19 آبان 1401 - 3:40 ب.ظ

الو مخابرات!

لطفا دستتان را ازجیب مردم در بیاورید!

چند وقت پیش درباره افزایش تعرفه آبونمان تلفن های ثابت شرکت مخابرات ایران نوشته بودم تا اینکه در این اواخر متوجه موضوعی شدم، مخاطبی برایم نوشت؛ "گوشی تلفن منزل ما خراب است اما هر بار وقتی قبض تلفن برای ما ارسال می شود بر تعجب م افزون تر میگردد. ما اعضای خانواده که هیچ کدام از این تلفن استفاده نمی کنیم پس چرا مبلغ آبونمان آن هر ماه از ماه گذشته بیشتر می باشد.این توفیق اجباری در بی قانونی، دقیقا بر اساس کدام اصل بر ما نایل شده تا دست درازی به این روشنی را قانونی جلوه دهد؟!و مانیز مجبور به تمکین و پرداخت مبلغی باشیم که نه تنها مبلغش ثابت نیست بلکه تحمیل هزینه ای است که در واقع از خدماتش استفاده هم نمی کنیم!(برای اثبات ادعای خود پیامک قبض تنها دوماه تلفن ثابت منزلش رانیز در ضمیمه این اعتراض قرار داده است) که محفوظ است.

عصر اصفهان،نرگس رضایی /قبل از ادامه توضیحات و تکمیل مقدمه؛ این دستور العمل افزایش تعرفه آبونمان تلفن ثابت در تهران و ایران را ملاحظه بفرمایید؛ “شهریور سال جاری مصوبه «دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکین تلفن ثابت» توسط ستاد تنظیم بازار به شرکت مخابرات ابلاغ شد که بر اساس آن دستورالعمل، مبلغ ۲۰ هزار تومان به قبض ماهانه مشترکین تلفن ثابت شهر تهران، ۱۵ هزار تومان که البته در حال حاضر 18هزار تومان شده به قبض ماهانه مشترکین سایر مراکز استان‌ها و ۱۰ هزار تومان برای سایر شهرها در نظر گرفته شده است. این مبلغ در ازای دریافت مکالمه رایگان درون شهری، برون شهری یا تلفن همراه است.”ایرنا

نکته قابل تامل در تکذیب مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران از درآمد ماهانه 700 میلیاردی یا مبلغی پایین تر یا بالاتر از آن  تنها در تهران مطرح شده است اما سوال اینجاست در آمد واقعی ماهانه آبونمان تلفن های ثابت چقدر است؟! با وجودی که شرکت مخابرات ایران نزدیک به 30 میلیون مشترک ثابت فعال دارد که با یک حساب سر انگشتی اگر محاسبه کنیم مبلغ حاصله آن با حذف مکالمه های رایگان بسیار قابل ملاحظه خواهد بود .

اگر فرض بگیریم مبلغ مورد نظر کذب محض است و به قول مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل؛ در ابلاغیه خدمات مکالمه صوتی مشترکین تلفن ثابت به مخابرات در شهر تهران در ازای پرداخت ۲۰ هزار تومان، چهار هزار و ۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری رایگان یا ۵۹۲ دقیقه مکالمه بین استانی یا ۳۱۲ دقیقه مکالمه دریافت می‌کنند و برای سایر مراکز استان‌ها این مبلغ ۱۵ هزار تومان ( که به 18 هزار تومان رسیده) درنظر گرفته شده و ازای پرداخت آن، سه هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه شهری رایگان یا ۴۴۴ دقیقه مکالمه بین استانی یا ۲۳۸ دقیقه مکالمه دریافتی مشترکین است که در روستاها این تعرفه رایگان است! پس در آمد حاصله در کجا هزینه شده است که حتی کارکنان و بازنشستگان این شرکت بزرگ هم از آن سهمی ندارند!(استناد به تحصن های اخیر بازنشستگان و کارکنان شرکتی مخابرات ایران)

نکته شگفت انگیز تر آن است که در حالی این قانون تعرفه گذاری اجرا می شود و شاکیان زیادی براجرای آن اذعان دارند که ایسنا در گزارشی به شروط وزیر ارتباطات عیسی زارع پور برای اجرایی شدن این دستور العمل وتوافق نهایی اشاره کرده است و گفته: وزارت ارتباطات مسئله افزایش تعرفه (خدمات مکالمه صوتی) را منوط به سه شرط کرده است. اول اینکه حتما شبکه انتقال داخل استانی مخابرات را نوسازی کنند. دوم توسعه فیبر نوری در طرح فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها انجام شود و سوم مشکلات داخلی مخابرات با آن رفع و درآمد جدید صرف بازنشستگان، ایثارگران و کارمندان شود!

 

در حالی این تناقضات بیان می شود که هیچ کدام از مسئولان اجرایی مربوطه طرح مورد نظر را گردن نمیگیرند وباید متذکر شویم که نه تنها هیچ کدام از این شروط اجرایی نشده است بلکه مدت هاست از شهریورماه طرح مورد نظر در حال اجرا می باشد و نارضایتی ها و سوالات بی پاسخی را برای مشترکین تلفن ثابت باقی گذاشته است! ومتضرران این دستور العمل همچنان در حال پرداخت آبونمانی هستند که بعضا چند برابر تعرفه اعلام شده است و معلوم نیست براساس کدام محاسبات این مبالغ دریافت و در کجا هزینه می شود؟!

 

کد خبر: 128791

نویسنده: نرگس رضایی روزنامه نگار

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0