30 شهریور 1401 - 7:00 ب.ظ

برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی باید به دانشجویان واگذار شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم افزایش برنامه‌های فرهنگی امیدآفرین در دانشگاه‌ها گفت: فعالیت‌ها تا جایی که ممکن است باید به دانشجویان واگذار شود؛ چرا که این مهم جزئی از فرآیند جامعه‌پذیری دانشجویان محسوب می‌شود.

عبدالحسین کلانتری در پنجاه و هفتمین نشست سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور که به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط سختی دانشگاه‌ها بازگشایی شدند که با مشکلات متعددی ازجمله مسائل مالی و زیرساخت‌ها و مسائل ناشی از همه‌گیری کرونا دست به گریبان بودند، ولی به واسطه مدیریت دانشگاه‌ها کمترین آسیب و تنش‌ها را شاهد بودیم.

وی افزود: این نشست در راستای هم‌افزایی آغاز سال تحصیلی و هم‌جهتی فعالیت‌ها برگزار شد تا سال خوبی از حیث فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

کلانتری با تاکید بر برقراری روابط نزدیک و صمیمی با دانشجویان خاطرنشان‌ کرد: گفت‌وگوهای مداوم و حضور در خوابگاه‌ها همواره باید مدنظر قرار گیرد چرا که حضور در جمع دانشجویان فضا را تلطیف می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه باید سطح تحمل خود را بالا ببریم افزود: تا آنجایی که ممکن است صبر و مدارا  پیشه کنید. چهره زیبای دانشگاه در معاونت فرهنگی نمود پیدا می‌کند و مأمن دانشجویان معاونت فرهنگی است.

وی بیان کرد: احیای کانون‌ها، انجمن‌ها، تشکل‌ها، نشریات و هیئت‌ها و همچنین جهت‌دهی به فعالیت آنها را باید سرلوحه وظایف خود قرار دهید چرا که با تمام نقدهایی که به آنان وارد می‌شود، آنها مطالبات دانشجویان را دسته‌بندی می کنند و از پراکندگی آنها جلوگیری می‌کنند.

کلانتری افزود: دانشجویان باید فرصتی برای کنشگری و مشارکت در امور فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر احیای شورای فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار داشت: آمادگی خود را برای شرکت در جلسات دوره‌ای شورای فرهنگی دانشگاه‌ها اعلام می‌کنم چرا که این شورا اصلی‌ترین رکن امور فرهنگی دانشگاه‌ها است.

کلانتری درباره مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد: فعالیت‌ها تا جایی که ممکن است و با سعی و خطا باید به دانشجویان واگذار شود؛ این مهم جزئی از فرآیند جامعه پذیری دانشجویان محسوب می‌شود.

وی به ایجاد برنامه‌های جدید با قالب‌های جدید اشاره کرد و گفت: برخی برنامه‌ها نیاز به پوست اندازی دارد و اگر این گونه موارد به دانشجویان واگذار شود، آنان دارای ایده‌های درخشانی هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه سخنان خود بر تقویت شورای مناطق و ارائه تصویر درست از دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: حمایت جدی مقام معظم رهبری از نهاد علم و دانشگاه رسالت ما را سنگین می‌کند.

کلانتری عنوان کرد: تصویری که رسانه‌های بیگانه از دانشگاه ارائه می‌دهند با آنچه ما در سطح دانشگاه‌ها لمس می‌کنیم بسیار متفاوت است؛ علم آموزی در دانشگاه‌ها جریان دارد و فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان و کنشگری علمی و فرهنگی همواره ساری و جاری است. در دانشگاه‌ها رویدادهای بسیاری از جمله فعالیت‌ها و نشاط علمی اتفاق می‌افتد که باید به طور مطلوب و با بهره مندی از ظرفیت رسانه‌های مختلف منعکس شود.

وی درباره توجه به فضای عمومی دانشگاه‌ها اظهار داشت: رویدادهایی که فضاهای کلی دانشگاه را جهت می‌دهد و به معنایی با معنویت و مفاهیم و مضامین انقلابی و علمی پربار می‌کند را باید تکثیر کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  در ادامه گفت: باید به صورت مشفقانه از سیاسی شدن فعالیت‌های انجمن‌های علمی و کانون‌ها جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه «امید تمدن‌ساز و آینده ساز است» خاطر نشان کرد: مسئله اصلی در محیط دانشگاه امید است و دشمن هم آن را نشانه گرفته است، لذا هر برنامه‌ای که بتواند امیدافزا باشد بسیار کمک کننده خواهد بود.

کد خبر: 126065

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0