14 آذر 1401 - 4:03 ب.ظ

وصول 8 ماهه مالیات امسال معادل سال 1400 است

به گزارش عصراصفهان، عباس مزیکی مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان در نشست اختصاصی با خبرنگاران به وصول مالیات در سال جاری اشاره کرد وگفت: در 8 ماهه ابتدایی امسال مبلغ 20 هزار وپنجاه میلیارد تومان مالیات از مودیان وصول شده است که با 46 درصد رشد، معادل دریافت مالیات کل سال 1400 می باشد .
وی با بیان اینکه استان اصفهان کماکان رتبه دوم کشوری در وصول مالیات را دارد ، افزود : وصول مطالبات سازمان امور مالیاتی بطور 100 درصد انجام شده است که این نشان از همراهی مودیان و پرداخت بدهی و اقساط آنها بوده است.
مزیکی به قانون مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهار درصدی شهرداری‌ها از این مالیات اشاره کرد وادامه داد : امسال مبلغ 4 هزار و700میلیارد تومان از محل ارزش افزوده، به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود که تا پایان سال به حدود 7هزار میلیارد خواهد رسید که از کل ارزش افزوده سال گذشته بیشتر است و امسال حدود900 میلیارد تومان عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها پرداخت شده است.
مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: عوارض ارزش افزوده با توجه به جمعیت هر شهر به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود. این مبلغ سهم مستقیم مردم در عمران و آبادانی شهرها است و باید واحدهای آلاینده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست مشخص شود.
وی به سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: راه های فرار مالیاتی به شیوه های مختلف در حال کنترل است و نظام مالیاتی همه گردش‌های حساب در سیستم بانکی را رصد می‌کند. مردم باید مراقب باشند اطلاعات هویتی و حساب‌های بانکی خود را در اختیار افرادی که نمی‌شناسند قرار ندهند زیرا استفاده از حساب‌های اجاره‌ای امروز مسائلی را برای مردم ایجاد کرده است.
مزیکی با بیان اینکه استفاده از شرکت‌های صوری یکی از راه‌های فرار مالیاتی است که جرم قانونی برای آن تعریف شده است، افزود: طبق ماده 24 و22 قانون پایانه‌های فروشگاهی، حداقل 2 میلیون تومان و حداکثر دو برابر ارقامی که مشمول مالیات دستگاه پوز بوده نیز جریمه‌ای است که برای متخلفان تعیین می‌شود. مردم نیز می‌توانند تخلفات را به سامانه سوت زنی ، 1526 و یا سامانه پیامکی 10001515 اعلام کنند تا تخلفات پیگیری و رسیدگی شود.
مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان به استفاده نکردن پزشکان و مراکز درمانی از دستگاه‌های کارت خوان(پوز) اشاره کرد و گفت: استفاده از دستگاه پوز یک تکلیف قانونی است. جامعه پزشکی نباید برای فرار از پرداخت مالیات، بیماران را به زحمت بیندازند تا مجبور به تهیه پول نقد باشند. همچنین براساس قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، با متخلفان برخورد می‌شود. براین اساس مرجع صدور مجوز پس از اخطار، مجوز کسب را باطل و سپس محل کسب را پلمب می‌کند.
وی ادامه داد: در سال 1400 با ساماندهی دستگاه‌های پوز 120 هزار پرونده مالیاتی مربوط به سامانه پایانه های فروشگاهی (پوز) جدید به سیستم مالیاتی کشور اضافه شد که در مقابل 229 هزار پرونده قبلی، رقم بالایی است .
مزیکی با بیان اینکه مالیات حقوق عمومی است، افزود: با اجرای سامانه مودیان، گردش کالا و خدمات نیز شفاف‌سازی می‌شود و اصناف و فعالان اقتصادی باید حساب‌های تجاری و غیرتجاری خود را تفکیک کنند تا برای فعالیت‌های غیرتجاری نیز مجبور به پرداخت مالیات نشوند. همچنین برخی از فعالان اقتصادی که معافیت‌های مالیاتی دارند، حساب‌های خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و با این کار حقوق عمومی را تضعیف می‌کنند.
مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه قرض الحسنه ها هم جزء نظام مالیاتی هستند، ادامه داد: برخی از فعالان اقتصادی فعالیت‌های خود را به قرض‌الحسنه‌ها منتقل کرده‌اند تا در نظام مالیاتی شناسایی نشوند. این اقدام تخلفی است که شناسایی آن در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. براساس قانون متشکل غیرپولی، قرض‌الحسنه‌ها فقط برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به نیازمندان شکل گرفته است اما امروز با خروج این نهادها از وظایف اصلی خود ، بعضی از اینها گردش مالی فراوانی دارند.
وی افزود: ماده 169 قانون، الزام به گرفتن اطلاعات مودیان است که در این مورد تمام اطلاعات قرض الحسنه های بزرگ گرفته شده است.

کد خبر: 131474

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0