21 شهریور 1401 - 3:00 ب.ظ

دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در حالی به روز آغازین نزدیک می‌شود که وزارت علوم و دانشگاه‌ها بر اساس برنامه آموزشی خود بر برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارند.

بسیاری از دانشگاه ها ۲۷ شهریور ماه را زمان شروع کلاس ها اعلام کردند، این در حالی است که به گفته محمدعلی زلفی گل وزیر علوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به صورت کاملاً حضوری است و انتظار می‌رود در دوران پساکرونا از بسترها، شیوه‌ها و تجربیات تدریس مجازی در دوران کرونا برای آموزش، مازاد بر ساعات کلاس های حضوری جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایش های علمی و کارگاه‌های آموزشی و در ساعات فوق برنامه دانشجویان استفاده شود؛ بنابراین آموزش مجازی برای سال تحصیلی جدید وجود نخواهد داشت.

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم هم در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها اعلام کرد: در سال تحصیلی جدید تمام مقاطع تحصیلی حضوری است و هیچ دوره و برنامه‌ای برای مجازی بودن دانشگاه‌ها نداریم.

هاشم داداش پور رییس سازمان امور دانشجویان نیز بارها تاکید کرده است که فعالیت مراکز آموزش عالی از نیمه دوم شهریور به تدریج آغاز می‌شود و به صورت قطعی شاهد بازگشایی کامل تمام دانشگاه‌ها از اول مهرماه خواهیم بود. به گفته وی، وزارت علوم و دانشگاه‌های تابعه از همه ظرفیت‌های موجود، اعتبارت استانی و کمک‌های خیرین برای فراهم کردن شرایط تحصیل حضوری دانشجویان و نیز بهره‌مندی مطلوب از امکانات رفاهی مانند سلف سرویس‌ها و خوابگاه‌ها که بخشی از آن‌ها استیجاری بوده یا تغییر کاربری داده اند، استفاده می کند.

این درحالی است که رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق دز یادآور واکسن کرونا همچنان مورد تاکید همه مسوولان دست اندرکار است.

ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در ابلاغیه ای به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد تاکید کرده است: با توجه به قطعی بودن آموزش حضوری در دانشگاه‌ها، قبل از آغاز سال تحصیلی جدید، تزریق نوبت یادآور واکسن برای دانشجویان پیگیری شود. همچنین وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید نسبت به آماده سازی تهویه مناسب در کلاس‌های درس و خوابگاه‌های دانشجویی اقدام کنند.

احمد وحیدی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم در پاسخ به این سوال که آیا قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی برای آغاز سال تحصیلی جدید ابلاغ کرده است، گفت: نیازی به دستورالعمل جدید نیست، دانشگاه ها و مدارس باید در موعد مقرر (مهرماه) بازگشایی شوند. همچنین اگر تدابیری هم لازم است باید توسط مراکز آموزش عالی و مدارس از جمله تزریق دز یادآور و پیش بینی تهویه مناسب اتخاذ شود.
الزام دانشجویان به تزریق دز یادآور قبل از نیمه دوم شهریور

ابراهیم نعیمی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان هم در این زمینه گفت: دانشجویان تا قبل از نیمه دوم شهریورماه که دانشگاه ها بازگشایی می شوند، باید برای تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند. وزارت علوم از ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت کرده و هرگونه مصوبه‌ای داشته باشد آن را اجرا می کند؛ بنابراین تلاش می کنیم تا دانشجویان قبل از شروع سال تحصیلی دز یادآور را تزریق کنند.

معاونت آموزشی دانشگاه های مختلف در آستانه بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال تحصیلی جدید با انتشار تقویم آموزشی خود زمان انتخاب واحد، حذف و اضافه دروس و آغاز کلاس های درسی را در نیم سال اول سال تحصیلی پیشرو اعلام کردند. بیشتر دانشگاه ها کلاس های خود را از ۲۷ شهریورماه آغاز می کنند.

