22 آبان 1401 - 12:04 ق.ظ

مستند تلویزیونی از سوی برخی کارگردانان جدی گرفته نمی شود!

به گزاش عصر اصفهان، داور ششمین جشنواره مستند تلویزیونی گفت: برخی مستندسازان مستند تلویزیونی را دست کم می‌گیرند. کارگردان صاحب‌نامی که در جشنواره‌های سینمایی کار خوب ساخته است، تلویزیون برایش محل درآمد زایی شده و با کمترین بودجه اثرش را برای صداوسیما می‌سازد.

مریم مومن‌زاده داور بخش مجموعه‌های مستند در ششمین جشنواره مستند تلویزیونی ، ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: کوچک دیدن و دست کم گرفتن رسانه و اثر خیلی به محصول نهایی ضربه می‌زند. ما فیلمسازان درست و حسابی داریم که وقتی برای تلویزیون کار می کنند، کار خودشان را دست کم می گیرند. برای آنها مهم نیست که اسم‌شان در این مستند تلویزیونی می‌آید. فکر و اندیشه‌شان را خرج کاری می کنند که قرار است به جشنواره بروند. همیشه ساخت اثر ضعیف به خاطر مالی نیست. بعضا می‌بینیم کارگردانی که قدر بوده نخواسته تمام تلاشش را بکند و کار خوبی انجام بدهد.

 

وی افزود: برخی از کسانی که مستند می‌سازند اصول این کار را بلد نیستند. مثلا یک عده تصویربردار بوده اند و الان مستندساز شده‌اند. آنها باید یک دوره هایی را بگذرانند و بعد وارد عرصه مستندسازی شوند و صرفا به خاطر این که صدابردار و تدوین گر هستند مستندساز نشوند. در حال حاضر کارگردان‌هایی که این طوری مستند ساخته‌اند زیاد داریم.

کارگردان مجموعه مستند در کنار متن با آسیب‌شناسی مستندهای تلویزیونی اظهار داشت: برخی وقت‌ها ضعف اثر از توانایی کم فیلمساز نشات می گیرد. بعضا به دلایل محدودیت ها و خط قرمزها نمی تواند خیلی کارها را انجام دهد. مسائل اقتصادی هم مهم است. کارگردان تا یک جایی می‌تواند با عشق فیلم مستند بسازد. هیچ کارگردانی به چاه نفت وصل نیست و بالاخره یک جایی به لحاظ مالی کم می‌آورد. وقتی ازاول بودجه مناسب برای فیلمی دیده نشود، مستند به هیچ جا نمی‌رسد. بعضا بودجه مناسب برای یک اثر دیده می شود ولی تهیه کننده نگران فیلم بعدی خودش است. او بودجه را خرج نمی کند و برای کار بعدی خودش نگه می دارد. این ماجرا خیلی آسیب زننده است.

 

بعضا بودجه مناسب برای یک اثر دیده می شود ولی تهیه کننده نگران فیلم بعدی خودش است. او بودجه را خرج نمی کند و برای کار بعدی خودش نگه می دارد. این ماجرا خیلی آسیب زننده است

وی درباره معیارهای انتخاب بهترین مجموعه مستند در جشنواره توضیح داد: در این بخش مجموعه‌های پرندگان ایلام به تهیه‌کنندگی مهدی نورمحمدی، ضد به تهیه‌کنندگی محسن کریمیان و ستاره‌دار به تهیه‌کنندگی مهدی محمودی نامزد شدند. وقتی قرار است بهترین مجموعه مستند را انتخاب کنیم، خیلی به کارگردانی کاری نداریم. چون تهیه کننده کار را ساخته است و او مهم ترین شخص تاثیرگذار فیلم مستند است. تهیه کننده فقط سرمایه گذار نیست. اولین کسی است که دغدغه دارد روی یک سوژه ای کار کند و بیشترین اطلاعات را در رابطه با سوژه دارد. او وظیفه دارد بهترین افراد را با توجه به سوژه برای کار انتخاب و چند نفر را با هم هماهنگ کند.

مومن زاده با اشاره به انتخاب مجموعه‌ مستند «پرندگان ایلام» به عنوان بهترین مجموعه و دلایل این انتخاب بیان کرد: ما حیات وحش خارج کشور را در مستندها زیاد دیده ایم. کسی که در ایران با منابع محدود روی حیات وحش کار می کند، خیلی زحمت می کشد. تهیه کننده ارتباطاتی داشته که ارزشمند است. من را در شکارگاه راه نمی دهند. تهیه کننده ای که می تواند محیط بان را همراه خودش کند، قطعا ارتباطات خوبی داشته است و این ارتباطات قدرتش را می رساند. او برای ساخت این مستند پنج شش سال زحمت کشیده است. حیوانات در این اثر شخصیت دارند و هر قسمت قصه‌ای را روایت می‌کند.

کد خبر: 131510

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0