلجا نیز از شرایط مناسبی برخوردار است، عملیات عمرانی ایستگاه امام حسین (ع) در خط دو ابتدای خیابان باغ گلدسته آغاز شده و قرارداد ایستگاه فلسطین بسته شده و در حال تجهیز کارگاه هستیم.

وی گفت: به این ترتیب 13 ایستگاه از کل خط دو فعال است و با ادامه این روال ظرف 4 سال آینده عملیات ساختمانی خط دو به پایان می رسد.

 

 

 

 

کد خبر: 27539

منبع: ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0