 

دانشگاه تهران

رییس دانشگاه تهران در خصوص نحوه آموزش سال تحصیلی جدید این دانشگاه گفت: با توجه به تجاربی که در دوران کرونا به دست آورده‌ایم، کلاس‌های درسی در برخی رشته‌ها به صورت آموزش تلفیقی (حضوری و الکترونیکی) برگزار می‌شود.

همچنین بر اساس برنامه آموزشی این دانشگاه، کلاس‌های نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ دانشگاه تهران از روز یکشنبه ۲۷ شهریور ماه آغاز می‌شود.

دانشجویان تا روز شنبه ۱۲ شهریور ماه مهلت داشتند نسبت به ثبت‌نام و انتخاب واحد نیم سال اول سال تحصیلی جدید اقدام کنند. بازه زمانی حذف و اضافه برای دانشجویان دانشگاه تهران از ۹ تا ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱ و بازه زمانی حذف اضطراری از ۲۶ تا ۲۸ آذر ماه تعیین شده است.

در تقویم آموزشی دانشگاه تهران، ۱۷ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ به عنوان هفته برگزاری کلاس‌های جبرانی اعلام شده است.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

دانشگاه شهید بهشتی

همچنین بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه شهید بهشتی دانشجویان از روز شنبه ۱۹ شهریور ماه تا دوشنبه ۲۱ شهریور نسبت به انتخاب واحد خود اقدام می کنند. کلاس‌ها نیز از ۲۷ شهریور ماه آغاز می شود و دانشجویان می توانند از دوم تا چهارم مهر ماه حذف و اضافه دروس موردنظر را انجام دهند.

آخرین مهلت حذف تک‌‎‌درس چهارشنبه ۳۰ آذر و پایان کلاس‌ها چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ خواهد بود.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

دانشگاه علامه طباطبائی

بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، کلاس‌های نیم سال اول سال تحصیلی جدید دانشگاه علامه طباطبائی از روز شنبه ۱۹ شهریور ماه به صورت حضوری آغاز شد.

دانشجویان این دانشگاه از ۱۲ تا ۱۶ شهریورماه انتخاب واحد نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ را انجام دادند. بازه زمانی حذف و اضافه برای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی از ۲۷ شهریورماه تا ۲ مهر ماه ۱۴۰۱ و پایان حذف اضطراری ۳۰ آذرماه تعیین شده است.

۱۵ شهریور ماه نیز آخرین مهلت ارائه درخواست تمدید سنوات مقاطع تحصیلات تکمیلی برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ است. در تقویم آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، هفتم دی ماه ۱۴۰۱ به عنوان پایان کلاس ها و بازه زمانی برگزاری امتحانات پایان ترم ۱۷ تا ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

دانشگاه صنعتی شریف

کلاس های این دانشگاه نیز طبق برنامه آموزشی منتشر شده روز یکشنبه ۲۷ شهریورماه آغاز می شود. بر اساس تقویم آموزشی نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مصوب هیات رییسه این دانشگاه که در پایگاه اطلاع رسانی مدیریت امور آموزشی بخش تقویم آموزشی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده، ثبت‌نام دانشجویان از روز یکشنبه ۱۳ شهریور تا روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه انجام شده است.

زمان ترمیم و ثبت‌نام با تأخیر دانشجویان نیز از روز شنبه نهم مهرماه تا روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه خواهد بود.

همچنین زمان حذف تک‌درس روز شنبه ۲۶ آذر تا روز شنبه پنجم دی ماه است. کلاس‌های این ترم دانشگاه صنعتی شریف نیز روز چهارشنبه هفتم دی ماه به پایان می رسد.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

دانشگاه تربیت مدرس

طبق تقویم آموزشی نیم سال اول و دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مصوب جلسه دهم خرداد شورای آموزشی این دانشگاه، زمان شروع کلاس ها در نیم سال اول ۲۷ شهریورماه و در نیم سال دوم ۱۶ بهمن ماه پایان می یابد.

