21 شهریور 1401 - 12:00 ق.ظ

وعده افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق محقق شد

وزیر نیرو از محقق شدن وعده افزایش ۶هزار مگاواتی تولید برق خبر داد که بالاترین افزایش در تولید برق در یک سال در سال‌های پس از انقلاب محسوب می‌شود.

«علی‌اکبر محرابیان» روز دوشنبه در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی افزود: برخلاف رویه‌های گذشته دولت سیزدهم و وزارت نیرو عزم خود را برای حمایت‌های ویژه از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌کار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: اگر قرار بود رویه گذشته تداوم یابد با وجود اقدام‌های دولت قبل ظرفیت‌های کمی ایجاد شده است؛ بنابراین دولت سیزدهم حمایت ویژه خواهد کرد.

وزیر نیرو گفت: دولت سیزدهم مدل‌های تازه‌ای در حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مدنظر قرار داده که مشمول نیروگاه‌های بزرگ، کوچک و خانگی خواهد شد.

محرابیان در ادامه با بیان اینکه کشور ما در حال پیشرفت است و با سرعت مسیر توسعه را می‌پیماید، خاطرنشان کرد: بدیهی است پایه و اساس رشد هر کشوری تامین انرژی پایدار و مطمئن است و ما برای تامین برق مصارف خانگی، کشاورزی و صنعت باید گامی محکم و مطمئن برداریم.

وی بیان کرد: برنامه در دستور کار وزارت نیرو حول دو محور توسعه صنعت در بخش‌های مختلف و مدیریت و بهینه‌سازی مصرف است.

وزیر نیرو گفت: در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حرارتی برنامه‌ریزی شده و طب برنامه مدون با توجه به روش‌های مختلف تامین مالی مسیر را طی می‌کنیم؛ بنابراین امروز می‌دانیم طی ۳ سال آینده چه نیروگاه‌هایی، چه میزان تامین مالی و ساختگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

محرابیان اضافه کرد: طی برنامه مدون برای نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر احداث ۳۵ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده به طوری که در سال اول به طور کامل و طبق زمان مقرر به بهره‌برداری رسید، تنها ۴ نیروگاه باقی مانده که طی روزهای آینده سنکرون می‌شود.

وی افزود: طی یک سال گذشته ۳۰ واحد تولیدی جدید به بهره‌برداری رسید که با ۴ واحدی که به‌زودی افتتاح می‌شود وعده ۶ هزار مگاوات عملی خواهد شد.

آغاز گام دوم توسعه نیروگاهی در سال آینده/ احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

وزیر نیرو از برنامه ریزی برای برداشتن گام دوم توسعه نیروگاهی در سال آینده خبر داد و گفت: با اجرایی شدن آنها گام مهمی در تحقق قول احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه برداشته خواهد شد.

وی به برنامه‌ریزی در باره توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث خواهد شد که تاکنون برخی زیرساخت‌ها و ساختگاه‌های آن فراهم شده است.

محرابیان از اتصال برخی زیرساخت‌ها و ساختگاه‌ها خبر داد و بر ضرورت سرعت بخشی به اقدام‌ها تاکید کرد.

وی گفت: باید برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی گام‌های محکمی برداشته شود که حضور موثر بخش خصوصی در این زمینه بسیار مهم است.

وزیر نیرو ادامه داد: دولت در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر هیچ نیروگاه خاصی ندارد و فعال اصلی این بخش، خصوصی و مردمی است و دولت تنها حامی خواهد بود.

محرابیان انرژی‌های تجدیدپذیر را دارای چند ویژگی دانست و گفت: از نظر زیست‌محیطی بهترین نوع انرژی برای محیط‌زیست هستند که سازگاری خوبی با محیط دارند.

وی ویژگی دیگر نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مقایسه با حرارتی‌ها به‌خصوص نیروگاه‌های بخاری را بی‌نیازی به آب دانست به خصوص برای کشورمان که با کم آبی روبرو است.

وزیر نیرو اقتصادی بودن این نوع نیروگاه ها را از دیگر ویزگی های آن دانست و با بیان اینکه وزارت نیرو مصمم است در راستای حمایت از تجدیدپذیرها گام بردارد و حمایت از تجدیدپذیرها از اصول حرکت در تامین برق پایدار است، گفت: مصوبات شورای اقتصاد و دولت و مجلس حمایت از تجدیدپذیرها است.

بهینه‌سازی مصرف در بخش خانگی و صنعت در دستور کار است

محرابیان خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی و استانداردهای بروز بخصوص در بخش خانگی و صنعت در دستور کار است، استانداردهای امروز تکافوی فناوری روز را ندارد، در برخی اقلام استانداردها اجباری نیست و تکلیفی برای عرضه محصولات استاندارد ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری مصوب و ابلاغ شد و این مسیر باید ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: اکر استاندارد مناسب باشد و بر تولید محصولات نظارت وجود داشته باشد در کوتاه مدت و میان مدت شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی خواهیم بود. اما با وضع کنونی استاندارد برای کولرهای آبی میلیونها کیلووات ساعت برق و میلیونها متر مکعب آب مصرف می شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما اکنون تمام امکانات فناوری تا تولید را در کشور داریم، گفت: نیازی به واردات در حوزه صنعت برق نداریم، فقط باید به بخش تولید علامت بدهیم که از محصولات داخلی استفاده کند که معنای آن صرفه‌جویی است.

محرابیان گفت: بخش قابل‌توجهی از مصرف برق مربوط به لامپ روشنایی است، مصرف لامپ ال‌ای‌دی با گازی قابل‌مقایسه نیست. تولیدکنندگان می‌توانند به‌راحتی در یک بازی برد-برد برای تولیدکننده، تامین کننده انرژی و مردم از ظرفیت‌ها استفاده کنند.

کد خبر: 120585

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0