بر این اساس انتخاب واحد در نیم سال اول، پنجم تا ۹ شهریور ماه بود که این تاریخ ویژه دانشجویان دکتری و هفتم تا نهم شهریورماه ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد بود.

همچنین زمان حذف و تعویض دروس در نیم سال اول تحصیلی ۱۰ و ۱۱ مهرماه و در نیم سال دوم اول و دوم اسفندماه و پایان کلاس ها نیز در نیمسال اول ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ و در نیمسال دوم ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

 

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

ثبت نام مقطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه هم روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۲ و ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ و ثبت نام مقطع کارشناسی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ اعلام شده است. همچنین شروع کلاس های این دانشگاه روز یکشنبه ۲۷ شهریورماه خواهد بود.

 

دانشگاه علم و صنعت

تقویم آموزشی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ دانشگاه علم و صنعت نشان می دهد انتخاب واحد تمامی مقاطع از ۱۹ شهریورماه آغاز می شود.

شروع کلاس‏ های این دانشگاه هم ۲۷ شهریورماه است.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ترم تحصیلی نیم سال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در این دانشگاه از تاریخ ۲۷ شهریور ماه شروع می شود و تا تاریخ ۲ بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

کلاس های این نیم سال نیز از روز یکشنبه ۲۷ شهریور ماه شروع می شود و روز جمعه ۱۶ دی ماه پایان می یابد.

براساس اعلام دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مهلت ثبت نام و انتخاب واحد نیم سال تحصیلی پیش رو در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۴ شهریورماه بود و دانشجویان این دانشگاه می توانند در روزهای شنبه و یکشنبه ۹ و ۱۰ مهرماه نسبت به حذف و اضافه واحدهای خود اقدام کنند.

بنابر اعلام این دانشگاه، مهلت درخواست حذف اضطراری در تاریخ ۱۶ مهرماه شروع می شود و تا تاریخ ۲۳ آذرماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. مهلت اجرای حذف اضطراری نیز روز شنبه ۱۶ مهرماه شروع می شود و روز دوشنبه ۲۸ آذرماه پایان می یابد.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرد که امتحانات پایان نیم سال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این دانشگاه روز شنبه ۱۷ دی ماه شروع می شود و تا روز یکشنبه ۲ بهمن ماه ادامه خواهد یافت.

 

دانشگاه الزهرا (س)

دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) نیز ۲۷ شهریورماه سر کلاس های درس می روند که براساس تقویم آموزشی این دانشگاه پایان نیم سال تحصیلی در هفته شانزدهم خواهد بود.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

 دانشگاه علم و فرهنگ

بر اساس اعلام این دانشگاه، کلاس ها درتمامی مقاطع تحصیلی از ۲۷ شهریورماه آغاز می شود و تا  ۱۵ دی ماه۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت البته تعداد محدودی از دروس در این دانشگاه به صورت مجازی ارائه می شود.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

دانشگاه جامع علمی کاربردی

بر اساس اظهارات معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشجویان این دانشگاه هم ۲۷ شهریورماه در کلاس های درس حضور می یابند.

انتخاب واحد دانشجویان این دانشگاه از ۱۹ شهریورماه آغاز می شود و تا ۲۵ شهریورماه ادامه دارد.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

دانشگاه آزاد اسلامی
بر اساس تقویم آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی و گروه علوم پزشکی این دانشگاه که به رؤسای استان‌ها و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد ابلاغ شده است، شروع کلاس های این دانشگاه دوم مهر خواهد بود.

دانشجویان از ۱۲ شهریورماه ثبت نام و انتخاب واحد برای نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ را آغاز کردند که تا ۲۴ شهریور ادامه دارد.

 

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها/دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

 

دانشگاه خوارزمی

همچنین بر اساس تقویم آموزشی این دانشگاه، انتخاب واحد دانشجویان از ۱۳  تا ۱۶ شهریور ماه بود و انتخاب واحد نیز با تاخیر ۱۹ و  ۲۰ شهریور ماه انجام می شود.

شروع کلاس های این دانشگاه ۲۷ شهریور اعلام شده است.

کد خبر: 120596

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0